Gaza

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 07 jan 2009 22:19

Ripper skrev:
har "rätt" att existera.

Dock så tycker jag inte att Israel hade rätt att bildas...

Rätt någon annanstans, typ. Inte rätt där det är nu. Ja du ser och så fortsätter det.

Klaga hos FN. Deras beslut. Inte lätt det där med demokrati.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 07 jan 2009 22:24

FN är USAstyrt  :wink:

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 07 jan 2009 22:31

Nja. De har vetorätt. Likt Ryssland, Kina, Frankrike, Storbritannien.

Men det har inget med beslutet att skapa Israel att göra.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 07 jan 2009 22:37

USA grundade FN och agerar utan FNs godkännande.Det är lite mer än vetorätt...

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 07 jan 2009 22:38

Må så vara men det har heller inget med beslutet att skapa Israel att göra.

Nu tror jag i och för sig att det skulle få varaktig fred om man gick tillbaka till de ursprungliga gränserna.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 07 jan 2009 22:46

Det är bara fåningt att tala om att upplösa Israel. Alla vet ju att det aldrig kommer att inträffa så länge USA backar upp Israel. Det vet ju palistinierna också om och de kan nog också kompromissa. Acceptera Israel som stat.

Sen får ju självklart även Israel bjuda till.

Om inte vilken annan väg ska man i så fall ta?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 08 jan 2009 08:04

När u.s. faller så faller kolonin, inget varar för evigt.
Nu när u.s. är inne i sitt "evige" krig mot världen, så varar det nog inte så länge.
Jag väntar mig inte ett skvatt av den tillträdande presidenten där borta, denne är inte valt av något folk, utan erbjöds folket av det krigsprofiterande etablissemanget att rösta på.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 08 jan 2009 08:21

länk

Gaza Strip is a concentration camp, says VaticanArticle
January 08, 2009 06:40am

THE Gaza Strip has been turned into a "concentration camp" by two weeks of Israeli bombardments, said a senior Vatican official.

Cardinal Renato Martino, the Vatican's justice and peace minister, was quoted by the online Italian daily Il Sussidiario.

"Let's look at the conditions in Gaza: these increasingly resemble a big concentration camp," said Cardinal Martino.

Cardinal Martino said it was in neither parties interest to carry on fighting and urged both to show more willingness to hold peace talks.

"If they can't come to an agreement, then someone else should do it (for them). The world cannot sit back and watch without doing anything.

"We Christians are not the only ones to call this land 'holy', Jews and Muslims do so too. The fact that this land is the scene of bloodshed seems a great tragedy," he added.

Israel's offensive on Gaza has killed almost 700 Palestinians, including 220 children, and injured 3000 since December 27, according to Gaza medics.

Aid agencies have declared a total humanitarian crisis in Gaza, owing to the ailing stocks of basic food, water and medical supplies.

In response Israel said the comments were "based on Hamas propaganda".

"Making remarks that seem to be based on Hamas propaganda while ignoring its numerous crimes ... does not bring the people closer to truth and peace," foreign ministry spokesman Yigal Palmor told AFP.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 08 jan 2009 09:58

Jörgen skrev:När u.s. faller så faller kolonin, inget varar för evigt.

Det stämmer nog.

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 08 jan 2009 10:51

ironi?

:att judar nu har koncentrations....

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 jan 2009 11:02

kWee skrev:ironi?

:att judar nu har koncentrations....

När rasister styr, så följer etnisk rensning och som ett led i den, oftast koncentrationsläger, som förövrigt lär ha uppstått i mellanöstern i kristendomens vagga.
Rasism och religiös fanatism delar ofta likartade förtryckarmetoder.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 08 jan 2009 11:47

Under vilka premisser kan 220 barns död vara rätt jämfört med 3 israeler?

Om Hamas, stödda av Iran, skulle kräva Staten Sveriges upplösande, ockupera en fullsatt svensk skola och skjuta raketer på Västerås, skulle vi då vara berättigade att bomba den skolan för att få tag på dem?

Om man svarar nej så bör man fundera på hur man värderar olika personers liv efter geografisk och kulturell indelning.

Israel har möjligheten att ensidigt lägga ned vapnen och börja förhandla på riktigt. Att man inte gör det är av geopolitiska orsaker.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 08 jan 2009 11:49

Jag har just påbörjat "om moralens härstammning" tror mig har fått uppfattningen av första avhandlingen att här är det gott mot ont som ur en religiös synpunkt leder till just till det som nu pågår.

religiösfanatism med de rättfärdigas goda handling...eller cycklar jag helt ut i det blå?

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 08 jan 2009 16:29

kWee skrev:Jag har just påbörjat "om moralens härstammning" tror mig har fått uppfattningen av första avhandlingen att här är det gott mot ont som ur en religiös synpunkt leder till just till det som nu pågår.

religiösfanatism med de rättfärdigas goda handling...eller cycklar jag helt ut i det blå?

Låter som en vettig tanke. I fallet Israel tror jag dock att det finns fler aktörer. Jag avser f.f.a. globala storkapitalister. Frågan är vilka som är varandras argument?

BTW. Anslut er till en Gazastödgrupp på facebook. De växer med rasande fart nu.

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 08 jan 2009 20:20

Under vilka premisser kan 220 barns död vara rätt jämfört med 3 israeler?

Att barn dör är lika orätt som att tre israeler dör. I bägge fallen får terroristerna bära skulden. De följer inte krigets lagar.

Om Hamas, stödda av Iran, skulle kräva Staten Sveriges upplösande, ockupera en fullsatt svensk skola och skjuta raketer på Västerås, skulle vi då vara berättigade att bomba den skolan för att få tag på dem?

Svårt beslut. Man får väl inte tag på någon genom att bomba dem och om området runt skolan inte ligger i Hamas händer är jämförelsen haltande. Det finns tankegångar som säger att amerikanerna kan skjuta ner egna passagerarplan som kapats i syfte att störta i byggnader. Man vet hur som helst vem som bär den yttersta skulden även här.

Det är inte säkert att israelerna nu tillämpar ett amerikanskt "capture or kill"-program då Hamas befinner sig på eget område och inte sitter på någon speciell information som man annars inte hade, varför man kan stryka ett alternativ.

Om man svarar nej så bör man fundera på hur man värderar olika personers liv efter geografisk och kulturell indelning.

Nu bestäms inte handlingarna av att det är just Hamas som är i farten, utan man skulle skrida till liknande åtgärder mot vem som helst. De som stilla tigande accepterar att terroristerna använder barn som vapen för att döda andra barn kan fråga sig själva om de värderar olika personers liv olika efter geografisk och kulturell indelning. Skulle man acceptera samma sak i Västerås? Sörjer de över att potentiella självmordsbomber gått förlorade som missilsköldar?

Israel har möjligheten att ensidigt lägga ned vapnen och börja förhandla på riktigt. Att man inte gör det är av geopolitiska orsaker.

Med vem?
Jack Bauer Rocks!

Återgå till "Politik och samhälle"