Gaza

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

matahari

Inläggav matahari » 15 jan 2009 17:33

>Det enda det där resulterar i är ännu en abuseanmälan.

Varsogod, det står dig fritt.

>Om jag hade skyltat med mitt namn här så skulle det resulterat i en
>polisanmälan enligt PUL.

Jasså! Hur får du ihop det igentligen, att ditt namn skulle leda till PUL?
Ah, jag förstår,du menar att DU skulle publicera ditt riktiga namn,
sen göra en polisanmälan? Om vadå? :lol:

Jag ska hjälpa dig på traven, skriv så här till Polisen:

Jag läkaren xxxxx hemställer att Matahari på FF misstolkar mina inlägg
om dödade barn i kriget som pågår i Gaza! Jag ber åklagaren dömma
Matahari att betala mig 1kr i böter för misstolkandet!

>Dina misstolkningar kan inte ses som annat än illvilja och
>denna uppattning stödjs av dina tillmälen.[/quote]

Du verkar ha missuppfattat hela iden med disskursen.
Tolkningsföreträdet ligger hos läsaren inte hos skrivaren.
Men enligt dig så verkar det omvända föreligga?

Du efterfrågade svar eftersom du var irriterad enligt dig själv:
>sportis sa:
>Vänligen förklara - för jag är riktigt irriterad.
Du har fått svar på dina tillmälen och cyniska yttaranden om israels
rättmätiga så kallade försvar av staten israel på bekostand av 400
döda barn. Nu gillar du inte svaret i sakfrågan och då vänder du på
steken och hittar på nya ursäkter för det du själv tidigare har skrivit.

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 15 jan 2009 17:34

Mimi skrev:Allt det här står USA och europeérna till skuld för. Alla i världen är så fega och inte vågar ta ställning till att det här verkligen pågår, det här måste stoppas, palestinierna ska få sitt land tillbaka!
Även om det nu var så att "Israelerna" bodde där innan, så kan man inte komma tillbaka efter så där 2000 år och kräva någonting tillbaka, det funkar inte så. Det är inte synd om judarna, inte det minsta. Vi andra står inte till skuld för att dem inte haft något land och varit utspridda världen över!

HUVET PÅ SPIKEN! Det är VÅRT GEMENSAMMA ANVAR SOM KOLLEKTIV ELLER NATION ATT AGERA istället för den fega strutsstrategi som alltid blir populärast när heta spörsmål kommer fram. Bild
Dess tre är de som först och främst måste ljagas och ställas inför rätta! Våra judiska vänner vet säkert vilka de är. Men givetvis  måste vi alla ransaka oss själva. Genom att inte själv göra något bär jag också ansvaret för de stackars försvarslösa offren. Bild

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 jan 2009 17:36

Nej nu får du allt ta och ge dig Sportfilosofen, matahari har fullständigt rätt i sin kritik av dig och den antihumanism du representerar. Det tragiska i sammanhanget är att du, enligt vad jag förstått, utbildar dig till läkare, fy fan för att någon skall hamna i dina händer.

Det är inte långt ifrån att jag snart förespråkar åsiktsregistrering, men då enbart utifrån humanitära grunder, vilket garanterat skulle skydda oss från personer av din och Chloes sort för en lång tid framöver om det var förenat med ett tvingande skyddsomhändertagande.

scirocco

Inläggav scirocco » 15 jan 2009 17:55

Sportis....Vad fan gör du här om du inte tål att bli emotsagd

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 jan 2009 18:15

Videkvist skrev:
Att ställa sig bakom Israel eller Hamas känns som meningslöst i denna fråga, det rätt är att stå med folket (på båda sidor) som blir dödat!

Väl talat!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 jan 2009 18:22

Mimi skrev:Allt det här står USA och europeérna till skuld för. Alla i världen är så fega och inte vågar ta ställning till att det här verkligen pågår, det här måste stoppas, palestinierna ska få sitt land tillbaka!
Även om det nu var så att "Israelerna" bodde där innan, så kan man inte komma tillbaka efter så där 2000 år och kräva någonting tillbaka, det funkar inte så. Det är inte synd om judarna, inte det minsta. Vi andra står inte till skuld för att dem inte haft något land och varit utspridda världen över!

Båda bodde där, det är samma folk men de har tagit sig olika religioner.

Beror väl på hur man ser på det, skall dottern som byter namn ha mindre rätt till farsans arv?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

SportFilosofen

Inläggav SportFilosofen » 15 jan 2009 18:35

OWE skrev:

HUVET PÅ SPIKEN! Det är VÅRT GEMENSAMMA ANVAR SOM KOLLEKTIV ELLER NATION ATT AGERA istället för den fega strutsstrategi som alltid blir populärast när heta spörsmål kommer fram. Bild
Dess tre är de som först och främst måste ljagas och ställas inför rätta! Våra judiska vänner vet säkert vilka de är. Men givetvis  måste vi alla ransaka oss själva. Genom att inte själv göra något bär jag också ansvaret för de stackars försvarslösa offren. Bild

OWE! Jag skulle vilja be dig tänka över den väg du slår in på här. Ingen - oavsett ståndpunkt i den aktuella konflikten - kan undågs att beröras av de bilder du visar.

Men vad mer vill du uppnå?

Vilka fler är det som ska jagas? Judar i allmänhet?

Vilka är det som ska avgöra vilka som ska jagas? Pöbeln?

Man har redan nu protesterat utanför synagogor (här i Sverige) när Svenska judar går i sin kyrka för att be för sina anhöriga i konfliken. Vår europeiska nutidshistoria behöver jag knappast påminna en stjärna som dig om.

Sedan kan jag fortfarande inte förstå vad du menar att Israel ska göra? Lämna tillbaka sitt land? Omliggande länder har ju överhuvudtaget inte accepterat Israel genom att börja kriga direkt landet grundades - så att lämna Gaza remsan är nog ingen lösning. Det ursprungliga kriget gäller ju Israels ursprungliga gränser. Och således Israel som nation. Så vad ska dom göra? Sitta som små offerlam som judarna gjort i alla tider och vänta på att det är deras barn som ligger begravda i en stenhög? Eller som blir kastade mot betongväggar i ett koncentrationsläger. Eller blir gasade, ställda i isvatten för att se hur länge dom överlever.

Vi lever i en värld av obegränsade resurser: nästan i varje fall. Vi borde kunna erbjuda offren i kriget god vård. Vi borde med kraft klara av att uppmana, näst intill tvinga,  alla inblandade parter till en fredlig lösning. Det borde vi klara av. Så långt delar jag din uppfattning om skuld. Men att ensidigt kräva att Israel ska avstå vapen när dom angrips med vapen är inte realistiskt. Det är vapen som skapar de ruiner dina bilders barn är begravda i. Vapen dödar oavestt vilka dom riktas mot. Även judiska barn.

scirocco

Inläggav scirocco » 15 jan 2009 18:46

Israelerna drar sig inte för att utrota alla Palestinier....Sportis ...se

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 15 jan 2009 18:46

Visst är det hemska bilder. Hemskt är det också att tänka att man själv är med och stöder de palestinska terroristernas sak som skattebetalare. Ett absolut grundkrav borde vara att palestinierna får åtnjuta universella mänskliga rättigheter. Det går inte med krigande terrorister bland civila, varför det vore omvärldens skyldighet att sätta in FN-styrkor. Det har dock inte skett.
Jack Bauer Rocks!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jan 2009 18:54

Finns det en krigsförklaring från båda håll? Kräver inte krig ett slags symmetri? Massaker är vad det här är. Kan inte se att det är rättfärdigat att tala om ett "krig" överhuvudtaget, och ingen annanstans i världen skulle man göra det heller.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

scirocco

Inläggav scirocco » 15 jan 2009 18:56

Cloe...Vem stöder Israelernas totalt överlägsna krigsapparat?

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 15 jan 2009 19:01

Tror inte att det finns någon krigsförklaring. Däremot behöver ett krig inte vara symmetriskt. Kriget mot terrorismen kan inte ens vara det med tanke på att terroristerna använder vilka medel som helst. Det finns ingenting som säger att inte ena parten får vara överlägsen. Ibland är det önskvärt. Lite som vid bekämpning av allmän brottslighet. Det är ju bra om polisen är starkare, förutsatt att man inte är kriminell.
Jack Bauer Rocks!

scirocco

Inläggav scirocco » 15 jan 2009 19:03

Nu är det så i krig, att det bara är att lägga ned vapnen och bli sams, och leva tillsammans. Och det är israel som måste börja. Om palestinierna lägger ner först..... Tar Israel rubb o stubb

matahari

Inläggav matahari » 15 jan 2009 19:19

Chloe skrev:Kriget mot terrorismen kan inte ens vara det med tanke på att terroristerna använder vilka medel som helst.

Inkluderar eller exluderar du begreppet *stats terrorism* i detta?

Användarvisningsbild
Ondskapt

Inläggav Ondskapt » 15 jan 2009 19:42

Vad kan vi säga om den nuvarande situationen och om det såkallade kriget i Gaza? Zionister, mordlystna grisar som de egentligen är, jublar världen över när "Israel" prålar med sina förödande vapen och sin militära förmåga. Med Qassamraketerna, eller de hemmagjorda nyårsraketerna som de ibland också kallas, försöker Hamas desperat att skydda sitt folk och bekämpa "Israel". Utan tvekan bär Hamas ett stort ansvar här, de är ju knappast Guds oskuldsfulla barn, och "Israel" - liksom alla andra stater i världen - besitter någon form av självbevarelsedrift. Men jag hyser emellertid en medlidsam sympati med palestiniernas sak. De förlorade sitt land, berövades sina hem, och stängdes in bakom en mur som får Berlinmuren att framstå som ett trädgårdsstaket. Självbevarelsedriften, som jag nämnde innan, gäller den endast Israel och västmakterna? Zionisterna och sabbatsgojerna talar högljutt om "alla raketer som regnar ner över 'Israel'", men aldrig om ett förtryckt folks rätt att slå tillbaka. Att slå tillbaka angrepp, är inte det tämligen grundläggande i Kosmos?

Återgå till "Politik och samhälle"