CITAT OCH ORDSPRÅK

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 14 jan 2009 23:40

Konfucius

Det spelar ingen roll hur långsamt du går, så länge du inte stannar.

Allt har sin skönhet, men det är inte alla som ser den.

Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något - det är kunskap.

Den kloke är långsam i sitt tal och snabb i sin handling.

Den lärdom som består av att lära sig fakta utantill gör ingen kvalificierad att bli lärare.

Den som begär mycket av sig själv och föga av andra , slipper bli föremål för avund.

Den som inte ägnar en tanke åt vad samtiden bär i sitt sköte skall snart finna sorgen i sin närhet.

Den överlägsne mannen inser vad som är rätt;den underlägsne mannen inser vad som säljer.

Det är bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Det är omöjligt att försumma roten och likväl vårda grenarna.

En fin man är hövlig men kryper inte . En simpel man kryper men är inte hövlig.

En liten man tror att små goda gärningar är betydelselösa , och gör dem inte och att små onda gärningar inte skadar , och gör dem.

En person som inte planerar långt i förväg kommer att stöta på problem redan vid sin dörr.

Handla med godhet men förvänta dig inte tacksamhet.

Igår smidde jag tusen planer –imorse gjorde jag som vanligt.

Låt inget ont vara i dina tankar.

Man kan bedra en ärlig man men aldrig göra honom löjlig.

Människokärlek är moralens väsen , människokunskap är klokhetens väsen.

Om det är något som är viktigt , så är det att ge saker och ting deras rätta namn.

Om en människa upptäcker sitt misstag och inte rättar till det , begår hon ytterligare ett misstag.

Skickliga ord och en fin uppsyn tyder sällan på godhet.

Studera som om du aldrig skulle bemästra det , som om du var rädd för att förlora det.

Tystnad är den sanna vän som aldrig sviker.

Välj ett arbete du älskar så kommer du aldrig att behöva arbeta en dag i ditt liv.

Forget injuries , never forget kindnesses.

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 15 jan 2009 00:40

Ljusupplevelse: Har du alla dessa citat i huvudet? Eller läser du runt lite och citerar det som du håller med om? Eller vill du ge ökad inblick i hur andra resonerat? Jag bara undrar  :) .

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 15 jan 2009 05:47

eventuellt såg jag den här tanken i forumet någon annanstans?

Gå ej före mig, ty jag kanske inte kommer att följa dig

Gå ej efter mig, ty jag kanske inte kommer att leda dig

Gå brevid mig, som min vän
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 15 jan 2009 09:52

Skogsälvan skrev:Ljusupplevelse: Har du alla dessa citat i huvudet? Eller läser du runt lite och citerar det som du håller med om? Eller vill du ge ökad inblick i hur andra resonerat? Jag bara undrar  :) .

http://www.livet.se/ord/kategorier

Här hittar jag de flesta , men väljer de som jag gillar bäst , och de som inte är uttjatade i mitt huvud :lol:
Ja , jag vill ha och ge ökad inblick i hur andra resonerat... :)
Jag brukar hålla på m citat när jag har riktigt jobbigt , och jag har rätt så jobbigt nu .

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 15 jan 2009 11:22

Jag förstår  :) Fast tråkigt att höra att du har det jobbigt nu förstås  :(

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- kÄLLA OKÄND?

Inläggav * KYREUS * » 15 jan 2009 11:56

Vem har myntat tesen ???   -

"Allt kommer till den som kan vänta".
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Undrar -  för ibland tillskrivs jag den,
men kan inte minnas
att jag vore källan....

:oops: KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 15 jan 2009 12:19

Skogsälvan skrev:Jag förstår  :) Fast tråkigt att höra att du har det jobbigt nu förstås  :(

Jo , det blir så för mig , det är inte första gången som väldigt goda vänner blir de värsta ovännerna .... :(
Jag blir ofta indragen i den typen av situation.

mvh

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 15 jan 2009 14:42

Kyrkan säger att jorden är platt, men jag vet att den är rund, för jag har sett dess skugga på månen. Och jag tror mer på en skugga än på kyrkan.(Ferdinand Magellan )

Inget är mer rättvist fördelat än sunt förnuft – ingen tycker sig behöva mer av det än vad man redan har.(Rene Descartes )

Ingen har rätt att klandra eller fördömma en annan, För ingen kan verkligen känna en annan människa.(Sir Thomas Browne )

Man kan aldrig vara nog försiktig i valet av sina föräldrar.(Erik Pontoppidan )

En kvinna har två leenden som en ängel kan avundas , det leende som accepterar en älskare innan orden yttras , och ett leende  för det  nyfödda barnet som försäkrar det om en moders kärlek.(Thomas C. Haliburton )

mvh

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 17 jan 2009 00:30

LJUSUPPLEVELSE skrev:Man kan aldrig vara nog försiktig i valet av sina föräldrar.(Erik Pontoppidan )

Amen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 19 jan 2009 01:05

Den som ber ödmjukt , ber om ett nej.

Om sjukdomen är långvarig är den inte allvarlig , och ifall den är allvarlig så är den inte långvarig.

Önskar du att bli frisk , är du allt på tillfrisknandets väg.

Verklig glädje är en mycket allvarlig sak.(Lucius Annaeus Seneca)

Skrivna lagar är som spindelns nät ; de fångar de svaga och de fattiga , men skulle lätt rivas sönder av de rika och de mäktiga .(Anacharsis )

En allians med en mäktig person är aldrig trygg.(Phaedrus)

Den som vill verka lärd i de dummas ögon verkar dum i de lärdas ögon.(Marcus Fabius Quintilianus )

Hjärnan är inte ett skepp som ska fyllas , utan en eld , som ska tändas.

Jag behöver inte en vän som rättar sig efter mina infall och följer min minsta nick ;det gör min skugga mycket bättre.

Karaktär är endast en länge fasthållen vana.

Tala inte om din lycka med någon som är mindre lyckligt lottad än du själv.

Minne:vilka under det presterar i att bevara och lagra svunna saker - eller snarare saker som är...

Lär dig att lyssna och du kommer att göra en vinst även på de som talar dåligt.

Inget är svårare att styra än en man i välgång och inget är lättare att styra än en man i motgång.

Themistokles sade : Atenarna regerar över grekerna ; jag regerar över atenarna ; du , min fru , regerar över mig ; och din son regerar över dig .

Lär dig att vara nöjd med allt ; med rikedom , så länge den gör oss välgörande för andra ; med fattigdom , för att inte ha så mycket att ta hand om , och med okändheten för att inte vara avundad.(Plutarchos)

mvh

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 20 jan 2009 13:23

Det finns bara en väg till lycka och det är att sluta bekymra sig över det man inte kan påverka.

Det är inte så mycket våra vänners hjälp,som hjälper oss , utan vissheten om deras hjälp.

Det är omöjligt för en människa att lära sig det han tror att han vet.

Människorna oroas inte av tingen i sig utan av sin uppfattning om dem.

Det är inte händelserna som oroar oss, utan hur vi uppfattar dessa händelser.

Önska inte att händelser skall inträffa på det sätt som du önskar; utan önska att de skall inträffa på det sätt som de gör.

Allting har ett pris – även sinnesfriden.(Epiktetos)

mvh

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 jan 2009 15:34

Är det någon som vet vem som sa något i stil med; (om hur man bör leva)

Gå som en and, sov som en hund och ät som en ???? (den här har jag helt glömt bort, och jag minns bara att jag gillade ordspråket och fann det inspirerande.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 20 jan 2009 16:52

Det är bättre att fråga och verka dum , än att inte fråga och förbli dum.

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad.

En god lärare är bättre än en hylla full med böcker.

Om du vill lära känna vägen framför dig, fråga dem som går åt andra hållet.

I nästa ögonblick kan det hända, som bara sker vart hundrade år.

Det finns 40 sorters galenskap, men bara en sorts sunt förnuft.

mvh

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 21 jan 2009 15:02

J R Auk skrev:Är det någon som vet vem som sa något i stil med; (om hur man bör leva)

Gå som en and, sov som en hund och ät som en ???? (den här har jag helt glömt bort, och jag minns bara att jag gillade ordspråket och fann det inspirerande.

Vet inte, men det där var ju en psykologisk tankenöt.

Alltså, ett ordspråk om hur man bör leva.

Vi har två ledtrådar:

1. Man skall gå som en and

Hur skall man leva om man går som en and? Jag har sett änder både gå fort och långsamt, det enda gemensamma är att de vaggar och går rätt illa.

2. Man skall sova som en hund

Eftersom jag inte är hundägare så vet jag inte riktigt hur de sover. Och det är en förskräcklig massa folk som inte har hund. Och en ordspråksmakare borde på något vis gå på vad som är allmänt känt. Så i det här fallet torde det vara vad man tror, typ. Och jag tror väl att hundar sover rätt bra. Ungefär som lejon, katter, pingviner och gnuer. Jag har inte hört talas om att något djur förutom vissa människor sover illa.

Men jag antar att man tänker sig nåt slags cool tillvaro. En sakta vaggande and och en fridfullt sovande hund. Vad får vi då för djur, som äter coolt? Mitt förslag är gorilla.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 21 jan 2009 15:11

Einstein

Läsning avleder efter någon tid vår tanke alltför mycket från dess skapande uppgift. Varje människa som läser för mycket använder sin egen hjärna för litet och den förfaller till lata tankevanor.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Oscar Wilde

Män vill alltid vara en kvinnas första kärlek - kvinnor vill vara en mans sista äventyr.

De avskyvärdaste lögnerna är de som kommer sanningen närmast.

Vi ligger alla i rännstenen, men somliga av oss tittar på stjärnorna.

De gamla tror allt, de medelålders misstror allt, de unga vet allt.

Shakespeare

Lyckan är lik en parfym; vi kan inte stänka den på en annan utan att ett par droppar faller på oss själva.

Du må vara så kysk som is, så ren som snö - du skall ändå icke undgå förtal.

Goethe

Ingenting röjer tydligare en människas karaktär än de saker hon finner skrattretande.

Ju mer jag tänker på saken, dess tydligare tycks det mig att livet är till helt enkelt för att levas.

Francis Bacon

En klok man skapar fler tillfällen än han finner.

Den som ruvar på hämnd håller sina sår öppna.

Jag är ense med den som sade: Det är bättre att leva där ingenting är tillåtet än där allt är tillåtet.

Francois de la Rochefoucauld

Det är med den äkta kärleken som med spökena: alla talar om den, men få har sett den.

De som ägnar sig för mycket åt småsaker blir vanligen oförmögna till stora ting.

Gubbar tycker om att ge goda råd för att trösta sig över att de inte längre är i stånd att vara dåliga föredömen..

Svartsjukan föds alltid samtidigt med kärleken men den dör inte alltid samtidigt med den.

Det finns i oss alla ett hinder för fullkomlig lycka; det är leda vid det vi redan äger och längtan efter det vi inte har.

Vi erkänner små fel endast för att göra klart att vi inte har några stora.

Vi tycker alltid om dem som beundrar oss, men vi tycker inte alltid om dem vi beundrar.

När lasterna överger oss, smickrar vi oss med att tro att det är vi som övergett dem.

Alla klagar över sitt dåliga minne men ingen över sitt dåliga omdöme.

Hur kan vi begära att någon annan skall kunna bevara vår hemlighet när vi inte själva kunde det.

Friedrich Nietzsche

Den kristna föresatsen att finna världen frånstötande och usel har gjort världen frånstötande och usel.

Det är lättare att förlåta en fiende än en vän.

Ingen segrare tror på tillfälligheter.

Voltaire

Vanligt sunt förnuft är inte särkilt vanligt.

I penningfrågor har alla samma religion.

Ett fyndigt ord bevisar ingenting.

mvh

Återgå till "Tankar och känslor"