Förståelse för chackrafälten?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Förståelse för chackrafälten?

Inläggav Åkes granne » 25 jan 2009 18:08

http://en.wikipedia.org/wiki/Chakra

Vore intressant att höra från dem som har erfarenheter av vilken betydelse det här har, osv.

Försöker bl.a förstå vad som händer när det skapas en sänkt/förlorad medvetenhet, och varför. Samt hur medberoende vi är av andra människors låga/höga medvetenhet/närvaro runt om oss.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 25 jan 2009 18:45

Jag vill avråda från att söka en stor intellektuell förståelse, dvs en sådan som man kan förmedla via till exempel det här forumet. I alla fall innan du har gedigen erfarenhet av praxis med kontakt med chackrasystemet. Den intellektuella förståelsen är bara en avknoppning och har ingen användning så som chackra har använts. Ordet Chackra används i meditationsförberedande tekniker för att leda din uppmärksamhet till olika områden i kroppen med tydlig psykisk och energimässig koppling. Bra att börja med är fysiska yogaställningar, tex klassiska programmet där man i varje övning kan ha sin uppmärksamhet riktad mot ett specifikt område i kroppen. Eller solhälsningen där man flyttar uppmärksamheten runt mellan de olika chackraområdena i takt med att man byter kroppställning.

Jag kan rekommendera den här boken om du vill börja använda dig medvetet av chackrasystemet och därmed få en verklig förståelse av det. Obs praxis, inte funderingar.
http://yoga.se/butik
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 25 jan 2009 18:58

Jag kan inte hålla mig :)

http://daime.org/site/audio/mestre/24kbps/mes24k-108.mp3

Sätt på hög volym, stäng ögonen och praktisera kroppsmedvetenhet, särskilt då i magen. Som start på sången utstöter en man ett eyy-ljud, där har du ett exempel på kontakt med (inte intellektuel förståelse av nödvändigtvis) manipura chackra, eller naveln enligt det tantriska chackrasystemet.

(På wikipediasidan står det solar plexis, men det är felaktigt, i tantriska meditationer används manipura för området i ryggradens främme del bakom naveln. Och det är från tantra ordet chackra har hämtats.)

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 25 jan 2009 20:37

Okej. Det låter här intressant, men sidan fungerar tyvärr inte.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Minded

Inläggav Minded » 26 jan 2009 12:46

Chakran liknar pincipiellt meridianerna för mig. Det handlar om olika centrala delar, vilka man i essens blockerar olika mycket eller lite. Generellt, ju mer teknisk, kontrollerande, man är, desto mer blockerande förhåller man sig (även om inte hela sanningen).
Att se på energierna i någons chakran är som att titta på vilken ordning denne har i sitt sovrum, för att avgöra hur denne är som person - bara att chakrasystemet är mer precist, eftersom närmare kärnan - ca självbilden.

Vad uppmärksammas, vad uppmärksammas inte, och vilka perspektiv är dessa uppmärksamheter relativa (dvs ca riktningen på frågan man ställer)? Är du centrerad i dig själv, eller i omgivningen, eller varierar där emellan?

Jonas Nystrom

Soular system

Inläggav Jonas Nystrom » 29 jan 2009 09:33

http://www.ways-of-christ.net/images/gichtel.htm

Kunskapen om det mikrokosmiska solsystemet är ingen indisk import.

Den västerländska metoden för att utforska och förädla detta system av subtila organ inom var och en av oss, är innerlighet, uppmärksamhet och ödmjukt tålamod. Inte att vräka på stereon eller tappa huvudet på annat sätt. Intellektet skall förvandlas, inte bedövas.

JN
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 29 jan 2009 10:22

Jag tycker att jag alltid haft mycket tålamodig uppmärksamhet ang min närvaro, jag är bara för "aggressiv", men jag vet att det inte är problemet här eftersom jag är så monoton i allting. Sen handlar ju allting inte om mig utan om min kärlek för t.ex. mänskligheten.

1-2 ggr om dagen i några dagar har jag mediterat med fokusering på fälten jag tittat upp. Jag upplever faktiskt en del saker, men känner t.ex. en stark blockering över bröstet/hjärtat. Kände igår kväll en slags "påbörjad" trög/långsam "orgasm" i kroppen upp mot huvudet.

Tror jag har mycket oavslutat och kraftfullt instabilt i mig, kände för två år sen en identifiktion och varande/närvaro med en orm nacken (det kanske är vanligt), hörde fysiskt mitt frisläppande av energi som ett väsande. Blev kraftfullt nerdrogad ett par månader senare, andra har berättat för mig att jag sa att jag hade en orm i kroppen/magen. Fragmenten av mina integrerade filofiska impulser blev "lösa" och stöttes ut i omgivningen. Vaknade upp till total förlust av själsrörelsen. Dock var lite tidigare händelser mycket värre då jag traumatiserades med en kontrast till något verkligt genuint och totalt, nyligen uppvaknat. Begriper knappt hur jag överlevde en kort period där. Jag skulle alltså aldrig lyckats att bevara något, men jag vet inte varför jag traumatiserades så. Händelser som involverar panik över att bli svårt skadad verkar kristalliera blockeringar intellektuellt, bundet till självbilden, där något verkar vara viktigt, och hjärtat med allting så det är kanske inte så konstigt. Jag förstår mitt eget "karma" på ett djupare detaljerat plan. Har nästan en slags facination för ansvarsmässiga svårigheter, det är min djupaste identifikation som jag defensivt pga "värderingar" vill hålla fast vid då det är (andligt) "romantiskt". Jag vill bli synkronicerad med många människor på riktigt. Jag har använt mitt tänkande så länge att inre komplexa ideal betyder mer än extas...  skulle kunna leva genom 50 liv såhär utan frigörelse bara jag bevarar den här känsligheten, det är något "unikt" och det finns ingen mening med något annars..

Jag måste sluta vara så passiv och kompromissande inför andras förvirring. Ger ett dummare intryck än vad jag är värd. Jag bryr mig faktiskt inte om "dåligheten", allt det här är vad jag velat ha.

Andreas
Moderator

Re: Soular system

Inläggav Andreas » 29 jan 2009 23:40

Jonas Nystrom skrev:http://www.ways-of-christ.net/images/gichtel.htm

Kunskapen om det mikrokosmiska solsystemet är ingen indisk import.

Den västerländska metoden för att utforska och förädla detta system av subtila organ inom var och en av oss, är innerlighet, uppmärksamhet och ödmjukt tålamod. Inte att vräka på stereon eller tappa huvudet på annat sätt. Intellektet skall förvandlas, inte bedövas.

JN
Själsystemskunskap har aldrig varit begränsad vare sig i tid eller plats, varken för kropplösa varelser eller varelser i kroppar med dörren öppen. Jag besöker er gärna någon mer gång för en uppdatering om det går bra?

Återgå till "Religion och andlighet"