Vad skiljer människan från andra?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 25 feb 2009 13:55

Anders: Definiera "smart". Schimpanserna har till exempel bättre minne.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/schi ... u-1.798535

Det stora övertag vi har är väl framförallt förmågan att tänka abstrakt och att använda oss av vår abstrakta begreppsvärld i att ordna vår vardag och världsuppfattning (se till exempel Sceptisks tråd i religonsdelen). Vilket ju är praktiskt i vissa fall.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 25 feb 2009 20:15

Magister Rolf skrev:Anders: Definiera "smart". Schimpanserna har till exempel bättre minne.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/schi ... u-1.798535

Det stora övertag vi har är väl framförallt förmågan att tänka abstrakt och att använda oss av vår abstrakta begreppsvärld i att ordna vår vardag och världsuppfattning (se till exempel Sceptisks tråd i religonsdelen). Vilket ju är praktiskt i vissa fall.

Ja du Rolf vad var det jag skrev:

"Jaja man kan definiera "smartare" lite hit och dit, men ändå. "

Men skall vi göra en dagsdefinition då, i morgon skulle jag nog göra en annan:

Vi skapar lite parametrar för att bryta ner

1. "Förstå"
2. "Kunna"
3. "Göra"
4. "Säga"

I den här rangordningen önskar jag att man fick sin lönebedömning. Men "Smart" är väl nåt i stil med

1. "Förstå"
2. "Säga"
3. "Kunna"
4. "Göra"

Avlöningsmässigt faktiskt så får man väl byta plats på ettan och tvåan i Smartlistan.

Det var dagens definition. Fråga mig i morgon så blir det en ny.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 26 feb 2009 16:46

Har förstås haft alltför begränsat tankeutbyte med resten av faunan men har faktiskt inte kunnat märka någon tendens hos andra djur förutom människan som tror sig kunna behärska naturen.

Den inbillningen är nog människan ensam om
DEN ENDA SANNINGEN ÄR DEN TOTALA OVISSHETEN; EN SANNOLIKHET SOM INTE UTESLUTER NÅGON MÖJLIGHET!

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 26 feb 2009 16:49

Vill tillägga;

behärska och härska över. Det tillkommer knappast människan eller någon annan ynklig delkomponent av naturen
DEN ENDA SANNINGEN ÄR DEN TOTALA OVISSHETEN; EN SANNOLIKHET SOM INTE UTESLUTER NÅGON MÖJLIGHET!

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Vad skiljer människan från andra?

Inläggav freddemalte » 11 jul 2010 11:07

Vind skrev:Vi är helt klart annorlunda än resten av naturen, men vad är det som gör oss annorlunda?

Det här forumet är väl ett bra exempel på vad som skiljer oss från andra varelser på planeten?

Fredrik

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 11 jul 2010 11:41

Evolutionen har inte upphört. Som det verkar så utvecklas alla varelser vidare från mer rudimentära och grundläggande egenskaper till mer komplexa och mot ett större medvetande. Kanske någon gång i framtiden så kommer fler och fler varelser som vi nu betraktar som djur att ha utvecklat intelligens på samma nivå, kanske på högre nivå än vad människan har idag? Utifrån en sådan möjlighet, vad skulle göra oss annorlunda? Det enda som gör oss annorlunda isåfall är att vi var dom första, vi var (är) stigfinnarna. Om vi fortfarande existerar i framtiden så kanske vi kommer vara dom som kan guida dom nya med vår kunskap och erfarenheter vi gjort i våra experiment, framgångar och misslyckanden.

Återgå till "Filosofi"