hovnarr skrev:Med risk att förenkla i det extrema, kan man säga att du står för följande:
"Att vara en god kristen är att göra det som verkligen känns bäst."
Naturligtvis kan man fråga: Vadå verkligen? Långsiktigt eller korsiktigt? Men tänk om man inte vet vad man känner? osv. Men jag menar om man utgår ifrån att man svarar "ja" på alla dessa tänkbara frågor och betraktar postulatet som en allmän princip snarare än ett specifikt hårklyveri.
Det beror på hur du definierar "bäst". Jag tror att alla människor gör det som de tycker känns "bäst" för dem.
Det som sätter en människa i rörelse är känslan.
Somliga gör bara det som känns roligt, andra stiger trötta upp i ottan och går till ett jobb de inte känner för, därför att deras pliktkänsla är starkare än motviljan och känns således för dessa bäst.
Låt oss säga att vår vän Kurt är på stan.
Kroppen ger signaler om att den är hungrig och kräver att Kurts "Jag" ska hörsamma kroppens känsla och köpa en Pizza.
Själen säger att det om en halvtimme kommer ett bra pogram på TV som själen inte vill missa. Bussen går om två minuter, ingen pizza.
En gammal dam kommer ut ifrån en ICA affär, en bit bort. Plötsligt går botten ur hennes papperspåse, och på trotoaren bildas en liten hög med diverse matvaror. Den gamla kvinnan halkar på en falukorv och tappar även den andra kassen som går sönder.
Kurt känner sin andes röst (samvetet) säga till "jaget" att hjälpa den gamla damen.
Right säger själen, dödshjälp möjligen. Du har väntat på det här pogrammet i en månad nu. Låtsas som du inget sett.
Hallå min Pizza. Säger kroppen.
Nu måste "Jaget" ta ställning till dessa känslor. Vilken av dessa ska Jaget böja sig under?
Efter fadäsen på högskolan så har Kurt bestämmt sig för att alltid följa sitt samvete. Han har utarbetat en massa regler som han numera följer. Han biter således ihop tänderna, flinar upp sig och hjälper den gamla damen upp på benen igen.
Man skulle kunna kalla honom för en "lagisk hedning".
En lagisk Kristen eller ett JV frågar sig vad bibeln säger
och när han tror sig veta det, då vet han automatiskt vad han "känner" för. Han är ärlig när han säger det, men det är endast pliktkänslor som driver honom. Han ser fram emot tusenårsriket och himmelen eftersom hans liv är som ett tråkigt jobb, som måste göras. Bokstaven inhuggen i hjärtan av sten.
För det nya förbundets människa är inte himmelen någon morot i framtiden, utan himmelen är här. Att följa sitt samvete är i sig en enorm källa till glädje.
Kroppen däremot är inte frälst, utan vill med alla medel få Jaget att avsätta anden så att kroppen åter får regera.
Själen är inte heller frälst, utan vill även den övertala Jaget att ge henne makten. Vi uppmanas att arbeta på vår själs frälsning, Den vägen kallas paradoxernas väg och endast den ödmjuke kan ta sig fram.
En God Lagisk (Gamla Förbundets) kristen följer sitt samvete som säger att hon ska följa bokstaven.
En god (nya förbundets) kristen, följer även hon sitt samvete, men då hon har "sett" Gud, har hon inte bara sett bokstaven , utan även Ordet, han vars namn även är barmhärtighet. Lagen skriven på hjärtan av kött. En levande lag som är flexibel och barmhärtrig.
Knäpp en gök och lev väl.
Zara...