Jag vill börja med att säga att detta handlar om vad jag och en kompis kom fram till påvägen hem från en träning. Jag vill börja med att säga att utgår ifrån att all Enérgi övergår i värme.. Får vi då inte en destruktiv (värld) .. eftersom allting strävar efter lika värme, eller att molekylerna vill röra sig med samma "hastighet". Vi kom dessutom fram till att vi mäniskor bara är en form att ihopsatt materia där man kan säga att vi långsiktigt äter varandra, eftersom vi bidrar till Jorden som multnande materia. Vi blir ju efter längre till köttet i äpplet på äppel trädet på våran bakgård. Men nu kommer jag till den mest antagligen svåra frågan man någonsin har ställt sig. Vad är Oändligheten och frågan om vårat universum.. frågan många ställer sig i olika former, människor tror på en religion vad jag tror för att ha något att hålla sig i... Man vet "ingenting" om universum dess uppkom, storhet eller ende..
Man frågar sig frågan om Oändligheten ÄR Evig
Hoppas ni inte tycker att jag kommer med dumma eller konstiga påståenden. Vill bara få lite respons på de jag och min kompis grubblade över...
Tack //Micke
Oändlighet = Evighet ?
Moderator: Moderatorgruppen
- Conocimiento
Re: Oändlighet = Evighet ?
Lancer skrev:Men nu kommer jag till den mest antagligen svåra frågan man någonsin har ställt sig. Vad är Oändligheten och frågan om vårat universum..
Moralfrågor är för mig dels viktigare och dessutom svårare att finna svar och lösningar på, än frågan du radat upp om 'vad oändligheten är'.
Lite luddigt var ditt inlägg. Du vill alltså ha våra funderingar om vad vi tror oändligheten kan tänkas vara – eller var det något mer? Ställ raka, dumma, frågor. Var nyfiken.
Förresten, ser att du är ny här också. Välkommen.
- Conocimiento
Innan jag går och lägger mig kan jag lämna lite smutsiga avtryck i leran också…
· Du och jag skall tillsammans leva i all…
… Evighet.
… Oändlighet.
· Universum är…
… Evigt stort.
… Oändligt stort.
Jag ser oändligt som något som tyder på rum och distans, t.ex. att universum kan vara oändligt stort. Evigt mer som ett tidsligt fenomen – ett tidsförlopp. Det startar vid en angiven punkt och fortsätter evigt länge, i all oändlighet (paradoxalt att jag använder 'oändlighet' här). T.ex. talet Pi eller en ad infinitum-sats* (jag är uppfinnare innan läggdags).
Jag har själv gjort mig förvirrad… Jag ska läsa på lite mer om dessa begrepp. Jag gick på spontanitet. Jag ser hur som helst inte 'oändligt' och 'evigt' som synonymer. Någon som kan klargöra det här lite bättre? *host hovnarr *host*
* Där stod en stor elefant. Sedan kom en större elefant. Sedan kom en ännu större elefant. Sedan kom en ännu större elefant än föregående. Sedan kom en ännu större elefant än föregående, och så vidare…
· Du och jag skall tillsammans leva i all…
… Evighet.
… Oändlighet.
· Universum är…
… Evigt stort.
… Oändligt stort.
Jag ser oändligt som något som tyder på rum och distans, t.ex. att universum kan vara oändligt stort. Evigt mer som ett tidsligt fenomen – ett tidsförlopp. Det startar vid en angiven punkt och fortsätter evigt länge, i all oändlighet (paradoxalt att jag använder 'oändlighet' här). T.ex. talet Pi eller en ad infinitum-sats* (jag är uppfinnare innan läggdags).
Jag har själv gjort mig förvirrad… Jag ska läsa på lite mer om dessa begrepp. Jag gick på spontanitet. Jag ser hur som helst inte 'oändligt' och 'evigt' som synonymer. Någon som kan klargöra det här lite bättre? *host hovnarr *host*
* Där stod en stor elefant. Sedan kom en större elefant. Sedan kom en ännu större elefant. Sedan kom en ännu större elefant än föregående. Sedan kom en ännu större elefant än föregående, och så vidare…
lancer skrev:Man frågar sig frågan om Oändligheten ÄR Evig
Trött, kort svar.
Jag ser det som så att poängen med oändlighet är just att den är oändlig, eller evig om du föredrar det. Men sen om något är just oändligt det är en annan femma, tia eller nått.
Go'natt.
P.s
Varför Quotade jag till "micke" första gången? Jag måste verkligen vara trött. Inte för att det hade med något att göra.
D.s
Lancer skrev:Jag vill börja med att säga att utgår ifrån att all Enérgi övergår i värme.. Får vi då inte en destruktiv (värld) .. eftersom allting strävar efter lika värme, eller att molekylerna vill röra sig med samma "hastighet".
Man frågar sig frågan om Oändligheten ÄR Evig
I Tänker du på något i stil med entropin? Att "förfallet" ökar? I vilket fall, så går inte världen åt bara ett håll - den är inte bara destruktiv - om världen fungerar som vissa Big Bang teoretiker föreslår, som i en oändlig upprepning av stora smällar.
II Menar du universum eller bara något som är oändligt? Något som är oändligt kommer nog vara oändligt, i all evighet. Skulle man finna en änd på den blir den ju ändlig.
Oändligt är allt det ändliga i en oändlig ändelse. Allt som kan ske kommer ha skett, kommer att ske, kommer att saknas och allt vid samma ögonblick. För i ett oändligt perspektiv kommer inte bara det som kan ske ske utan även det omöjliga ske. I ett oändligt perspektiv har alla värden suddats bort, all sannolikhet har utfallit och ingenting händer mer. Det som fanns har expanderat och komprimerats om i vartannat, allt bara för annars vore det inte ett oändligt fenomen.
Tja det går väl knappast att fatta, för vad kan vi förstå om oändlighet?
Men allt som jag kommer på måste finnas med. I all evighet
Tja det går väl knappast att fatta, för vad kan vi förstå om oändlighet?
Men allt som jag kommer på måste finnas med. I all evighet
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Kontakt:
Ett evigt NU
Existerar evigt eller tiden?
Vad det gäller allt som har med Tid att göra för människa, är olika upplagda scheman i livet. Kanske är en illusion av vårat medvetande....
allt kanske är Ett Evigt NU hmmmmm
vi alla är väl eviga då absolut död inte existerar mer än för människor som inte öppnat sina perspektiv tillräckligt
Vad det gäller allt som har med Tid att göra för människa, är olika upplagda scheman i livet. Kanske är en illusion av vårat medvetande....
allt kanske är Ett Evigt NU hmmmmm
vi alla är väl eviga då absolut död inte existerar mer än för människor som inte öppnat sina perspektiv tillräckligt
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion
-
suchanother
- Avstängd
Som alltid måste vi vanliga dödliga konkretisera allt, evigheten, oändligheten inget undantag.
I vetenskapen tänker vi oss oändligheten som någonting relativt. (Detta förhatliga relativistiska tänkande!).
Varje disciplin har sin definition. I matematiken definieras oändligheten genom sin motsats; allt som inte är ändligt är oändligt.
I den konkreta verkligheten existerar inte oändligheten. Inom atomfysiken, för att ta ett exempel, är 1 meter en oändlighet.
Kants missar målet med sitt "tinget i sig" då han inte tar i beaktande skillnaden mellan det teoretiska och det praktiska.
I vetenskapen tänker vi oss oändligheten som någonting relativt. (Detta förhatliga relativistiska tänkande!).
Varje disciplin har sin definition. I matematiken definieras oändligheten genom sin motsats; allt som inte är ändligt är oändligt.
I den konkreta verkligheten existerar inte oändligheten. Inom atomfysiken, för att ta ett exempel, är 1 meter en oändlighet.
Kants missar målet med sitt "tinget i sig" då han inte tar i beaktande skillnaden mellan det teoretiska och det praktiska.
Oändlighet = Evighet
Man kan närma sig den stora(?) frågan så här och se vad det innebär för ens sinne.
Den upppgivna attityd som många känner när de tänker på rymden eller för den delen rymderna är naturlig, med tanke på att man försöker föreställa sig ett rum, utan väggar, men dock ett rum! Vi har nog inte något vetenskapligt namn för det folk av tradition kallar 'rymden'. Lika lite som för de lika traditionella 'tid' och 'rum'.
Men låt oss bli vardagliga och se om vi får svindel av något konkretiserat som kan vara på en gång oändligt stort och inte omfatta allt!
Tänk det logiskt möjliga att du blåser såpbubblor och fortsätter att blåsa hur länge som helst...Hur stor än bubblan blir, ja om den än ständigt växer, så kommer den aldrig att omfatta dig, du som båser den...
eller hur? Alltså något oändligt(suspekt ord) stort, som inte är alltomfattande(suspekt ord)! Vi får inte tankeknutar av detta, eller hur?
Den upppgivna attityd som många känner när de tänker på rymden eller för den delen rymderna är naturlig, med tanke på att man försöker föreställa sig ett rum, utan väggar, men dock ett rum! Vi har nog inte något vetenskapligt namn för det folk av tradition kallar 'rymden'. Lika lite som för de lika traditionella 'tid' och 'rum'.
Men låt oss bli vardagliga och se om vi får svindel av något konkretiserat som kan vara på en gång oändligt stort och inte omfatta allt!
Tänk det logiskt möjliga att du blåser såpbubblor och fortsätter att blåsa hur länge som helst...Hur stor än bubblan blir, ja om den än ständigt växer, så kommer den aldrig att omfatta dig, du som båser den...
eller hur? Alltså något oändligt(suspekt ord) stort, som inte är alltomfattande(suspekt ord)! Vi får inte tankeknutar av detta, eller hur?