archaxe skrev:Det saknas även vetenskapligt stöd för att det inte skulle vara skadligt, så tills vi tagit reda på att det inte är skadligt kan jag tro att vi använder oss av försiktighetsprincipen.
Vidare är inte barns sexualitet lika stark och framför allt inte lika medveten som vuxnas. Om Freud har rätt, så visst, även spädbarn upplever lust upplevelser och har sexuella fantasier om sin mor/far, men de fantasierna är av en helt annan karaktär än t ex de fantasier jag har om min flickvän. (Egentligen är det missvisande att ens tala om "fantasier".)
Då detta är psykologi så är det i princip att med full säkerhet bevisa varken det ena eller det andra men det finns starka belägg för att det för de allra flesta är ofarligt och har låg skadlighet för resten. Jag anser inte att jag kan stödja detta bortom alla rimliga tvivel och jag har inga absoluta bevis för det, men av det jag har läst så anser jag att det finns starkare stöd för att det skulle vara oskadligt/låg skadlighet framför motsatsen.
Det här säger ingenting om hur stor den gruppen är, bara att hälften av medlemmarna i gruppen inte tar skada av det. Den kan bestå av totalt 2 personer, varav 1 tar skada och 1 inte gör det.
Men oavsett gruppens storlek är väl 50% en alldeles för hög siffra? Även om det är en "inte liten grupp av människor som inte tar skada av sex med vuxna", så är det en precis lika stor grupp av människor som tar skada av sex med vuxna" (såvida det inte finns ett tredje alternativ. Om så, vilket är det?)
Beror på vilken studie man ser på naturligtvis och man kan även få andra tal än just runt 50% beroende på defnitioner, metodik och urval etc. Om 50% av de samtyckande tog skada så skulle jag inte försvara en legalisering, men detta gäller alltså alla förmer av sex med barn inklusive övergrepp. Sorterar man ut de samtyckande så finner man att de tar ingen/väldigt lite skada och det är samtyckande relationer som jag anser bör legaliseras.
[/quote]Det här vore jag glad om du ville belägga, då det i mina ögon verkar ganska otroligt. [/quote]
Finns bara små studier men Bernard & Sandfort's studier visar detta i icke repressentativa grupper. Resultaten är dock inte ointressanta utan visar hur det fungerar i samhällen där det råder en skapligt liberal attityd. Finns tyvärr inga större studier på detta.
Av detta följer alltså att pedofili i värsta fall inte alls är skadligt, och i bästa fall rentav gynnande för barnet? Är det din övertygelse?
De värsta fallen är mycket skadliga och de bästa fallen är enbart positiva. När det gäller samtyckande förhållanden så är de inte skadliga såvida det inte finns en negativa yttre påverkan.
Finns det någon alternativ, bättre teori? Psykologiska teorier är i allmänhet ganska svåra att belägga. De är framför allt förklaringsmodeller, och många förklaringsmodeller är likvärdiga.
Då många pedofiler är gifta eller lever i välfungerande förhållanden med vuxna så är det svårt att använda det argumentet för att förklara pedofili som företeelse. Men visst finns det dom som tar barn som sexuella partners "i brist på bättre" men det är inget som är homogent för pedofiler.
Det vore intressant att titta på dessa undersökningar, och jag skulle bli glad om du ville förse mig med material (i form av länk, el dyl.)
Finns massor och det är förmodligen kontraproduktivt att spalta upp allting så jag ger dig 3 st du kan börja med så får du fler efter behov.
BOYS ON THEIR CONTACTS WITH MEN: A STUDY OF SEXUALLY EXPRESSED FRIENDSHIPS
Theo Sandfort
http://www.ipce.info/host/sandfort_87/
Sexuality, Violence and Psychological After-Effects
A Longitudinal Study of Cases of Sexual Assault which were Reported to the Police
by Michael C. Baurmann
http://216.220.97.17/baurmann.htm
Lifetime prevalence, characteristics, and associated problems of non-consensual sex in men: cross sectional survey
Adrian Coxell, research fellow, a Michael King, professor, a Gillian Mezey, senior lecturer, b Dawn Gordon, research assistant.
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/ ... 8/7187/846