Fråga till ateister
Moderator: Moderatorgruppen
-
Shiaislam.se
Fråga till ateister
Hej allihoppen!
undrar hur ni tänker när ni föreställer intet som BIGBANG påpekar så existerade intet före första tinget...
Undrar hur ni tänker, Hur uppstod tinget ur inget?
undrar hur ni tänker när ni föreställer intet som BIGBANG påpekar så existerade intet före första tinget...
Jag gillar att respektfulla givande och kortfattade diskussioner. så svara gärna kortare svar.
Ateister tror inte nödvändigtvis på Big Bang teorin.
Jag tror på en oändlig universum och tid utan början och slut.
Att jag sen inte har någon manual till universum gör inte mig nåt,
nånstans måste man ju vara.
Big Bang är nog ganska en lokal företeelse, som det på modet bland vetenskapsmän idag att hålla sig till.
Jag behöver inte veta hur en telefon fungerar i detalj för att kunna använda den, det tekniska har ju någon annan fixat.
Jag tror på en oändlig universum och tid utan början och slut.
Att jag sen inte har någon manual till universum gör inte mig nåt,
nånstans måste man ju vara.
Big Bang är nog ganska en lokal företeelse, som det på modet bland vetenskapsmän idag att hålla sig till.
Jag behöver inte veta hur en telefon fungerar i detalj för att kunna använda den, det tekniska har ju någon annan fixat.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
-
Shiaislam.se
Materian kanske är lika förgänglig som människan,
ända ner till den subatomare storleken.
Kanske ljus är förgänglig
- den synbare gränsen av universum på 15 miljarder ljusårs
avstånd är en illusion, ljuset kanske bara degenererar efter
den tiden det tar att nå oss från det skenbara största avståndet.
Vetenskapsmän vill gärna beräkna massan av universum,
det får de gärna göra, det har nog sitt värde.
ända ner till den subatomare storleken.
Kanske ljus är förgänglig
- den synbare gränsen av universum på 15 miljarder ljusårs
avstånd är en illusion, ljuset kanske bara degenererar efter
den tiden det tar att nå oss från det skenbara största avståndet.
Vetenskapsmän vill gärna beräkna massan av universum,
det får de gärna göra, det har nog sitt värde.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
-
PseydonymHär
Shiaislam.se skrev:Att materian är oändligt, innebär att den har varken en början eller slut...frågan är i så fall, finner du någon materia, oavsett storlek, som är evigt?
Utveckla. Materia kan ju bli energi så nja, evig i materians betydelse är den inte. Precis som en sten inte är evig, blir till grus osv. Förstår inte din poäng.
Re: Fråga till ateister
Shiaislam.se skrev:Hej allihoppen!
Forskning pågår. Men att Big Bang har inträffat råder det inget tvivel om.
Du kränker mig.
-
uppfinnasegelbåtenpånytt
Re: Fråga till ateister
Shiaislam.se skrev:Hej allihoppen!
Det är ju något man kan spekulera i väldigt länge. Intressant, kul, kan driva en till vansinne. Man bör väl egentligen spekulera för mycket i det, inget fanns innan big bang, tid existerade inte. Sen att vi inte kan sträcka oss längre, och få in detta i våra huvuden är en annan sak......
Vad fanns innan "gud" skapade allt då?
Egentligen kan man tillämpa samma tankar på "gud". Vad fanns före gud? Hur kan gud skapa sig själv ur inget? Har gud funnits för alltid? Varför? Varför satt han/hon/den/det och väntade i 14 miljarder år inan han fick för sig att skapa livet?
Vad händer om "alla" själar föds till människor. Skulle befruktade ägg utvecklas till perfekta med ändå helt hjärndöda individer?
(menar då att det finns X antal själar, och om man långt it framtiden är så pass advancerad att all näring odlas fram i labratorier, och människan är den ända kvarvarande livsformen. Bör då inte efter X antal år ha "sugit up" alla själar och de lever nu i en människa, vad händer då om man försöker fortplanta sig?)
Vad händer om "alla" själar föds till människor. Skulle befruktade ägg utvecklas till perfekta med ändå helt hjärndöda individer?
(menar då att det finns X antal själar, och om man långt it framtiden är så pass advancerad att all näring odlas fram i labratorier, och människan är den ända kvarvarande livsformen. Bör då inte efter X antal år ha "sugit up" alla själar och de lever nu i en människa, vad händer då om man försöker fortplanta sig?)
Återgå till "Religion och andlighet"