Läs gärna predikaren 9. Och den visar ett annat sätt att se på tingen. Den kan ruska om en, en aning. Men samtidigt är det en uppmaning att leve här och nu.
Inga missförstånd...
Min syn kring religioner och deras utveckling.
En sammanfattning:
Människan har ett komplext sätt att alltid söka ordning i Kaos, vilket ger upphov till olika förklaringsmodeller (tro vetande, religion) vilket ger upphov till myter.
Många människor har ett inre behov av att ge sitt liv en mening. Att hitta denna mening ger upphov till myter.
Människan har en förmåga att se det onda och det goda i sig själv och andra. Denna förmåga kan överföras i Jungs arketyper, detta tillsammans med det ovanstående ger upphov till "sanna" myter.
Människans förmåga att se sig själv utifrån, har gett upphov till konceptet medvetenhet och Ande, även detta bekräftar myterna.
Personligen så ser jag att verkligheten består av två sidor en materiell sådan vi kan undersöka med våra naturvetenskapliga metoder. Och en andlig verklighet som vi försöker få fason på med andra medel. Men till syvende och sist så är båda "verkligheterna" manifestationer av samma Ande. Våra religioner är en påbyggnad på denna verklighet som vi kan ha eller mista.
Att leva sitt liv till fullo i Kärlek och medkänsla är det givna målet. Allt därutöver är en Bonus
Målet och Säkerheten
Ett försök. (Detta går att utrycka på många sätt....)
Märk väl att jag de facto satte målet i detta vårt Jordeliv. Och inte det hinsides, ty om detta kan vi inte med säkerhet veta något om.
Målet i Kristendomen är att varje människa skall lära känna Gud. Eller har du en tolkning därvidlag?
Detta medför vissa konsekvenser. När vi lever nära Gud, lever vi det liv vi är "skapade" till och ämnade för. Korrekt?
Vad predikar då Jesus såsom varandes den han ÄR. Jo i den gängse tolkningen av hans gärning och som är grunden. Kärlek till varandra förlåtelse och medkänsla. Är vi med så här långt? Han ger oss även rättsnören mål och en hjälpare.
Och ser vi sedan på tillexempel Buddhismen som i sin renaste form inte erkänner någon högste Gud eller skapare utan istället pratar om världsalltet, brahman mm. Där går sökandet inåt. Man pratar om att utveckla sin medvetenhet och sitt medvetande. Och den upplyste ser att allt hänger samman han gläds med dem som är glada och lider när någon lider. Hans främsta egenskap är medkänsla och Kärlek.
Vad jag då ägnar mig åt är en viss del reduktionism (med hjälp av religionsvetenskap och grundkunskaper i hur vi fungerar) detta leder tankarna till en värld som är i Grunden mycket enkel.
Men att vi sedan bygger på med förklaringsmodeller (myter religioner och politiska övertygelser) som vi på grund av våra mänskliga begränsningar är beredda att försvara tills tandköttet blöder har inget med Grunden i Kärlekens Budskap att beskaffa.
Lev ditt liv till fullo i Kärlek och medkänsla utefter dina möjligheter. Allt därutöver är en Bonus.
Kärleksfull Gud?
Förklaringsmodellerna ovan är i sig är utan värde.......
Och här pratar vi som sagt om människans påbyggnader till den det ursprungliga (detta där lät lite som något som DG skulle kunnat sagt..
Men vänta lite här, dessa modeller, myter bygger på något som finns djupt inne i oss detta något som de flesta människor kan relatera till utan att ha några specifika religiösa preferens. Detta tål att funderas över en stund............
Vad vem är en personlig Kärleksfull Gud? Om du i hjärta känner samhörighet med "skapelsen" att du har medlidande för dina medmänniskor, djuren omkring dig och inte missbrukar Biosfären så är du en mogen människa som kan hitta Kärleken i dig och se kärleken kring dig. Jag skulle vilja säga att du känner gemenskap med Ursprungets källa på ett vågrätt plan.
Vad vem är en personlig Kärleksfull Gud? Om du vet att ta klivet ner i livets flod och bejakar livet som är en del av dig, och detta livet som du är en del av. Och om du även ser fram emot dagen när detta livet är över med tillförsikt och ro. Då är även den lodrätta gemenskapen varm och Kärleksfull.
Vad kan du begära mer av Kosmos än att få vara en del därav.
Soliga Helghällsningar
Marksa