Vil se

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Vil se

Inläggav Skogsälvan » 09 jun 2009 16:47

Undrar om det var så smart att börja intressera sig för kabbalan egentligen. Det är duktigt förvirrat med den här skärmen ibland. I synnerhet eftersom jag har liiiite svårt att försöka låta bli att förstå essensen. Och språken... *skakar på huvudet*... jag börjar nog tappa koncepten om jag inte skärper till mig rejält. Hur fan nu det ska gå till. Som tur är så är skärmen inte på hela tiden, då hade jag nog blivit skvatt galen. Allt är dubbelt. Visst; jag ser en skata och sedan ser jag en fasan.  Ska ta fasan (läs skräcken). Och visst ser jag träden, men jag ser ju den andra dimensionen av träden också. Ser fan siffror i blommorna. Fattar absolut ingenting. :roll:

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 09 jun 2009 17:17

Kommer du uppåt hemtrakterna någonting då? Jag hoppas du inte glömt bort det. Jag jobbar hela sommaren så tar jättegärna emot besök, gärna galningar.

kram

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 jun 2009 17:29

Jo, det är ju tänkt så, så länge jag kan hålla huvudet kallt och hjärtat varmt så blir det nog så. Kram kram.

transversal

Inläggav transversal » 09 jun 2009 19:20

Vad handlar kabbala om? Skogsluvan?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 jun 2009 19:54

Ja du... det kan man spendera många år med att förstå. Här är en lättbegriplig översikt http://www.kabbalah.info/swedish/kabbalah-revealed.htm Jag känner en djup ambivales för att ens prata om det just nu eftersom... jag är bekymrad. Och det vette fan om det inte är bättre att vara dumglad ovetande än att se en glimt av vad som sker bakom kulisserna. Jag ser bara glimtar och det har skakat upp mig rejält. Alltså jag är inte rädd, jag är bara... ska jag ta det blå eller det röda pillret ungefär. Jag vill och försöker vara begriplig, men alltså jag befarar att jag eventuellt inte kommer att vara det länge till, med tanke på språket alltså. Jag kan bara säga att jag fattar noll i dagsläget. Och en luva hade suttit fint, kanske håller ihop några partiklar iallafall...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 jun 2009 22:39

Det här är ju bara en tråd av många, men jag tror att tex Johan, Jonas Nystrom, Algot med några fler skulle kunna hjälpa mig. Men ni verkar ju inte vilja det och jag känner en stor motvilja att späka ut min själ under dessa omständigheter. Prata på om vad Highdigger egentligen menade ni. Jag känner mig uppgiven, alltså ingen anledning att oroa sig - jag känner mig inte hemma och förstådd bara, fast jag har försökt. Sov gott.

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 09 jun 2009 23:08

Pi, Pi, Pi.
Det enda legitima fältet kabbalan kan röra sig inom: underhållningsindustrin.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 jun 2009 23:20

Fina Miles, jag tycker ju om dig fast du ibland sabbar mina planer som scientologidiskussionen tex...  ja... vad ska jag säga? Det här är en del av min "verklighet". Har inget emot om du överbevisar mig, men det blir inte lätt, eftersom min verklighetsuppfattning är som den är.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 jun 2009 23:25

Finns bara en sak du kan göra Skogis, prata på. Herregud vad jag har yrat ihop saker själv, men enda sättet att komma ner på jorden (stiga ned från höjderna i det djävla ensliga elfenbenstorn där man murat in sig själv) är att prata. Vill du befinna dig på en gemensam plattform som andra så måste du också bygga broarna. Berätta om dina upptäckter. Låt oss syna dem rationellt och förnuftigt. Se hur väl de överensstämmer med vad vi andra kan gå med på.

Ditt stora problem är ju annars att du är en sån djävla hare. Inget illa menat, men... Klarar du inte av det, så låt bli, gå och lägg dig. Ät ordentligt och sov ordentligt. Ställ in sändarn på alldagliga saker, och landa. Det värsta som kan hända är att du flippar ur och går omkring i din egen lilla värld ett tag, och skulle det vara riktigt kris så är det bara skriva till mig, fast mer effektivt är förstås att slänga i sig ett par Stesolid och sova ut ordentligt. Ordentligt med näring och vila, så står du stadigare också.

Annars håller jag med miles här. Varför inte fördjupa sig i Verkligheten istället för dessa mer eller mindre estetiskt tilltalande verklighetsflykter (religiöst eller mysticistiskt trams)? Det är fan inte att underskatta att stå på stadig mark.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 jun 2009 23:30

Skogsälvan skrev:Fina Miles, jag tycker ju om dig fast du ibland sabbar mina planer som scientologidiskussionen tex...  ja... vad ska jag säga? Det här är en del av min "verklighet". Har inget emot om du överbevisar mig, men det blir inte lätt, eftersom min verklighetsuppfattning är som den är.

Du har ju uteslutande ett estetiskt krav på sanning, det är ett av skälen till att du hamnar i såna här situationer. Du vägrar ju gå med på att göra någon distinktion överhuvudtaget mellan åsikt och sanning. Det är lite skyll dig själv då.

Visst är det, för mig, okej att man bygger sig en egen "verklighet", varsågod, men det betyder inte att den är Sann för det. Man kan tolka saker på nästan hur många sätt som helst, det betyder inte för den skull att alla är Riktiga. Osv.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 jun 2009 23:40

Kom med en kvalificerad gissning om varför jag inte säger mer än jag gör. Fundera lite. Du borde ha lite pejl på mig nu tycker jag. Jag tycker att det är tråkigt att du har missuppfattat mig så fundamentalt. Inse att du inte är i mina skor och jag jobbar hårt för att inse att du inte är i mina. Jag kan inte prata om mina upplevelser/inbillningar/insikter/villfarelser. Går inte, Avant. Kan inte. Försöker göra det bästa jag kan göra av situationen. Tack för allt.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 jun 2009 23:56

Vill man tro på spöken, varför jiddrar man då om att man är mörkrädd? See my point? Står och fegtjuter och håller i sig trots att karusellen inte ens kommit igång ordentligt. :)

Vill du behålla dina föreställningar intakta, vägrar låta dem utsättas för prövning, då har du ju också bakbundit dig själv.

Vad menar du med "göra det bästa av situationen"?

Fan, det är väl ingenting med det, man får stå och skämmas ibland när man yrat till saker. Det är bara leva med. Man blir en erfarenhet rikare. Prata på!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 jun 2009 00:01

Ja, jag kanske pratar på imorgon. Om jag kan. Du och Miles lyssnar jag på. Natti, behöver verkligen sova nu.  *kuku*

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 10 jun 2009 00:14

Okej då, jag kanske är onödigt hård, förlåt för det. Men herredjävlar att jag fått skämmas i mina dar. Finns väl inget krav på att man alltid måste ha rätsida på saker? Men det hjälper att prata, det vet du, inte för pratandets skull, utan för att andra kan anknyta och bidra med sina perspektiv och sakta men säkert kan man stämma av "verkligheterna" med varandra. Det djävligaste är att vara själv med sina tankar, utan möjlighet att kommunicera. Man kan stå där och fundera "hur i helvete ska jag ens kunna börja förklara det här?", och det är inte ens säkert att man kommer kunna göra det, men att börja är det enda sättet.

Jag ser inte varför du skulle behöva stå för de föreställningar som för tillfället upptar ditt sinne. De är inte dina på något sätt. Det är inget skamligt i att lita på andra, oavsett vilka de nu är (om de är scientologer eller kabbalister eller vad än de nu månne vara), man gör ju det, man är ganska godtrogen försåvitt man inte helt satt sig på den kritiska tvären. Bara så djävla onödigt med den där rädslan.

Tycker också det är synd är att du inte vill dela med dig. Behålla erfarenheten privat, ruva på det som en privat skatt, när andra hade kunnat lära genom den erfarenhet du gjort. Synd att behöva uppfinna hjulet på nytt varenda gång. Lite av vårt medmänskliga ansvar att dela med av våra erfarenheter, hjälpa varandra, inte sant?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 jun 2009 09:40

Jo tack, jag går på 4x10 mg stesolid om dagen nu. Dämpar väl de värsta ångesttopparna. Jag ska försöka förklara lite tydligare, men det är INTE lätt. Måste tänka lite, annars blir det "granne-sörja" av det hela.

Återgå till "Tankar och känslor"