Musik att jobba till

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Musik att jobba till

Inläggav transversal » 15 jun 2009 00:33

Nån som har  tips på hyfsat instrumental musik med högt tempo - tänk Roni Size eller liknande? Ska vara musik som är som en koffeinkick att jobba till ...

Minded

Inläggav Minded » 15 jun 2009 10:24

Watchin windows.. I know, you know.. Well, how are you?

Det var fanimej länge sen.. Men för mig fungerar växelvis trance/radio klassiker bra. Om trance, gärna mörkt och hårt, med volym sas (då inte strikt just ljudvolymen, utan själva ljudets - snarare som grädde i mat, fyllighet). Tex Man With No Name - Possessed, Lunar Cycle. Astral Projection - Mahadeva, Back from Hell. Tror de kan klassas som ca goa. Radio; summer of 69, living on a prayer, vingar för pengarna, om, fight for your right to party, white wedding, right in the night. Också sofistikerat mäktig hiphop, när jag tänker efter. Petter - Söder, är jäkligt skön.

transversal

Inläggav transversal » 15 jun 2009 20:43

Tackitack ... Tycker att det är lite märkligt vad det är som avgör om musik är bra att jobba till eller ej. Handlar inte bara om vilket tempo den är i, utan någonting annat också ... men kan inte sätta fingret på det.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jun 2009 22:43

Kan det inte vara så att det är lite av en fråga om hur mycket uppmärksamhet den kräver av en? Själv klarar jag inte av att göra något till musik med text. Texten stjäl all min uppmärksamhet. Och det kan gälla för instrumentella partier också, beroende på hur de är utformade förstås (enligt samma "uppmärksamhetsprincip") - mitt klåfingrande sinne hör nåt att knycka eller ändra på, på ett eller annat sätt, eller liknande. Kan tänka mig att man skulle köra en cocktail. Starta upp med en spark i arslet, säg något riktigt hysteriskt, som en chock, för att sen sätta sig ned och jobba till något som mycket lättare lägger sig i bakgrunden.

Mycket up-tempo-dansmusik (läs: trance, drum n bass osv.) är ju just sådan att det monotona i den gör att den lägger sig mer som en tapet i bakgrunden än som en tavla i förgrunden och vars motiv sticker ut och stjäl vår uppmärksamhet. Tycker förövrigt att en intressant detalj i sådan musik är att man ofta har släpiga synthmattor, som kontrasterar mot den hysteriska pulsen. På så sätt ges ett slags luftig, snarast tidlös, känsla. Medan om man verkligen vill uppleva up-tempo-grejer som sådana kanske bör konsultera lite bluegrass eller nån rasande bebop. Skillnaden är primärt att i de senare genrerna finns inte den kontrasten, utan istället har man motiv som rusar fram i takt med låtarnas puls. Man blir bunden till pulsen på ett helt annat sätt, tvingas följa med i låtens alla vindlande kringelkrokar. Detta behöver man inte med de förra, som sagt, och där man istället kan lägga sig, som på en ganska soft madrass, på de där släpiga mattorna vilket också hjälper till att låta pulsen sjunka in i bakgrunden.

Själv gillar jag valsen av ett skäl som anknyter till detta. Valstakten anteciperar man som lyssnare, och det skänker en viss lustig "trygghet". Man behöver aldrig stampa med eller nåt sånt, man känner den instinktivt på ett helt annat sätt. Den är aldrig ett maraton, som en fyrfyra, eller en march (2/4), kan bli (även om fyrfyran är så rak och förutsägbar som den bara kan vara - precis som en lång raksträcka som man måste trampa och trampa och trampa, ja...). Valsen påminner för mig om "vaggande", och det ska sägas att jag vid hur många tillfällen som helst spelat folk till sömns när jag själv varit duktigt bäng och suttit och elaborerat på nåt litet försiktigt valstema. Och de har verkligen uppskattat det, det är det jag finner riktigt roligt med det hela. Vaknar upp med drömmande och tacksamma blickar, som om man hade doppat de annars så hårda djävlarna i ett balsambad. I själva verket så menar jag mig ju stå i tacksamhetsskuld till dem, för förutan dem som sittandes och lyssnandes hade jag ju aldrig kunnat spela det jag spelade. Helt ärligt var detta något jag började med redan som ung, började på skoj kalla gitarren för min snuttefilt, och somnade men gitarren på magen var och varannan dag, men då hade jag inte letat mig till just valsen utan det var oftast SRVs "Lenny" som stod för vyssandet då. Med valsen kan det bli som en hamock, som svingar fram och tillbaka, fram och tillbaka, men kan också användas för att ge ett driv, som en självgående maskin. Och jag har laborerat lite med det här, testat göra shuffle utav kvintoler (istället för trioler som man vanligen gör), fast det känns ju lite ovant att höra, men jammar man på det ett tag så att det sjunker in och sätter sig kan man börja uppleva det som det skall upplevas. Har dock långt ifrån utforskat saken klart.

Så det är inte odelat enkelt skulle jag säga, och jag tror man måste ta många fler parametrar i beaktande. Det tål att funderas på. Hmmm....
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 16 jun 2009 02:40

Ambient. En genre som ju faktiskt har uttryckts vara ett (sekundärt) medel att begagna i aktiva situationer - även om olika artister inom genren inte alltid har varit fullt så öppna inför denna tanke.
Brian Eno, ett självklart namn att nämna, funkar alltid.
Likaså Steve Roach, och tidiga Coil. Och Biosphere, och Windy & Carl, och Half Makeshift, och William Basinski, och Stars of the Lid, och The Dead Texan - och, varför inte, Miles Davis. In a Silent Way funkar perfekt.
Lite modern, pop-klassisk ambientmusik kan också nämnas; Max Richter, Johann Johannsson, Sylvain Chauveau, Rafael Anton Irisarri. Alla tiders.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 16 jun 2009 02:41

Ahh, just det, högt tempo också...
Du får höja hastigheten i musikspelaren.

Jäjä. Nu sticker jag från landet. See you in a month.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.

Logos är Djävulskap.

Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

JimmyAberg

Re: Musik att jobba till

Inläggav JimmyAberg » 16 jun 2009 03:13

transversal skrev:Nån som har  tips på hyfsat instrumental musik med högt tempo - tänk Roni Size eller liknande? Ska vara musik som är som en koffeinkick att jobba till ...
bästa d n b radiokanalen:http://www.bassdrive.com/v2/streams/BassDrive.pls

eller så söker du på "drum and bass" på piratebay.
Hittade en bra samling där förut som hette "DnB Best!", och en som hetter "Ultimate Drum and Bass"

här är några youtube länkar till några av de låtar som jag gillade bäst i samlingen:

http://www.youtube.com/watch?v=aDWAwImnghk

http://www.youtube.com/watch?v=0R3J7JSh5sM&feature=PlayList&p=17860ED89F2F340A&playnext=1&playnext_from=PL&index=51

http://www.youtube.com/watch?v=NyqEnxV6z0o&feature=PlayList&p=C339DCB6B7826F93&playnext=1&playnext_from=PL&index=3

etc...

transversal

Inläggav transversal » 21 jun 2009 14:21

Kul med alla tips. Jag har fullt sjå att kolla upp.

Avant, tror säkert att det kan ligga något i det du säger, med uppmärksamhetsnivån, som åtminstone kan utgöra nån slags variabel i sammanhanget. Trevligt att höra hur du beskriver up-tempo musiken. Mmm. Däremot är jag osäker på din beskrivning av vals ...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 21 jun 2009 22:08

transversal skrev:Däremot är jag osäker på din beskrivning av vals ...

Tror bara du är en valshatare. Tänk: tan-ta...tan-ta...tan-ta...tan-ta... [och så kommer melodin in]: tan-ta(-ta) tan-ta(-ta) tan-ta(-ta) ta... Och säg sen att Saties gymnopedier inte är en hamock! Mutter... gorm...
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

transversal

Inläggav transversal » 21 jun 2009 22:40

Lol.  :)

Återgå till "Kultur - konstarterna"