Förväntningssamhället - Människan alieneras från sig själv?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Philip
Kontakt:

Förväntningssamhället - Människan alieneras från sig själv?

Inläggav Philip » 16 jun 2009 22:03

Hejsan alla på Filosofiforum!
Jag är inte en speciellt frekvent debattör här på forumet, och det lilla jag har delat med mig av har nog tillfört föga. Men nu till saken! Jag har på senaste tid försökt förstå vad/när/under vilka omständigheter människan kan vara lycklig. Och då kommer naturligt vis frågan, kan människan vara lycklig i dagens samhälle (tänker på västerlandets kapitalism)?
Samhället idag skulle kunna kallas Nextopia. Man förväntar sig nytt hela tiden, man tänker på nästa steg istället för de föregående och man vill hela tiden ha mer. Om människorna inte skulle tänka så, så skulle inte konsumtionssamhället fungera. Om en person nöjer sig med att ha en tröja skulle klädföretagen inte sälja lika mycket, men så länge han vill ha en ny tröja, och efter det ytterligare en ny tröja, och sen nya skor också, så rullar samhället på. Men hur mår människorna i det? Om man lever för imorgon, får man aldrig frid? Och vad händer när man närmar sig ålderns höst, och "imorgon" får en annan innebörd?

Puh, det blev ett långt inlägg  :wink:  Det skulle vara oerhör intressant att höra hur era (ni lite mer erfarna och säkert mer skickliga tänkare än jag) reflektioner kring detta låter!

Några hemsidor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nextopia
http://www.nextopia.info

Mvh Philip
Om allt verkar gå bra måste du ha missat något

Sergej

Re: Förväntningssamhället - Människan alieneras från sig sjä

Inläggav Sergej » 16 jun 2009 22:38

Nextopia - en bekräftese på alienation? I alla fall ett mycket passande namn på det konsumtionssamhälle vi befinner oss i. Som att sitta i ett framrusande tåg där stationerna är butikerna. Men genom evolutionen har vi blivit en samlande art. Den rike har genom historien haft större chans att para sig och få sina gener vidarebefodrade till nästa generation. Tror att de är mycket svårt att bryta det här mönstret. Vad skulle komma i stället? Redan en liten nedgång i konsumtionen betyder samtidigt att tusentals, ja hundratusentals, arbetsplatser försvinner bara i Sverige, vilket skulle leda till att konsumtionen minskar ytterligare. Följderna är svåra att överblicka, men det är troligt att hela det ekonomiska fundamentet skulle rasa samman ifall inte konsumtionstrenden förmås vändas uppåt. Nextopia är alltså den också en bekräftelse på att utopier misslyckas.

/ Sergej

Återgå till "Politik och samhälle"