Irans opposition.
Moderator: Moderatorgruppen
US media leker Finn Fem Fel med den Iranske valutgången
En sammanfattning här (länk)
Engelsk tidning (länk) menar:
krigshetsarna sover aldrig
En sammanfattning här (länk)
Engelsk tidning (länk) menar:
Ahmadinejad's 'victory' is a disaster for Iran and the world
Poor Iran. It suffers from being a pseudo-democracy in which voters' hopes are raised by a choice of candidates to parliament and the presidency, only to be thwarted by an unelected clerical source of power.
...
The surprisingly poor showing of Mr Mousavi in the capital, Tehran, and in his northwestern heartland of Tabriz suggests that the figures have been cooked. He called the result a "dangerous charade". However, Mr Ahmadinejad's re‑election was praised as a "real feast" by Ayatollah Khamenei. And it is there – backed, if necessary, by the brute force of the Revolutionary Guards – that ultimate power lies.
The US is the only country in history that ever used nuclear bombs
Clinton hints at attacking Iran sites
US Secretary of State refers to possibility of 'first strike' on Iran's nuclear sites similar to attack on Iraq.
WASHINGTON - US Secretary of State Hillary Clinton referred to the possibility of a "first strike" on Iran's nuclear sites "the way that we did attack Iraq."
länk
US denies training Iraqi Kurds to attack Iran
US Defense Department counters Iranian claims with allegations of its own on Tehran's role in Iraq.
WASHINGTON- The US Defense Department on Tuesday denied that Washington was training terrorists in Iraq's Kurdish region to attack Iran.
...
"Behind our western border, the US is training terrorists. It is spending money and handing out weapons to be used against the Islamic republic" of Iran, he said in a televised speech in the western Iranian province of Kordestan.
"The Americans have dangerous plans for (Iraqi) Kurdistan ... Their plans are not aimed at defending the Kurdish people, but they want to control them," he said in the city of Saqaz.
"Our Kurdish friends on the other side of the border have told us that the US officers are paying the Kurdish youth on the Qandil hills in exchange for information," he said.
"They pay money to create mercenaries. It is unworthy of Kurdish youth," Khamenei added.
The border region with Iraq has often seen deadly clashes between Iran's armed forces and the Kurdish separatists.
...
Observers say due the strong Jewish and pro-Israel lobbies in the US and some European countries, these countries have taken a hypocritical stance in relation to nuclear issues in the region.
Iran and the United States have not had diplomatic relations since 1979 Iranian revolution, which toppled the ruthless US-backed dictator, the shah.
länk
Angående att 1,5 till 2 miljoner människor människor demonstrerar i Teheran, BULLSHIT!
70 miljoner iranier, varav säkerligen hälften är röstberättigade, varav knappt en tredjedel stött oppositionen. Att förlorarna går ut och samlas betyder ju endast att de är missnöjda, varför skulle de som röstat på den sittande presidenten i Iran, Ahmadinejad, protestera?
Vad vi ser är ett utslag av god infiltratörverksamhet understödd av antidemokratiska krafter, något vi tyvärr sett förr.
Men i ett land där presidenterna är handplockade marionetter i knät på Islamska ledare, spelar det ju ändå ingen större roll vem som agerar president. M.A.O Det vilar ren Bullshit över hela spektaklet.
70 miljoner iranier, varav säkerligen hälften är röstberättigade, varav knappt en tredjedel stött oppositionen. Att förlorarna går ut och samlas betyder ju endast att de är missnöjda, varför skulle de som röstat på den sittande presidenten i Iran, Ahmadinejad, protestera?
Vad vi ser är ett utslag av god infiltratörverksamhet understödd av antidemokratiska krafter, något vi tyvärr sett förr.
Men i ett land där presidenterna är handplockade marionetter i knät på Islamska ledare, spelar det ju ändå ingen större roll vem som agerar president. M.A.O Det vilar ren Bullshit över hela spektaklet.
-
suchanother
- Avstängd
Detta är det typiska. Gillar man inte valresultatet så sätts stora demonstrationer igång i hopp om att få västs sympatier och störta de demokratiskt valda . Detta är ett scenario som hela tiden upprepas överallt från land till land. Det där med demokrati kan vara kul ibland men inte när saker börjar gå emot en, inte så kul längre. Då undrar man om demokratin blott och bart endast är en fasad att visa upp. Varför inte acceptera folkmajoriteten helt enkelt?
Hejsan!
I Iran styr det högsta religiösa rådet, och med all säkerhet kan man misstänka att valet är manipulerat! Men osäkerheten ligger på landsbygden, kanske de har röstat för de nuvarande styrande? Men hur vet man att dessa bybor och småstadsbor inte också har uppmanats/tvingats att rösta "rätt"?
Iran är ingen demokrati, där finns en stukad demokrati, vet inte om det är bättre eller sämre än ingen demokrati alls! Men likheten med USA är slående, där avgör en liten samling domare om lagar kan drivas igenom eller ej! Inte heller det är demokratiskt! Men i USA finns ännu en väsentlig skillnad gentemot Iran - man har viktade röster. Det finns i varje fall inte i Iran! Slutsatsen är att USA faktiskt är mindre demokratiskt än Iran, ändå protesteras det i USA mot valet i Iran! Varför? Ser de inte bjälken i det egna ögat? :lol:
MVH
bigj
I Iran styr det högsta religiösa rådet, och med all säkerhet kan man misstänka att valet är manipulerat! Men osäkerheten ligger på landsbygden, kanske de har röstat för de nuvarande styrande? Men hur vet man att dessa bybor och småstadsbor inte också har uppmanats/tvingats att rösta "rätt"?
Iran är ingen demokrati, där finns en stukad demokrati, vet inte om det är bättre eller sämre än ingen demokrati alls! Men likheten med USA är slående, där avgör en liten samling domare om lagar kan drivas igenom eller ej! Inte heller det är demokratiskt! Men i USA finns ännu en väsentlig skillnad gentemot Iran - man har viktade röster. Det finns i varje fall inte i Iran! Slutsatsen är att USA faktiskt är mindre demokratiskt än Iran, ändå protesteras det i USA mot valet i Iran! Varför? Ser de inte bjälken i det egna ögat? :lol:
MVH
bigj
Den goda sidans försvarare
Egendomlig med en engelskspråkig skylt där.
Engelska tidningen Guardian har gjört oppinionsundersökningar i Iran,
valresultatet övernesstämmer med tidigare prover.
Någon valfusk behöver Ayatollorna inte ta till.
The election results in Iran may reflect the will of the Iranian people. Many experts are claiming that the margin of victory of incumbent President Mahmoud Ahmadinejad was the result of fraud or manipulation, but our nationwide public opinion survey of Iranians three weeks before the vote showed Ahmadinejad leading by a more than 2 to 1 margin – greater than his actual apparent margin of victory in Friday's election.
Länk tiill Guardian
Jag har inte läst så mycket om detta, men min bild är ändå att du får svårt att ro ihop det här med att det inte skulle vara grovt valfusk Jörgen. Det lär väl dyka upp mer, men jag tycker artikeln på DN verkar trovärdig. Där vann utmanarn med ungefär samma siffror som sittande presidenten nu fick efter beslut av Ayatollan.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/mousavi-vann-iranvalet-1.892535
Stämmer
Stämmer
så räcker ju det för att konstatera valfusk.Man kan också jämföra med valmönster i det förflutna. I exempelvis Karroubis hemprovins Luristan fick i presidentvalet 2005 tre konservativa kandidater tillsammans blott 20 procent av rösterna. Men i fredagens presidentval blev det officiella resultatet för Ahmadinejad hela 71 procent.
Jörgen skrev:Grov falskspeleri på DN på gång:
Guardian sager att Ahmadinejad vann, både i prognosen och i valresultaten, DN säger att Guardian säger att oppositionen vann.
Förklara! DN ljuger om Guardians rapport.
Kolla länken jag lämnade ovan, så ser du det sjäkv.
Det säljer bättre än sanningen, profiten vinner!
Själv skrev jag ju här tidigare följande baserat på opinionsmätningens resultat, "varav knappt en tredjedel stött oppositionen", alltså, DN framför ren BULLSHIT!
Jörgen skrev:Grov falskspeleri på DN på gång:
Guardian sager att Ahmadinejad vann, både i prognosen och i valresultaten, DN säger att Guardian säger att oppositionen vann.
Förklara! DN ljuger om Guardians rapport.
Kolla länken jag lämnade ovan, så ser du det sjäkv.
Tror mig kunna läsa innantill, men jag kan inte se att din tolkning av DN's tolkning av de valanalyser Guardian refererat till skulle vara baserade på lögn men kanske det är du själv som ljuger on DN´s lögner om Guardians lögner om det förljugna valresultatet i Iran.
/Sergej
Ska jämföra Guardians egna med DNs om Guardians påståenden imorgon,
tror inte jag har missuppfattat något just nu,
men var så god, det finns 2 länkar att tillgå under tiden.
sen blev det morgon
Länk till Guardians artikel från den 15 Juni: Guardians egen oppinionsundersökning gav Ahmadinejad 2/3 av rösterna.
Länk till DNs artikel från den 16 Juni: Obekräftade källor, rykten ger Ahmadinejad 1/3 av rösterna.
Min missupfattningen kommer ifrån att DN refererar till en annan Guardian-artikel (1/3 med fusk-artikeln) än den jag presenterade (2/3 opinions-artikeln) och jämförde med.
Kvårstår frågan var skillnaden kommer ifrån...
tror inte jag har missuppfattat något just nu,
men var så god, det finns 2 länkar att tillgå under tiden.
sen blev det morgon
Länk till Guardians artikel från den 15 Juni: Guardians egen oppinionsundersökning gav Ahmadinejad 2/3 av rösterna.
Länk till DNs artikel från den 16 Juni: Obekräftade källor, rykten ger Ahmadinejad 1/3 av rösterna.
Min missupfattningen kommer ifrån att DN refererar till en annan Guardian-artikel (1/3 med fusk-artikeln) än den jag presenterade (2/3 opinions-artikeln) och jämförde med.
Kvårstår frågan var skillnaden kommer ifrån...
Jag har också kommit på kant med DN, främst nu på senare tid (och därav riktigt distinkt) gällande deras förhållningssätt till piratpartiet och nedladdning. Piratebay-domen var helt osannolik, den var enbart för att sätta ett stort och vidsprett exempel. Så stora straff har aldrig tidigare utdelats - de dömande (bakom kulisserna styrande) visste detta på förhand lika väl som de dömda. Om skälig misstanke föreligger om att en domare är jävig, så är denne detta. Men det har inte behandlats. Och DN.. DN vinklade allting på det mest extrema sätt som bara går. Rena fantasi-vinklar i några av fallen - helt jäkla otroligt. Tidigare så hade de min fulla respekt. Idag ser jag dem uteslutande som ekvivalenta majoriteten av talande politiker, med en strikt hållen agenda. Jag bojkottar helt.
Faktum är att jag känner mig kind of smutsig.
Faktum är att jag känner mig kind of smutsig.
Återgå till "Politik och samhälle"