Empati sympati..

Moderator: Moderatorgruppen

Paintblop

Empati sympati..

Inläggav Paintblop » 29 apr 2005 19:11

Har tänk lite på det ämnet den senaste tiden. Jag har alltid känt mig lite "känslokall" att ja inte har empati eller sympati för människor, men det som "tröstar" mej. Jag kan inte känna med eller för människor. Men nu börjar ja bli osäker om jag kan känna för och med djur oxå. Jag har fastställt att jag inte känner med alltså delar deras känslor, men för dom vet jag inte heller, så nu undrar ja lite vad skillnaden mellen empati och sympati är.

Jag har fått för mig att empati är egenskapen att sätta sig in i någons känslor sinnestillstånd. och sympati är att typ tycka synd om någon.. Och ja vet inte om jag tycker synd om ett djur som t.ex. lider eller om de e så att jag har växt upp med djur och gillar dom därför så gillar jag inte när dom gör illa sig.. Men de e inte heller alla djur ja känner för. de låter lite hyckligt men de e bara dom djuren ja gillar..

//H

lurioso

Inläggav lurioso » 30 apr 2005 00:31

Jag är precis likadan... Men jag saknar helt och hållet förmågan att känna medkänslor. Detta beror mestadels på att hade det fruktansvärt svårt i skolan. Jag blev slagen varje dag mellan 3:an och 9:an så det kopplades bort och nu saknas det helt. Jag var hos en psykolog och fick ganska många undersökning och utifrån det jag berättade så fick jag diagnosen Sociopat (En person som är okapabel att känna medkänsla). Det betyder att jag i princip att jag skulle bli en perfekt mördare eftersom jag inte har skuldkänslor att hanskas med. Men det betyder inte att jag saknar sunt förnuft och moral. Dom jag valt att berätta detta för ser mig nu som en galen psykopat fast psykopati är en helt annan sorts sjukdom. Och att vara psykopat betyder inte heller att man behöver vara galen, Det finns många "friska" psykopater, varmed man menar en person som har insikt i, och kan hantera sin personlighetsstöring och fungera i samhället (se exempelvis schizoid personlighetsstörning). I vissa yrken kan en psykopatisk störning till och med vara en tillgång. En psykopat som inte kan hantera sin personlighetsstörning kan vara mycket farlig för samhället. Men nu kom jag ifrån ämnet.

nu undrar ja lite vad skillnaden mellen empati och sympati är.

Empati betyder medkänsla eller inlevelse, det betecknar i allmänhet en förmåga att föreställa sig själv i en annan människas eller annan levande varelses situation. "Att kunna sätta sig in i andras känslor, men inte nödvändigtvis samtycka i känslan" är det förhållningssätt psykologen ska ha till klienten, och begreppet empati dök upp i början av 1980-talet som en beteckning för detta.

Sympatisera, att tycka likadant som någon annan eller något annat. Att sympatisera med en person innebär att man tycker personen har rätt, ofta i en speciell fråga som är aktuell, och att sympatisera med ett parti innebär att ens åsikter överensstämmer rätt så bra med partiet.

Verbet sympatisera är självfallet nära besläktat med substantivet sympati, som ytterst kommer av grekiskans sympatheia "likadan känsla", "medkänsla", "medlidande", som i sin tur är bildat av syn "med", "samman" och pathos "lidande". Latinets sympathia översätts närmast med "överensstämmelse".
När det regnar växer kantareller upp som svampar ur marken...

Paintblop

Inläggav Paintblop » 30 apr 2005 13:00

Hmm, då vet jag inte om jag överhuvudtaget har sympati för mina "medmänniskor".. jag har tänkt på de här med sociopat och psykopat jag har gjort den här psykopat checklist stämmer in på rätt många grejer, betyder de att jag är psykopat eller att jag bara har psykopati drag?

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 30 apr 2005 14:15

Hej lurioso!

Det där låter ju inte så bra. Jag kanske inte kan hjälpa eller trösta dig men jag vill ändå ge några filosofiska kommentarer.

1. Det finns en möjlighet att diagnosen är felaktig. Psykologin är ju inte en exakt vetenskap. Det kan vara så att du och psykologerna tror att du saknar empati men att ni har fel.

2. Förutsatt att diagnosen är korrekt är det inte säkert att den alltid kommer att fortsätta vara det i framtiden. Människor utvecklas och förändras hela tiden. Du är ju ganska ung, så möjlighet till förändring kanske fortfarande finns.

3. Jag har en hypotes, inspirerad av Wittgenstein, att känslor inte kan reduceras till inre tillstånd enbart. De handlar även om beteende och om samverkan med andra människor. Jag kan inte uttrycka denna tanke så klart eftersom jag inte tänkt på den så mycket. Hur som helst blir ett resultat att empati till viss del kan läras upp genom att man ändrar sitt beteende. Låt exempelvis en person som tycks sakna empati umgås en längre tid med vänligt sinnade och väldigt känslosamma och utåtriktade personer, typ känslosamma tjejer eller italienare (fördomsvarning) så kanske hon genom att härma dem får/återfår sin empati.

4. I linje med ovanstående. Om man ska diagnosticera en person för en psykisk sjukdom så kanske man missar något om man bara tittar på den personen enskilt. Man bör även betrakta omgivningen. Om en person verkar sakna empati kan det exempelvis bero på att det inte finns någon i omgivningen som det är möjligt för henne att känna empati för, eller att den sociala miljön är sådan att det är svårt eller omöjligt att uttrycka känslor på ett normalt sätt. Kanske kommer personen att få/återfå sin empati om hon byter omgivning/bekantskapskrets.

Vänligen
Camilla

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 30 apr 2005 14:22

Jag har nog ganska stor empati, för jag började gråta efter att ha skrivit brevet ovan.

Kram
Camilla

Paintblop

Inläggav Paintblop » 30 apr 2005 14:39

Camilla skrev:Jag har nog ganska stor empati, för jag började gråta efter att ha skrivit brevet ovan.

Kram
Camilla

hehe börjar du gråta av mitt eller lurioso "brev"??

men de här med att alla människor har empati, jag tror inte riktigt på de.. jag tror att det är fullt möjligt att vissa personer saknar det.. ja menar folk kan va blinda döva o.s.v så jag tror att folk lika gärna kan va empatilösa... men för mig är det inget problem att inte ha någon empati.. ja menar jag mår inge dåligt av de..

lurioso

Inläggav lurioso » 30 apr 2005 16:19

Paintblop skrev:för mig är det inget problem att inte ha någon empati.. ja menar jag mår inge dåligt av de..

Jag vet precis vad du menar. Jag kan fortfarande umgås med människor utan att dom märker av min "sjukdom". Men om alla saknade empati och sympati skulle nog världen se lite anorlunda ut. Folk skulle ha mördat till höger och vänster och man hade inte kunnat visa sig ute. Därför är det nog bra att det finns så få av oss :D

lurioso

Inläggav lurioso » 30 apr 2005 16:24

Paintblop skrev:...jag har gjort den här psykopat checklist stämmer in på rätt många grejer, betyder de att jag är psykopat eller att jag bara har psykopati drag?
Jag tror att ingen av oss här kan göra mer än att gissa, om det nu nte finns en utbildad psykolog bland oss. Vilka punkter är det som stämmer in på dig?

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 30 apr 2005 18:42

Camilla skrev:Jag har nog ganska stor empati

Eller så är jag helt fel ute. Empati innebär ju, som lurioso säger, att man kan tolka andras känslor, inte att man tolkar in sina egna känslor hos andra. Det är förstås möjligt att en person som har starka känslor angående andra människor samtidigt saknar empati.

Fann

Inläggav Fann » 30 apr 2005 18:58

Det där med diagnoser är lite obehagligt. Jag minns att jag som ung ibland var bekymrad över min egen känslokyla, jag tyckte jag borde tycka synd om alla människor som led osv osv. Man kan ju ha väldigt höga krav på sig själv ibland. En viss kyla, dvs förmåga att inte dras in i och "känna likadant" dvs "sympati" brukar sägas vara en bra förutsättning för "empati", dvs just detta att kunna föreställa sig hur det känns för en annan människa. Empati förutsätter ju att man sklijer mellan sig själv och den andra. Annars blir det projiecering, symbios o allt möjligt annat som inte heller är bra.

I vissa perioder av livet är men säkert mer svårberörd än i andra, man kapslar liksom in sig och antagligen gör man det för man behöver det. Man behöver inte vara ett perfekt mördarämne för den skull.

Man lider kanske inte av att inte kunna leva sig in i andras känslor men det kan ju bli ett problem socialt och därför orsaka lidande indirekt. jag tror som Camilla att känsloförmåga också kan övas och att den är betingad av omständigheter. Om man gör goda handlingar, hjälper andra, tex, så blir man också det man gör. Så tycker jag det fungerar för mig. Men jag är också en ganska kall person, jag kan visserligen gråta av röresle när jag läser om gripande människoöden, men jag går inte omkring och lider för att andra har det svårt. Jag har inte dåligt samvete för detta eftersom de människor jag känner som har det svårt inte får det svårare av att jag inte också har det.

Paintblop

Inläggav Paintblop » 30 apr 2005 19:00

lurioso skrev:
Paintblop skrev:...jag har gjort den här psykopat checklist stämmer in på rätt många grejer, betyder de att jag är psykopat eller att jag bara har psykopati drag?
Jag tror att ingen av oss här kan göra mer än att gissa, om det nu nte finns en utbildad psykolog bland oss. Vilka punkter är det som stämmer in på dig?

Ytligt charmig: stämmer
Grandiost självvärde: stämmer oxå :P
Behov av stimulation: Jag tröttnar på saker väldigt snabbt, byter intressen, kompisar, pojkvänner ofta..
Patologiskt lögnaktiga: Ibland så kan lögner bara komma ut och ibland så säger jag dom medvetet..
Manipulativ: jag älskar och manipulera folk, är bra på det oxå..
Saknar ånger och skuldkänslor: jag vet inte riktigt, ibland kanske jag säger att jag ångrar nått bara för att jag borde.. men ja tror inte att jag ångrar det.. känner inte att jag ångrar de..
Kallhet och känslomässig fattigdom: vet inte där.. jag har känslor det har väll alla.. ja kanske inte bara har alla känslor eller lika mycket..
Kall och en avsaknad av empati: där kommer empatidelen in.. jag kan se hur en människa känner men jag kan inte riktigt känna det sälv eller ibland itne förstå varör.. Tycker inte synd om människor heller..
Parasiterande på andra(medvetet självisk) jepp..
Dålig självbehärskning: jag brukar kunna hantera min ilska tycker jag, men ibland händer de att stolar åker in i väggen eller glas i golvet men de går ofta inte ut över andra människor..
Promiskuöst sexuellt beteende: jag e lite ung för att ha haft så många sexpartners..
Tidiga beteendeproblem före åldern 13: jag snattade, skolka, brände saker, slog sönder saker..
Avsaknad av realistiska, långsiktiga planer eller mål: det är ett av de sakerna som påverkar mig negativt..
Impulsiv: som sagt händer ofta att ja gör saker utan att tänka.. kan ofta stoppa mitt i eller före.
Ansvarslöshet: tar inte ansvar för nått, skyller ifrån mej.
Tar inte ansvar för sina egna handlingar: jag skiter i saker som ska göras..
[b]Många "djupa" förhållanden:
jag har haft 6 "bästa" vänner under 2-3 år, många av dom har jag känt sen jag var krypbarn och ja hade inge problem med att lämna dom utan en rikig anledning nu när jag tänker efter.
Ungdomskriminalitet: inget jag har åkt fast för..
Skiter i villkorlig frigivning/utskrivning: har inte suttit inne så de stämmer inte.
Kriminellt mångsidig: inga "allvarliga" brott än.

de va psykopat checklist....

lurioso

Inläggav lurioso » 01 maj 2005 01:08

Detta är vad som passar in på mig. De punkter på listan som du redan har skrivit in och som även passar på mig har jag låtigt stå.

Grandiost självvärde: stämmer
Behov av stimulation: Jag tröttnar på saker väldigt snabbt, byter intressen, kompisar, flickvänner ofta..
Patologiskt lögnaktiga: Ibland så kan lögner bara komma ut och ibland så säger jag dom medvetet..
Manipulativ: jag älskar och manipulera folk, är bra på det
Saknar ånger och skuldkänslor: Stämmer helt
Kallhet och känslomässig fattigdom: Stämmer oxå helt
Kall och en avsaknad av empati: ennu en sak som stämmer precis
Parasiterande på andra(medvetet självisk) jupp..
Dålig självbehärskning: Jag skulle beskriva mig mer som iskall och beräknade. Jag "sparar" på ilska tills rätt ögonblick och då smäller det högt och det händer att folk som jag är arga på skadas. Men detta händer bara när jag väljer att det ska hända.
Promiskuöst sexuellt beteende: jag vet inte om jag skulle beskriva det på det sättet.
Tidiga beteendeproblem före åldern 13: jag snattade, skolka, brände saker, slog sönder saker. En gång kastade jag även en stol i huvudet på en klasskompis så han flög i backen och bröt näsbenet sedan stod jag bara där och kollade och filnade när han kröp därifrån.
Avsaknad av realistiska, långsiktiga planer eller mål: det är ett av de sakerna som påverkar mig negativt..
Impulsiv: Jag planerar ofta det jag ska göra när det gäller hämnd men annars är jag impulsiv.
Många "djupa" förhållanden: jag har haft 2 "bästa" vänner under 2-3 år, många av dom har jag känt sen jag var krypbarn och ja hade inge problem med att lämna dom utan en rikig anledning nu när jag tänker efter.
Skiter i villkorlig frigivning/utskrivning: har inte suttit inne så de stämmer inte.

Paintblop

Inläggav Paintblop » 01 maj 2005 02:04

lurioso skrev:Detta är vad som passar in på mig. De punkter på listan som du redan har skrivit in och som även passar på mig har jag låtigt stå.

Grandiost självvärde: stämmer
Behov av stimulation: Jag tröttnar på saker väldigt snabbt, byter intressen, kompisar, flickvänner ofta..
Manipulativ: jag älskar och manipulera folk, är bra på det
Saknar ånger och skuldkänslor: Stämmer helt
Kallhet och känslomässig fattigdom: Stämmer oxå helt
Kall och en avsaknad av empati: ennu en sak som stämmer precis
Parasiterande på andra(medvetet självisk) jupp..
Dålig självbehärskning: Jag skulle beskriva mig mer som iskall och beräknade. Jag "sparar" på ilska tills rätt ögonblick och då smäller det högt och det händer att folk som jag är arga på skadas. Men detta händer bara när jag väljer att det ska hända.
Promiskuöst sexuellt beteende: jag vet inte om jag skulle beskriva det på det sättet.
Tidiga beteendeproblem före åldern 13: jag snattade, skolka, brände saker, slog sönder saker. En gång kastade jag även en stol i huvudet på en klasskompis så han flög i backen och bröt näsbenet sedan stod jag bara där och kollade och filnade när han kröp därifrån.
Impulsiv: Jag planerar ofta det jag ska göra när det gäller hämnd men annars är jag impulsiv.
Många "djupa" förhållanden: jag har haft 2 "bästa" vänner under 2-3 år, många av dom har jag känt sen jag var krypbarn och ja hade inge problem med att lämna dom utan en rikig anledning nu när jag tänker efter.

hehe så vi har samma svar på frågorna typ... och du har fått diagnos som sociopat?? vad är skillnaden mellan sociopat och psykopat??

om jag nu är psykopat eller sociopat är de lite kul att ha fått svar.. eller iaf en del av svaret...

hehe du sa att du planerar hämnd.. hehe gör jag med:P älskar när det går precis som jag vill...

lurioso

Inläggav lurioso » 01 maj 2005 15:23

Jag ska försöka beskriva skillnaden så objektivt jag kan och utifrån en "vanlig" människas perspektiv.

Skillnaden mellan en psykopat och en sociopat
Var går skillnaden mellan psykopat och sociopat då? Det är här det är spridda åsikter hur man nu ska behandla dessa människor och om de är missförstådda stackare som behöver vård eller om de är kallblodiga monster.

Vad jag har kommit fram till genom att läsa böcker och skrifter, så ligger skillnaden främst i hur man ska se på dessa brottslingar. Det borde inte vara så, utan jag ser även en psykologisk skillnad mellan sociopater och psykopater. En sociopat har ett trauma, oftast ifrån barndomen, som har framkallat ett hat emot samhället eller en viss grupp.
En psykopat däremot ser sig själv som den perfekta urtypen av en människa och inte som ett offer för det hårda samhället, utan en som, både bokstavligen och bildligt, tar för sig av vad livet erbjuder. Han bara är sig själv.
En psykopat är således en människa med ett infött emotionellt nedsättande fel, medan en sociopat hyser agg emot samhället och har tappat sina känslor pga. detta hat.

lurioso

Inläggav lurioso » 01 maj 2005 15:31

Paintblop skrev:hehe du sa att du planerar hämnd.. hehe gör jag med:P älskar när det går precis som jag vill...

Jag gillar presision på det jag gör. Precis som en krypskytt älskar jag att få "jobbet" gjort på första försöket med så stor nogranhet som möjligt.
Hmm... Nu när jag tänker efter låter det även som en beskrivning på en lönnmördare :D

Återgå till "Psykologi"