Gilles Deleuze skrev:… if you define bodies and thoughts as capacities for affecting and being affected, many things change. You will define an animal, or a human being, not by its form, its organs, and its functions, and not as a subject either; you will define it by the affects of which it is capable. Affective capacity, with a maximum threshold and a minimum threshold, is a constant notion in Spinoza. Take any animal and make a list of affects, in any order. Children know how to do this: Little Hans, in the case reported by Freud, makes a list of affects of a draft horse pulling a cart in a city (to be proud, to have blinders, to go fast, to pull a heavy load, to collapse, to be whipped, to kick up a racket, etc.). For example: there are greater differences between a plow horse or a draft horse and a race horse than between an ox and a plow horse. This is because the race horse and the plow horse do not have the same affects nor the same capacity for being affected; the plow horse has affects in common rather with the ox.
Tänkvärda citat
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Tänkvärda citat
Ämnade inte dra igång nån längre diskussion, utan tyckte att citatet kunde tala för sig självt, så jag visste inte riktigt var jag skulle lägga upp det. Nu sätter jag det här, och kul vore förstås om andra kunde fylla på med intressanta saker som de stöter på i den egna läsningen. Följande är i alla fall hämtat ur Gilles Deleuzes läsning utav Spinoza ("Spinoza: Practical Philosophy"), och jag fascineras mycket av den förmåga Deleuze har att gräva fram riktiga guldkorn i de filosofer han studerar och som andra filosofer för det mesta missar, nåväl, here goes:
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Att försöka förstå sig själv genom andras reaktioner slutar likväl med att du ändå måste ta en titt på dig själv, men innan du ens hunnit fatta en bråkdel så tar obducenten över fast då med mikroskop, ja detta eviga självgranskande tycks aldrig ta slut så länge vi är missnöjda med det vi observerar, människans natur.
Pd Sebastião skrev:Women are the ones who have the best capacity to feel. All through their life they have been feeling, taking part in the hunt of love. They have loved their children. They have loved their husbands, even though some treated them bad. Women lives in close connection to love and they have always had the courage of managing everything there is with their children and men. Thus, women ought to be honoured, no matter if they are beautiful or ugly (appearances only have to do with the body and the body is not what matters here). If honoured, women will eventually learn how to honour themselves. Only then will they get to know themselves, who they really are, and become persons of God, which is, for women, to feel the presence of Virgin Mary within themselves. This is a profound insight that all human beings have to acquire.
Logos skrev:Spinoza beskrivs ofta ner plumpt än vad han förtjänar. Det finns ett djup i hans system som går att arbeta vidare på.
Från ett djup till ett annat avgrundsdjup.
" Ett godhert kaffee tharvar en vähl använder kaffeekopp som aldrigher må hava tvagats emellanom påtårarna, detta veta alla kaffeekonnäsörer af rang, at koppen efter tag må skönjas likna en välbesöktier nattpotta, öfverlemnar vi åt enfalligha kvinn å borgherfolk at beklagha sig övher enär vi sjelfa veta at för hvar dagher bliver smaken desto fylligare."
Vette fasen om oxen håller med om det där. En ko skapar allt större affekt hos tjuren. Både nordsvensken och Legolas ser nog krittret som nån jävla höna, men ändå. Det är tänkvärt, det han sa. Eller skrev.
Jag halkar rätt ofta in på de där banorna. Men jag brukar inte tänka i termer av affekter, snarare av kapaciteter.
En parentes, när nåt presenteras i en sån där liten ruta, liten stil, på utrikiska och som en kaka text utan luft, så känner jag att : "det här är nog nåt riktigt svårläst.".
Jag halkar rätt ofta in på de där banorna. Men jag brukar inte tänka i termer av affekter, snarare av kapaciteter.
En parentes, när nåt presenteras i en sån där liten ruta, liten stil, på utrikiska och som en kaka text utan luft, så känner jag att : "det här är nog nåt riktigt svårläst.".
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Från: tradera@gogirls.se
Du vet kanske inte vem den här avsändaren är.Markera som säker|Markera som skräppost
Skickat: den 10 augusti 2009 13:14:30
Till: free_will@live.se
Hej! Nu skickar jag ett likadant mail till er alla som handlat av mig på tradera för att förklara lite.Jag blev tyvärr illa misshandlad av min föredetta man i fredags natt så allt är total kaos hos mig nu då jag även har barn att ta hand om efter allt detta. Jag kommer fortast möjligt att få iväg alla betalda auktioner nu i veckan. Men eftersom jag just nu inte befinner mig på mitt företag så kommer det kanske att dröja nån dag. Mitt mål är att ni alla som betalt ska ha era varor innan veckan är slut. Kommer även skicka med en liten gåva som ursäkt för att ni fått vänta. Hoppas på överseende med förseningen. MvhMarina Nilsson Go Girls
Bertrand Russell i "Västerlandets filosofi":
Sist men inte minst ett kort, kärnfullt och mycket vackert citat av ingen mindre än trådskaparen (Avantgardet):
När man studerar en filosof är den rätta hållningen varken vördnad eller förakt utan först ett slags hypotetiskt sympati, tills man kan sätta sig in i vad det skulle innebära att ansluta sig till hans läror; och först då bör man inta en kritisk hållning, som om möjligt bör likna dens, som frångår åsikter han förut omfattat. Ett förutfattat förakt hindrar den första delen av denna process och alltför djup vördnad den andra. Man bör minnas två saker - att en människa, vars meningar och teorier anses värda att studera kan antas ha haft en viss grad av intelligens, och att ingen människa gärna kan antas ha kommit fram till den fulla och slutgiltiga sanningen i någon som helst fråga. När en intelligent människa framlägger en uppfattning, som förefaller oss uppenbart orimlig, bör vi inte söka visa att den rymmer en viss sanning utan istället förstå, hur hon över huvud kommit till den. Denna historiska och psykologiska inlevelse vidgar våra vyer på samma gång som den lär oss förstå, hur dåraktiga våra egna älskningsfördomar kommer att synas en tid med helt annan läggning
Sist men inte minst ett kort, kärnfullt och mycket vackert citat av ingen mindre än trådskaparen (Avantgardet):
Vägarna möts bara i korsningarna. Nyckleknippan är ljudlös, det är bara du som ser den. Försök inte få andra till din dörr, kom på ett sätt att få dem till deras egna dörrar - de har ju också nycklar, fast de inbillar sig att de måste finna dem först.
- Avantgardet
Återgå till "Tankar och känslor"