Tidens fångar

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Filosofika

Tidens fångar

Inläggav Filosofika » 01 maj 2005 18:37

Jag anser att vi är tidens ohjälpliga fångar, det som har hänt har hänt och ingen kan ändra det, eller kanske det kommer en dag när det går att ändra det som blev fel i vårt förflutna och få tillbaka de som dött vad tror ni???.

lurioso

Re: Tidens fångar

Inläggav lurioso » 01 maj 2005 19:17

Filosofika skrev:Jag anser att vi är tidens ohjälpliga fångar, det som har hänt har hänt och ingen kan ändra det, eller kanske det kommer en dag när det går att ändra det som blev fel i vårt förflutna och få tillbaka de som dött vad tror ni???.

Det låter som du hittat någon billig poesi tidsskrift :wink:
Men seriöst. Jag tror, liksom Einstein trodde, att om vi kommer kunna förflytta oss i tiden så kommer vi endast att kunna besöka framtiden på grund av alla paradoxer som skulle uppstå.

Ett exempel:

Jag bygger en tidsmaskin och åker bakåt i tiden där jag träffar mig själv som ung. Då har jag öppnat/skapat en paradox. Sedan måste den unga jag bygga en tidsmaskin och åka tillbaka i tiden när han blir lika gammal som jag. Han öppnar/skapar en ny paradox. där träffar "jag Nr2" "jag Nr3". Då måste även "jag Nr3" åka bakåt tiden osv. osv. Detta kommer att pågå i all evighet och ingen kan stoppa den. Jag kommer aldrig att dö efter som jag fotsätter leva i dom andra paradoxerna men kommer leva livet om igen precis likadant utan något minne utav vad som hänt eller kommer hända. Detta låter inte kul.

Samma sak skulle iofs hända om jag åker framåt i tiden. Om jag "Jag Nr1" hälsar på mig själv som 65åring så kommer "jag Nr1" få besök av mig själv. Enda skillnaden är då att jag kommer veta att jag kommer få besök av "Jag Nr2" och detta kommer också mala på tills någon av mina "jagar" åker bakåt i tiden och skjuter sitt unga jag innan han hunnit göra sin resa i tiden och då kommer även det gammla "jaget" gå upp i rök.

Så från mig alla till er alla: En riktigt god nutid (Ett något ändrat citat från Kalle Anka på julafton) (Denna parentes var till för er som går och gömmer sig under en sten varje Jul)
När det regnar växer kantareller upp som svampar ur marken...

MrTambourineMan

Re: Tidens fångar

Inläggav MrTambourineMan » 01 maj 2005 22:45

lurioso skrev:Det låter som du hittat någon billig poesi tidsskrift :wink:
Men seriöst. Jag tror, liksom Einstein trodde, att om vi kommer kunna förflytta oss i tiden så kommer vi endast att kunna besöka framtiden på grund av alla paradoxer som skulle uppstå.
Det lustiga med Einstein är att han är ihågkommen för så många saker som han aldrig har sagt. Du säger dessutom emot dig själv, eftersom du senare erkänner att även tidsresor in i framtiden (à la AMF-pension) leder till paradoxer. (Tänk om jag reser in i framtiden och mördar mitt framtida själv, hur dör jag själv sen?).
*/*/*/*/*/*
/*/*/*/*/*/
*/*/*/*/*/*
/*/*/*/*/*/

Användarvisningsbild
Allthingsmustpass

Inläggav Allthingsmustpass » 01 maj 2005 22:53

Tid är någonting ytterst subjektivt och jag tror helt ärligt att det inte finns någon objektiv tid. Den objektiva tiden har vi människor hittat på bara för att förklara vår verklighet på ett mer begripligt vis. Det finns alltså ingenting att vara fången i, och jag tycker att det är dumt att känna så. Dåtiden finns inte, den finns bara selektivt representerad i våra hjärnor.
"The past is gone, the future doesn´t exist until you get to it, then it´s the now, improve the flying hour, present only is within my power" - George Harrison

Medlem I Härnösandsmaffian

lurioso

Inläggav lurioso » 03 maj 2005 18:47

Hittade denna roliga nyhet:

Tidsresenär fängslad för insiderhandel
2003-03-28
Henrik Huldschiner

Under två veckor tjänade han 350 miljoner dollar genom en rad högriskaffärer på Wall Street. Nu sitter han i fängelse anklagad för insiderhandel. Själv påstår han sig vara en tidsresenär från år 2256.

Tro det den som vill. Men den här historien hittade di.se på nyhetssajten Yahoo, under fliken Entertainment News & Gossips, Weekly World News. Och den är för bra för att inte återberättas, sann eller falsk.

En 44-årig man vid namn Andrew Carlssin leddes den 28 januari i år bort i handklovar, anklagad för insiderhandel. Finansinspektionen, SEC, hade fattat misstankar efter att Carlssin på kort tid gjort 126 högriskaffärer på börsen - som alla gått hem.

När de ansvarig på SEC förhörde honom, förklarade Carlssin att han rest bakåt i tiden och kom från år 2256.
"Vi tror inte på den här killens story. Han är antingen en galning eller en patologisk lögnare", säger en oidentifierad källa på SEC till Weekly World News reporter.

"Men fakta är att killen, med en ursprungsinvestering på 800 dollar, efter två veckors handlande fått ihop en aktieportfölj värd 350 miljoner. Varje affär han gjorde förutsåg oväntade marknadshändelser, vilket helt enkelt inte kan vara ren tur. Enda förklaringen är att han haft tillgång olaglig insiderinformation, och vi kommer att hålla honom fängslad tills han avslöjar sina källor", säger SEC-källan vidare.

Weekly World News reporter har även fått tag på Carlssins påstådda bekännelse inför en videokamera. Där förklarar tidsresenären Carlssin affärerna:
"Det var för lockande att motstå. Jag planerade att det skulle se naturligt ut, du vet, förlora lite här och där så att det inte skulle se för perfekt ut. Men jag blev fartblind."

Carlssin ska också ha erbjudit sig att avslöja botemedlet mot aids samt information om Usama Bin Ladin för att slippa straff. Allt han vill är att få lov att åka hem till framtiden i sin tidsmaskin.

Myndigheterna tror inte på ett ord av vad Carlssin säger. En X-filesliknande ingrediens är dock att SEC-källan erkänner inför World Week News-reportern att man inte har kunnat finna några personuppgifter på en person vid namn Andrew Carlssin före december 2002.

Som sagt, tro på det om du vill, men en kul historia är det.
När det regnar växer kantareller upp som svampar ur marken...

Användarvisningsbild
Knutenborg

Inläggav Knutenborg » 04 maj 2005 08:58

Hur skulle en tidlös värld se ut då?
Jag försökte för inte så länge sedan skriva om en men det var förbannat svårt.
Då kände jag mig fångad i mitt eget tidstänkande, så om något är det tisdtänkandet vi är fågna i, inte tiden.

starblaze
Kontakt:

Inläggav starblaze » 29 jul 2005 11:58

det är en av mina stora grublerier det här. fast man kan ju inte fundera för mycket gå glömer man ju att leva

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 29 jul 2005 23:39

Knutenborg skrev:Hur skulle en tidlös värld se ut då?
Jag försökte för inte så länge sedan skriva om en men det var förbannat svårt.
Då kände jag mig fångad i mitt eget tidstänkande, så om något är det tisdtänkandet vi är fågna i, inte tiden.

Klart att det tar tid i anspråk att grubbla över saker å ting.
Herregud, förstår mej inte alls på dessa kvasiproblem!

Men ni har säkert gott om tid att grubbla vidare!

tonia
Kontakt:

Inläggav tonia » 30 jul 2005 16:05

läs Girlfriend in a coma av douglas coupland....
med önskan om en skinande sol för dig

Joahn

Inläggav Joahn » 30 jul 2005 20:38

Hur skulle en tidlös värld se ut då?

En tidlös värld är väl en värld som står helt stilla? Utan tid finns inte förändring. Ingenting händer, inte en tanke tänks, inte i en tidlös värld. Så om tiden stannar om en minut och står stilla... står stilla ett tag, tänkte jag skriva men det går väl inte? Tiden kan inte stå stilla "ett tag" eller "en stund" eller "en tid", för då står den ju visst inte stilla. Hm. Knäppt. På så vis blir det bara knäppt att säga saker som "Vad händer om tiden stannar nu?" eftersom att den inte kan det. Vad man kan prata om är väl att tiden skulle kunna försvinna, och om det hände (vänta nu... är det en händelse? #-o usch... mitt stackars huvud...) så skulle ingen ändå märka det.

Användarvisningsbild
Knutenborg

Inläggav Knutenborg » 30 jul 2005 22:08

Men händer någonting någonsin. Om man tar en rörelse framåt som exempel - man tar ett steg framåt. I den minsta delen av denna rörelse så måste tiden stå still (foten som flyttas framåt är frusen i ögonblicket)... eller... vilket betyder att varje enskillt ögonblick är tomt på tid, det är när dessa ögonblick snabbt sätts samman som tiden - rörelsen framåt - skapas... eller???

Jag tänker mig tiden som en teknad film... när den är hopsatt av en massa olika teckningar då går tiden... men varje bildruta för sig är tidlös...

Hm... suck vad svårt man gör det ibland :roll:

Varney

Inläggav Varney » 31 jul 2005 13:53

ehm, du kanske borde överväga att lära känna parmenides?
eller kanske hellre herakleitos?
:wink:

tonia
Kontakt:

Inläggav tonia » 31 jul 2005 19:36

Förut trodde man att allt var kaos innan världen skapades, nu vet vi att tiden är en process där allt förfaller och går närmare och närmare kaos, en glasabit som slipas av havet... Själva begreppet tid fanns inte innan vi människor uppfann det och började mäta tiden med olika mått, månvarv, dagar och liknande, jag tror inte att tiden skulle vara tid om inte människor eller några motsvarande varelser fanns där för att betrakta den som sådan. Eller?
med önskan om en skinande sol för dig

Återgå till "Tankar och känslor"