Är religion nödvändig?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 aug 2009 10:20

Fromm skrev:Religion finns och gör nytta så länge folk är rädda för något. Bästa boten för rädsla är gemenskap. Religion/fotboll/filosofi fungerar på samma sätt.
Problemet med religion ligger snarare i att de icke religösa såsom Dawkins skräms av alla djupt religösa.  Dawkins skräms för att han inte förstår religionens syfte.

Viss gemenskap kan också vara skrämmande när man betraktar den utifrån och ser det tydliga vi o dom-tänkandet. Rädda människor skadar gärna andra ("de främmande") för att må bättre.

Utanförskap kan ge stor frihet - om man inte skräms av friheten. Det är väl den man är rädd för när man går in i den tanke- och handlingsbegränsande trygga gemenskapen.

På vilket sätt fungerar filosofi precis som fotboll och religion? Bygger inte den filosofiska gemenskapen på raka motsatsen till grunden för gemenskapen inom religion och fotboll? Vad är filosofer rädda för?

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 aug 2009 11:25

Många är väl rädda för att deras korthus raseras. Byggs ett lufslott där fundamentet vilar på irrationell uppfattning, en vantolkning, så finns två sätt att agera. 1) man stannar kvar och vitrockade hämtar en 2) man tar den smärtsamma vägen, som till slut leder till sinnesfrid, och foldar spader ess/kung.. Smärtsamt men ack så klokt rent logiskt när man står inför faktum.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 19 aug 2009 11:34

Algotezza skrev:Utanförskap kan ge stor frihet - om man inte skräms av friheten. Det är väl den man är rädd för när man går in i den tanke- och handlingsbegränsande trygga gemenskapen.

Friheten att stå utanför gemenskapen? Är då denna frihet vald eller påtvingad?
Tror att alla barn skräms av att stå utanför gemenskapen, men javisst enstaka vuxna tycks ha lättare att stå utanför gemenskapen.

Algotezza skrev:På vilket sätt fungerar filosofi precis som fotboll och religion? Bygger inte den filosofiska gemenskapen på raka motsatsen till grunden för gemenskapen inom religion och fotboll? Vad är filosofer rädda för?

Ångesten (oro för framtiden) är väl individuell även om mycket är gemensamt.
Vi väljer fotboll eller filosofi beroende på att vi är duktiga på olika saker och därför lättare passar in i olika grupper.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 aug 2009 12:57

Fromm skrev:
Algotezza skrev:Utanförskap kan ge stor frihet - om man inte skräms av friheten. Det är väl den man är rädd för när man går in i den tanke- och handlingsbegränsande trygga gemenskapen.

Friheten att stå utanför gemenskapen? Är då denna frihet vald eller påtvingad?
Tror att alla barn skräms av att stå utanför gemenskapen, men javisst enstaka vuxna tycks ha lättare att stå utanför gemenskapen.

Det finns ju små-gemenskaper utan de stora. Vi som inte var med i Östra Klagstorps Idrottsförening på Söderslätt på 60-talet hade ju vår gemenskap av skrivande, tecknande, samtalande, promenerande och musicerande och kunde med illa dolt förakt betrakta fotbollsidioterna. I folkskolan sparkade jag aldrig boll på rasterna. Jag hade min kompis som inte heller gillade bollspel och så hade vi en som vi kunde banka på som stod under oss i rang. Han hade alltid långkallingar. Oförlåtligt! Och var rödhårig och hette Arne.

Fromm skrev:
Algotezza skrev:På vilket sätt fungerar filosofi precis som fotboll och religion? Bygger inte den filosofiska gemenskapen på raka motsatsen till grunden för gemenskapen inom religion och fotboll? Vad är filosofer rädda för?

Ångesten (oro för framtiden) är väl individuell även om mycket är gemensamt.
Vi väljer fotboll eller filosofi beroende på att vi är duktiga på olika saker och därför lättare passar in i olika grupper.

Så om man sparkar boll slipper man oroa sig för framtiden? Bara att sparka bollen där den är...sätta den i kryschet...

Sport har jag aldrig begripit mig på så det blev filosofi. Men inte hjälper det särskilt mycket mot ångest. Men kul är det. Riktig ångest lyssnar inte på filosofiska och förnuftiga resonemang när den slår till.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 aug 2009 14:32

Ångest är bara ett borgerligt dilemma och skit. Vågar man gå över gränsen och utmana så förvandlas ångesten till en futtig fabel. Önskar att fler hade modet att ta steget.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 aug 2009 15:40

suchanother skrev:Ångest är bara ett borgerligt dilemma och skit. Vågar man gå över gränsen och utmana så förvandlas ångesten till en futtig fabel. Önskar att fler hade modet att ta steget.

Ja, ångest är inget för en riktigt arbetare. Han tar bara en sup och lägger in en prilla så löser det sig. Arbetarklassen och folk som röstar på V och S har aldrig psykiska problem, möjligtvis om man röstar på MP. Sådan skit hör till M, FP, C och KD. Så sant som det är sagt.

Där satt den!

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 aug 2009 16:56

Du fattade inte riktigt poängen Algot.
Ångest kan vara en självuppfyllande profetia. Ju mer du blir rädd desto starkare växer ångesten. Ångesten är irrationell och möts bäst med irrationella verktyg. Nämligen, när man fattar att allt är bara bullshit, så är högeruppercut bäst när man knockar ångesten. Plötsligt inser man att ångesten var bara en tankekonstruktion.
( oops väntar på pajasen Zokrates, han är nämligen jävligt kåt på recensera mina inlägg)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 aug 2009 22:37

suchanother skrev:Du fattade inte riktigt poängen Algot.
Ångest kan vara en självuppfyllande profetia. Ju mer du blir rädd desto starkare växer ångesten. Ångesten är irrationell och möts bäst med irrationella verktyg. Nämligen, när man fattar att allt är bara bullshit, så är högeruppercut bäst när man knockar ångesten. Plötsligt inser man att ångesten var bara en tankekonstruktion.
( oops väntar på pajasen Zokrates, han är nämligen jävligt kåt på recensera mina inlägg)

Framförallt är ångest en känslokonstruktion.

Den moderna människan sitter fast till halsgropen och däröver i sin egenkonstruerade verbal- och emotionsdynga.

Hon runkar helt enkelt för lite. Verbal- och emotionsrunkar för mycket! Och är för mycket själv- och andraplågare! Men det finns ju alltid nå'n jävel som tjänar på't!

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 aug 2009 23:12

Algotezza skrev:Den moderna människan sitter fast till halsgropen och däröver i sin egenkonstruerade verbal- och emotionsdynga.
Hon runkar helt enkelt för lite. Verbal- och emotionsrunkar för mycket! Och är för mycket själv- och andraplågare!

Men, där slog du in sista spiken i kistan, en perfekt lyckad beskrivning av hur jag ser på dig och den kom från dig själv! :wink:

EnGladEn

ångest

Inläggav EnGladEn » 19 aug 2009 23:24

Algotezza skrev:Hon runkar helt enkelt för lite.

Vilket ordval. Ingen här skulle sagt så. Jag ser det som ett ångesttecken. Troligt jag håller seendet vid liv!!

Algotezza skrev:Hilsen fra...

Är du utlänning? Ska bli roligt att höra av dig här i några år till.

mvh,

EnGladEn
Virtus Subvenio?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 aug 2009 09:13

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:Den moderna människan sitter fast till halsgropen och däröver i sin egenkonstruerade verbal- och emotionsdynga.
Hon runkar helt enkelt för lite. Verbal- och emotionsrunkar för mycket! Och är för mycket själv- och andraplågare!

Men, där slog du in sista spiken i kistan, en perfekt lyckad beskrivning av hur jag ser på dig och den kom från dig själv! :wink:

Det är väl en beskrivning av de flesta idag. Inklusive den självgode Zokrates.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: ångest

Inläggav Algotezza » 20 aug 2009 09:30

EnGladEn skrev:

Vilket ordval. Ingen här skulle sagt så. Jag ser det som ett ångesttecken. Troligt jag håller seendet vid liv!!

Ja, jag vet att jag är unik. Jag är inte bäst men mitt språk är unikt. Det är bara jag som talar och skriver alogotezzanska, denna märkliga och unika blandning av högt och lågt, smutsigt och rent, ljust och mörkt, skratt och tårar - detta språk och denna person, Algotrezza, som är som livet självt, en mix av precis allt. Helt unika! Våga spegla livet i det du är och gör!

Ett kompletterande synsätt: dagens människa dämmer upp en massa spänningar inom sig som hon ofta har svårt att hantera. Vissa väljer politik, andra religion, vissa vetenskap för att lösa upp dem med hjälp av olika aktiviteter och gemenskaper medan det kanske räckt med några enkla handrörelser... Eller genom att skriva ett inlägg här, eller krama sin älskade, eller spela ett par blueslåtar med andra... Jag var bara ute efter att provocera lite och få folk att tänka efter. Därför att det roade mig och kändes "rätt" i skrivandets ögonblick. Lyckades jag? Lyckades jag inte? Jag misslyckades mest för man vänder nu det skrivna till en anklagelse mot mig. Lustigt. Se vad Zokrates skrev ovan! Kanske har man svårt att hantera det jag skrev?

Vem seende håller du vid liv? Och vad är det för slags seende?

Ja, ångesttecken finns det gott om i livet. Den som inte då och då känner ångest över att finnas till och vara utkastad i världen lever nog inte fullt ut. Sedan må ångesten vara konstruerad eller ej. Som känsloupplevelse är den ändå nog så verklig.

EnGladEn skrev:
Algotezza skrev:Hilsen fra...

Är du utlänning? Ska bli roligt att höra av dig här i några år till.

mvh,

EnGladEn

Nej, jag är skauning, "östdansk", och gillar det danska. Har du något emot "utlännigar"? Då bör du nog inte åka "utomlands" för där vimlar det av "utlänningar".

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 20 aug 2009 10:25

Algotezza skrev:Ja, ångesttecken finns det gott om i livet. Den som inte då och då känner ångest över att finnas till och vara utkastad i världen lever nog inte fullt ut. Sedan må ångesten vara konstruerad eller ej. Som känsloupplevelse är den ändå nog så verklig.

Nog är oron verklig allt. Våra politiker tar bort skyddsnäten och företagen matar oss med drömmar.
Vi blir därför rädda för att förlora vår position och för att inte kunna realisera våra drömmar.

MAO
Home in the valley
Home in the city
Home isn't pretty
Ain't no home for me

Home in the darkness
Home on the highway
Home isn't my way
Home will never be

Burn out the day
Burn out the night
I can't see no reason to put up a fight
I'm living for giving the devil his due

And I'm burning, I'm burning, I'm burning for you
I'm burning, I'm burning, I'm burning for you

http://www.youtube.com/watch?v=bo2Aypi0 ... re=related
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

EnGladEn

Inläggav EnGladEn » 22 aug 2009 07:59

Algotezza skrev:
EnGladEn skrev:

Ja, jag vet att jag är unik. Jag är inte bäst men mitt språk är unikt. Det är bara jag som talar och skriver alogotezzanska, denna märkliga och unika blandning av högt och lågt, smutsigt och rent, ljust och mörkt, skratt och tårar - detta språk och denna person, Algotrezza, som är som livet självt, en mix av precis allt.

Anntyd det minsta att du ber om ursäkt, så är du förlåten, trots allt.

Algotezza skrev:Vem seende håller du vid liv? Och vad är det för slags seende?

Nej men begeriper du verkligen inte, trots meningen innan.

Algotezza skrev:Nej, jag är skauning, "östdansk", och gillar det danska. Har du något emot "utlännigar"? Då bör du nog inte åka "utomlands" för där vimlar det av "utlänningar".

Nej, jag är inte emot utlänningar.

/EnGladEn
Virtus Subvenio?

EnGladEn

Inläggav EnGladEn » 22 aug 2009 08:57

EnGladEn skrev:
Algotezza skrev:
EnGladEn skrev:

Ja, jag vet att jag är unik. Jag är inte bäst men mitt språk är unikt. Det är bara jag som talar och skriver alogotezzanska, denna märkliga och unika blandning av högt och lågt, smutsigt och rent, ljust och mörkt, skratt och tårar - detta språk och denna person, Algotrezza, som är som livet självt, en mix av precis allt.

Anntyd det minsta att du ber om ursäkt, så är du förlåten, trots allt.

Algotezza skrev:Vem seende håller du vid liv? Och vad är det för slags seende?

Nej men begeriper du verkligen inte, trots meningen innan.

Förlåt, jag ber om ursäkt om jag varit otydlig. Jag ska förklara lite tydligare. Jag är mer eller mindre en Engelsman. På Engelska säger vi "I see." när vi menar "Jag förstår.". Jag förstod att du har lite ångest (ett ltet ångesttecken), eftersom du utryckte dig som du gjorde, när man har ångest skiter man i allt och alla; man vill bara bli av med ångesten. Vad jag sedan menade med "Troligt jag håller seendet vid liv!!" är väl ganska självklart i ljuset av detta; det betyder "Jag hoppas att jag har mitt förstånd kvar.". Kan man verkligen inte säga på Svenska att jag ser hur du tänker, när man menar jag förstår hur du tänker?
EnGladEn skrev:
Algotezza skrev:Nej, jag är skauning, "östdansk", och gillar det danska. Har du något emot "utlännigar"? Då bör du nog inte åka "utomlands" för där vimlar det av "utlänningar".

Nej, jag är inte emot utlänningar.

/EnGladEn

mvh,

/EnGladEn
Virtus Subvenio?

Återgå till "Religion och andlighet"