Om man skall angripa en ny filosof, som man kanske bara, nivå, läst om på wikipedia eller allmänt i någon kurs, Vilken av filosofens böcker kan vara lämpligt att börja med? Finns det dessutom någon bra biografi/översikt om filosofen, skriven av någon annan?
Kan börja :
Nietzsche : "Den Glada Vetenskapen"
Finns någon bra bok/artikel OM Nietzsche?
Lämplig första bok och bra "översikt" per filosof
Moderator: Moderatorgruppen
Lämplig första bok och bra "översikt" per filosof
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
- miles davis
Om Nietzsche som person, eller som filosof? Carl-Göran Ekerwald har skrivit en ganska så billig och grundläggande bok rörande det förra, medan till exempel Rudiger Safranski och Trond Berg Eriksen har skrivit två upplysande böcker om det senare. Vill du röra dig på lite mer avancerad nivå så finns även Deleuzes Nietzschebok, fastän den är lite fritt svävande i förhållande till Nietzsches tankar som sådana, eller Gianni Vattimos introduktion. Samtliga dessa finns på svenska.
J.P. Stern, den gamle brittiske tyskkännaren, har också skrivit en rätt så underhållande bok om Nietzsche, men den finns dock inte på svenska. De tankar som uttrycks där i kan du emellertid lyssna till här.
J.P. Stern, den gamle brittiske tyskkännaren, har också skrivit en rätt så underhållande bok om Nietzsche, men den finns dock inte på svenska. De tankar som uttrycks där i kan du emellertid lyssna till här.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...
Heidegger?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:Heidegger?
Om det är en bra översikt vet jag inte men en mer lättläst bok av Heidegger tror jag är "Konstverkets ursprung". Där finns klara kopplingar till Sein und Zeit, frågor om varandet och liknande men den handlar främst om konstverkets problem och jag tycker inte det krävs så mycket förkunskaper för att ta sig an den.
- Avantgardet
"Brev om humanismen" är också förhållandevis pedagogisk. Har själv fått det mesta av mina heideggerkunskaper genom hans egna verk, men också genom sekundära källor (inte minst Derrida, men i stort sett alla kontinentala filosofer tvingas förhålla sig till Heidegger på ett eller annat sätt). Han återkommer ju i så många sammanhang när man läser, så det är alltid nån pusselbit som läggs till. Det går liksom inte komma runt honom ens om man försöker.
När det gäller Nietzsche så är en av de mer intressanta böckerna i vilken han figurerar hegelkännaren Stephen Hougates doktorsavhandling från nån gång på åttiotalet "Hegel, Nietzsche & the criticism of metaphysics". Gianni Vattimos nietzscheintroduktion är lite ytlig och tunn tycker jag nog, men den är värd den billiga peng man kan få den för i svenska. Deleuzes "Nietzsche och filosofin" är faktiskt riktigt matnyttig. Även om den (som miles davis säger) förhåller sig något fritt svävande i förhållande till Nietzsche så går han ändå på djupet med en del tankar hos Nietzsche.
Det beror lite på vad i de enskilda författarskapen man finner intressant.
När det gäller Nietzsche så är en av de mer intressanta böckerna i vilken han figurerar hegelkännaren Stephen Hougates doktorsavhandling från nån gång på åttiotalet "Hegel, Nietzsche & the criticism of metaphysics". Gianni Vattimos nietzscheintroduktion är lite ytlig och tunn tycker jag nog, men den är värd den billiga peng man kan få den för i svenska. Deleuzes "Nietzsche och filosofin" är faktiskt riktigt matnyttig. Även om den (som miles davis säger) förhåller sig något fritt svävande i förhållande till Nietzsche så går han ändå på djupet med en del tankar hos Nietzsche.
Det beror lite på vad i de enskilda författarskapen man finner intressant.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Att fråga efter lättläst litteratur när det gäller filosofi är ju, eller kan vara, problematiskt på sina vis yada yada... Men jag fortsätter på samma linje - finns det något bra av Kierkegaard som fungerar som introbok?
Läste lite i "Antingen Eller". Tror jag måste läsa den igen. Mycket av krånglig ooch pompös estetik, men nog spännande när man fått smak för det.
Läste lite i "Antingen Eller". Tror jag måste läsa den igen. Mycket av krånglig ooch pompös estetik, men nog spännande när man fått smak för det.
- Avantgardet
Är själv novis på Kierkegaard, bara läst första delen av Antingen-Eller, och en liten, liten bit in på andra. Tycker dock hans analys av Mozarts "Don Giovanni" (tror jag det var) var bland de mest intressanta sätten att teoretiskt närma sig en kulturprodukt (opera) av det slaget.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Avantgardet skrev:Är själv novis på Kierkegaard, bara läst första delen av Antingen-Eller, och en liten, liten bit in på andra. Tycker dock hans analys av Mozarts "Don Giovanni" (tror jag det var) var bland de mest intressanta sätten att teoretiskt närma sig en kulturprodukt (opera) av det slaget.
Zizek diskuterar den i samma bok som jag tjatar om hela tiden. Ytterligare ett incitament för att läsa den...
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
- Avantgardet