Vad har Allians för ökad fattigdom åstadkommit hittills?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Vad har Allians för ökad fattigdom åstadkommit hittills?

Inläggav biggj » 20 aug 2009 13:36

Hejsan!

Vi påbörjar här en serie som skall pågå fram till det svenska valet år 2010. Främst tager i upp vad regimen "Allians för ökad fattigdom" har företagit sig på det politiska och ekonomiska området sedan de kom till makten!

Före valet 2006 framkom det att Reinfeldt hade ett hemligt möte mmed en fgrupp direktörer och näringslivshöjdare gällande vad som skulle göras om hans allians skulle lyckas vinna valet:

Direktörerna gav Reinfeldt följande order, vilket sipprade ut till några journalister som troddes vara "pålitliga" - men de valde att skriva om det. Penningvärdet skulle skyddas hur stor arbetslösheten än blev, menade direktörerna, privilegierna åt de rika skulle till varje pris, kosta vad de ville i arbetslöshet eller annan social misär. Detta sipprade bl a ut:

"Visst är det bra med tillväxt och ökad sysselsättning. Men den viktigaste frågan är hur länge uppgången kan fortsätta. Ekonomer är i dag tämligen överens om att det är strukturpolitiken som  bestämmer de hållbara nivåerna för sysselsättning och arbetslöshet. Frågan är inte om, utan när, den pågående ökningen av sysselsättningen måste hejdas. Sverige har i dag liksom de flesta andra länder, oavsett om de är med i EMU eller inte, ett ekonomisk-politiskt system där en självständig riksbank övervakar inflationen. Om sjunkande arbetslöshet medför att inflationen börjar ta fart kommer riksbanken att höja räntorna och bromsa den ekonomiska tillväxten."
Källa: http://www.affarsvarlden.se/art/6391 (9/8-2005)

Ur detta avstamp påbörjade Allians för ökad fattigdom den politik som syfter till att driva ned befolkningens flertal till en nivå liknande den i Östeuropa!

Alliansen har nu delvis lyckats nå målet att skapa större och djupare fattigdom i landet, omkring 3 miljoner svenskar lever idag på en nivå som matchar den i Östeuropa! För att kunna göra detta, var man tvungna att skapa en ökande arbetslöshet, hittills ser resultatet ut på följande sätt inom arbetsmarknadsområdet:

SCB: Drygt 9 procent arbetslösa      
Under andra kvartalet i år var 454 000 personer öppet arbetslösa, enligt Statistiska centralbyrån. Det utgör 9,1 procent av arbetskraften, vilket är en ökning med 2,3 procentenheter jämfört med motsvarande period i fjol. Antalet sysselsatta har minskat med 99 000 personer jämfört med samma period förra året. Det är i branscherna bygg, tillverkning och utvinning, energi och miljö som den största minskningen skett, skriver SCB.  
Källa: SVT Text, torsdag 20 augusti, 2009

Det är bara början, för denna andel måste upp ytterligare omkring 25-30 procent enligt ideologerna inom regeringskansliet liksom direktörerna!  

Vi åter kommer med fler fakta snart..... :wink:

MVH
bifg - om sanningen skall fram...
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 aug 2009 18:58

Om vi bortser från att biggen konspirerar och försöker göra gällande att de borgerliga tar direkta order från näringslivet (samma sak kan ju lika gärna näringslivet påpeka för sossarna när de hade makten, hur mycket man tar hänsyn får de som har makten avgöra, och väga samman med olika intressen)

Sossarna lyckades, under högkonjunktur, inte få bukt med det stora problem med utanförskapet. Därav att de förlorade valet. Om de borgerliga kommer få förtroende eller ej återstår att se. Just nu är det väl 50/50 mellan blocken. Kommer att bli spännande att se.

Vad har den rödgröna röran presenterat hitintills? Kan inte finna det på nätet.  :)

Kör på biggen. Det hjälper.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 aug 2009 19:14

Här får du en fråga som du inte törs svara på biggen. Ska regeringen, som det verkar nu, på uppmaning från näringslivet köpa in sig i Saab (ev ge lån)?

En annan fråga. Ska facket köpa in sig i Saab. Då skulle de ju ha möjlighet att, i större utsräckning, genomföra dina våta drömma om hur man kan organisera företag.

Eller gäller dina ideer om demokratisering (samma som kommunism btw om man synar det i sömmarna) enbart tvångskonfiskering av blomstrande, framgångsrika företag?

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 26 aug 2009 08:50

Hejsan!

Åter ett bakslag för Allians för ökad fattigdom, och vi ser nu även att opinionsläget alltmer försämras för den totalitära fyrlingen! En av deras egna propagandister låter ej glad, se nedan:

Sverige klarade krisen sämre enligt SN
Svenskt Näringsliv anser att Sverige klarat finanskrisen sämre än andra länder, men att svenskarnas spariver kan ge extra skjuts åt konjunkturen när det vänder.                      
-Bland EU:s 15 kärnländer är det bara Irland som haft sämre tillväxt under finanskrisen och konsumtionen har minskat mer än i andra länder, säger chefekonomen Stefan Fölster.    
-Samtidigt har Sverige haft ett rekordhögt sparande, påpekar Fölster. Han vill dock varna för bakslag och för att "den långsiktiga tillväxten blir lägre än åren före krisen".  
Källa: SVT Text, onsdag 26 augusti, 2009  

Vi njuter som vanligt av att ständigt ha rätt, men förfasas samtidigt över hur människor behandlas i denna kapitalistiska och nyliberala verklighet!

MVH
bigj - om sanningen skall fram...

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 aug 2009 10:33

Kallekula skrev:Om vi bortser från att biggen konspirerar och försöker göra gällande att de borgerliga tar direkta order från näringslivet (samma sak kan ju lika gärna näringslivet påpeka för sossarna när de hade makten, hur mycket man tar hänsyn får de som har makten avgöra, och väga samman med olika intressen)

Sossarna lyckades, under högkonjunktur, inte få bukt med det stora problem med utanförskapet. Därav att de förlorade valet. Om de borgerliga kommer få förtroende eller ej återstår att se. Just nu är det väl 50/50 mellan blocken. Kommer att bli spännande att se.

Vad har den rödgröna röran presenterat hitintills? Kan inte finna det på nätet.  :)

Kör på biggen. Det hjälper.

Klart att det är så, men det svär inte alliansen fria från ansvar för sitt agerande för det. Nu råkar det vara de som har makten.

Men visst jag instämmer, skrota politiken, ut och lyncha. Det är det enda som ger förändring. Problemet är bara alla arvebarn vi måste lyncha om vi inte först har ändrat ägande och arvsrätt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 aug 2009 15:01

Du är rolig du Auk. Lyncha. En kammarfilosof som pläderar strid och  uppror. Tidvis bara lite hederlig gammal våldsanarki. Så vad har du själv gjort för rebelliskt? Vägrat sopsortera? Vänta en dag extra med att betala räkningarna?

Nej mer handling i så fall Auk. Che, BaderMenihof. Lite action.

Fast att gapa lite hör väl ungdomen till. Blir nog säkerligen vovve, villa och Volvo för dig med ska du se. Men lite gulligt är det ändå.

Klart alliansen tar ansvar för sin politik, och som sagt just nu 50/50. Men vad som händer återstår att se. Kommer folk vara villiga att få 1000 kr mindre i månaden (däromkring) och rösta på den rödgröna röran eller inte. Vill folk att staten ska besluta mer över dertas liv eller inte osv.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 26 aug 2009 15:35

Hejsan!

Även här har Allians för ökad fattigdom misslyckats.....:

Industrijobb försvinner från Sverige                                          
Omkring 40 procent av jobben inom verkstadsindustrin kommer att flyttas till låglöneländer de närmaste åren. Det visar en rapport från regeringens Globaliseringsråd.                    
Stora delar av den traditionella industrin kommer att tas över av Indien och Kina, bedömer forskare vid Handelshögskolan i Bergen som gjort prognosen på regeringens begäran.    
Pontus Braunerhjelm vid Globaliseringsrådet säger till Ekot att utvecklingen har börjat med Volvos varsel i Västsverige. Men han säger också att prognosen ska tas med en nypa salt.
Källa: SVT Text, f redag, 10 oktober, 2008

Där ser man, så fort de vborgerliga har makten, så tenderar ekonomin att bli problematisk och arbetslösheten stiga......precis som vi förutspådde hösten 2006..... :wink:

MVH
bigj

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 aug 2009 16:36

Kallekula skrev:Du är rolig du Auk. Lyncha. En kammarfilosof som pläderar strid och  uppror. Tidvis bara lite hederlig gammal våldsanarki. Så vad har du själv gjort för rebelliskt? Vägrat sopsortera? Vänta en dag extra med att betala räkningarna?

Nej mer handling i så fall Auk. Che, BaderMenihof. Lite action.

Fast att gapa lite hör väl ungdomen till. Blir nog säkerligen vovve, villa och Volvo för dig med ska du se. Men lite gulligt är det ändå.

Klart alliansen tar ansvar för sin politik, och som sagt just nu 50/50. Men vad som händer återstår att se. Kommer folk vara villiga att få 1000 kr mindre i månaden (däromkring) och rösta på den rödgröna röran eller inte. Vill folk att staten ska besluta mer över dertas liv eller inte osv.

Tyvärr kan jag inte säga det samma, att du är rolig, nej snarare det motsatta.

Visst kan det tänkas att jag hamnar i villa, skaffar en bil och hund, även om jag är smått allergisk mot pälsdjur. Men vad har det med saken att göra?

Tror du att det är vad det handlar om?

Till skillnad från BigJ tror jag inte på de reaktionära sossarna, har aldrig gjort och vill inte ge dem credit för en enda "förbättring" som vi sett genom historien. Nej jag vill inte ge politik ens ett uns av beröm, förutom kanske på kommunal nivå där de faktiskt kan göra nytta genom att investera pengar i saker som ger deras invånare välmående.

Politik är ovidkommande tills den ekonomiska ordningen ändras. Tills ägandeförhållandena förbyts, och majoriteten slipper stå med mössan i hand.

Det jag förspråkar är inte våld, bara ett kirutgiskt ingrepp, helt i enlighet med retoriken som förs, vore den av mening och inte bara retorik.

Det som förhindrar vårt välmående och utveckling är alla betungande skulder och den extrema fattigdom, egendomsmässigt, som härjar. Och kom inte och snacka om standardhöjning och mat vi äter, det är marknadens produkter och något som behåller oss som konsumenter och på lång sikt förvägrar oss att bli producenter.

Men du är inte tillräckligt villig att rubba dina antagna sanningar för att se detta problem, de flesta är det inte. De fokuserar så starkt på näsan, och hur den skall böjas och bändas för att passa idealet att de inte ser vad deras händer förmår.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 aug 2009 16:46

Auk.  Kan du mecka ihop en molotovcocktail?Skulle du fixa att idag gå ut idag och kasta den på någon, något? Vem vill du hänga? Vem skulle du skjuta? Kom igen. Du kan kalla det för kirurgiskt ingrepp om du vill,eller "ut och lyncha" som du säger. Jag är mer nyfiken av de konkreta planerna. Det teoretiska tramset är varken nytt eller kreativt. Det är samma tugg har jag hört i 20 år.

Vi kan ju testa dig här, skriv vem du skulle vilja ha ihjäl? Du vet att säga bu till tex mig på nätet ger jag inte mycket för. Säg att du ska drämma en yxa i nacken på mig (du ska väl börja någonstans) eller något sådant, så händer det lite.

Du är en feg stackare du. Visa lite stake istället.

Eller är det som vanligt Auk, mycket snack, även symboliskt sådant, och ingen verkstad.

J R Auk

Re: Vad har Allians för ökad fattigdom åstadkommit hittills?

Inläggav J R Auk » 26 aug 2009 17:57

biggj skrev:Före valet 2006 framkom det att Reinfeldt hade ett hemligt möte mmed en fgrupp direktörer och näringslivshöjdare gällande vad som skulle göras om hans allians skulle lyckas vinna valet:

Direktörerna gav Reinfeldt följande order, vilket sipprade ut till några journalister som troddes vara "pålitliga" - men de valde att skriva om det. Penningvärdet skulle skyddas hur stor arbetslösheten än blev, menade direktörerna, privilegierna åt de rika skulle till varje pris, kosta vad de ville i arbetslöshet eller annan social misär. Detta sipprade bl a ut:

Vilka var journalisterna och vad är källan, länken funkade inte som du postade.

Jag har intressen av det eftersom det var precis det jag inte kunde bli klar på varför vi skulle göra, alltså skydda penningens värde. Även om det rent logiskt kan härledas att så skulle ske.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 aug 2009 17:59

Ojoj, retlig, jag börjar tro på anklagelserna om multipla nick och turer på andra fora.

Du har verkligen svårt att förstå poänger va?

Jag vill inte slå ihjäl en människa, ville jag det skulle jag gjort det. Och dagens system är som en hydra, det är mig övermäktigt att klippa alla huvuden varför det är ointressant.

Att göra det på enbart fåtalet skulle enbart skynda på den process som pågår, och pågått så länge att vi nu är utfattiga hela bunten.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 aug 2009 18:01

För att du skall förstå.

Det är som att förstöra 70 % av alla pengar i tron att det skulle försvaga de rika. Värdet stiger ju bara i och med att summan blir mindre. Sipprar det in nu?

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 26 aug 2009 18:08

Hejsan!

Det var tråkigt att J A Auk inte kom in på länken längre. Men det är risken med sådana länkar, de hänger med några år, sedan tas de bort. Men sök i Affärsvärlden, det datumet som jag angav, så kanske du hittar mer. Själv kommer jag inte ihåg så mycket av det, detta var det enda jag snappade upp. Tror att det var en artikel i tidningen Affärsvärlden.

Här ännu en grej om misslyckandets Allians:

Tillväxten ger inga jobb längre – och ingen välfärd heller…
Libertinernas mantra har alltid varit att tillväxt ger mer jobb och välfärd. Idag har myten fallerat! Även hos nyliberalerna rent av…..?

Handelsekonomen Stefan Fölster, och andra libertiner ute i Europa, säger nu att tillväxten inte ger några nya jobb! Detta sa han i TV redan i mitten av mars år 2004! Inte heller ger den någon välfärd eftersom löneökningarna äter upp tillväxten - det blir inget över till välfärden!
Då uppstår ju den intressanta frågan vad skapar egentligen ökad välfärd? Kan det även ha med fördelningen att göra?
Detta talades det om i radions P1, Kanalen, efter kl. 17.00, tisdagen den 23 mars 2004.

MVH

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 aug 2009 18:15

J R Auk skrev:Ojoj, retlig, jag börjar tro på anklagelserna om multipla nick och turer på andra fora.

Du har verkligen svårt att förstå poänger va?

Jag vill inte slå ihjäl en människa, ville jag det skulle jag gjort det. Och dagens system är som en hydra, det är mig övermäktigt att klippa alla huvuden varför det är ointressant.

Att göra det på enbart fåtalet skulle enbart skynda på den process som pågår, och pågått så länge att vi nu är utfattiga hela bunten.

Ähä jag var bara intresserad om du var en kammarfilosof eller ej. Det är inget fel på att vara det. Så var det då och sluta leka revolutionär eller handlingsinriktad pragmatisk samhällsomvandlare. Det blir ju bara löjligt.

Aujk. Dina pänger, som jag sa. Samma tugg som jag hört i 20 år. Inget nytt. Inget kreativt. Jag har vad du säger ok. Vi alla fattar vad du menar.Ingen ide att argumentera heller. Mina eller andras argument skulle vara samma gamla trötta slitna, samma gällande dina motargument.  

Här kan du ju fundera. Det var varken Sokrates eller Aristoteles som fick bollen i rullning. Det var Arkimedes. Inte ens de tyska filosoferna lyckades med detta konststycke.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 26 aug 2009 19:54

Hejsan!

Mera misslyckanden av Allians för ökad fattigdom..... :D

Före valet 2006 föraktade Reinfeldt och hans regeringskollegor de statliga beredskapsjobben som socialdemokratiska misslyckanden! Idag tvingades de ta till samma politik                                      

”Drygt 2 miljarder satsas på 40 000 platser i en ny aktiveringsinsats som kallas Lyft. Lyft ska vara som längst sex månader för personer inom jobb- och utvecklingsgarantin och tre månader för unga och korttidsarbetslösa. Insatsen kan gälla inom miljö, kulturarv, omsorg och skola. Två miljarder kronor går till 10 000 nya platser i den kommunala vuxenutbildningen 2010 och 2011.  
Källa: SVT Text, onsdag 26 augusti, 2009

Misslyckandena kommer nu slag i slag, i samma takt som tilltron till den totalitära politiken klingar av hos befolkningen......vilket vi humanister och goda demokrater naturligtvis njuter av att åse..... :lol:

MVH

Återgå till "Politik och samhälle"