Vad har du för lön?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Levee

Inläggav Levee » 01 sep 2009 00:24

Avantgardet skrev:Tycker det är talande att du lät bli att ta med följande när du citerade mig Levee

Avantgardet skrev:Tycker det börjar vara hemskt mycket substanslös retorik här nu. Så innan vi går vidare, kan de som inte haft med soc att göra helt enkelt låta bli att slänga ur sig en massa idioti?

Aterigen, skyll inte pa mig. Det ar du som redigerar dina inlagg, det stycket lade du ju dit efter att jag tog ut citatet. Det vet du lika bra som jag. Sedan ar det visst kul att stalla krav pa andra (se din replik ovan). Men hur gar det nar situationen ar den omvanda ? Da verkar det visst lite svarare. Jag synar din bluff, och jag ar inte ensam har pa forumet. Auk var inne pa ett liknande spar tidigare har i traden.

/Levee

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 01 sep 2009 00:28

Vart är de röda knapparna? Vart är missilerna? :)
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 sep 2009 00:34

Avantgardet skrev:
Kallekula skrev:O nej jag är inte ute efter något speciellt se du. Jo i och för sig se frånvaron av de vänsterinriktade agitatorerna och deras snack om solidaritet, de som har jobb, när man klämmer dem på pulsen gällande praktiska detaljer och handling.

Gaza bevarat och klart.

Skit i "vänsternissarna", det här handlade enbart, i början, om att du hävdade dig konsumera i lika liten utsträckning som en socialbidragstagare. Och se vad det blev av det! 44 000. Det är rätt många soc-bidrag det...

Ja då fortsätter vi. Detta blev ju en ganska kul tråd. Hettar till lite.  :) Går du på soc och pluggar samtidigt? Har du inte studiemedel + studiebidrag? Varför ska du då gå på soc för?

Aja realativt, relativt. Ta din och min konsumtion jmf med de riktigt  fattiga ute i världen. Du vet du som du ignorerar när vi talar om detta. I det fallet skiljer sig inte din och min konsumtion mycket åt. Dessutom berättade jag vad jag konsumerar. Bara att kolla på det så kan du göra jämförelsen själv.

Varför tycker du att vi ska skita i de som hela tiden talar om solidaritet men inget gör trots att de kan?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 sep 2009 00:48

Zokrates skrev:
Hur var det nu....

Ha ha arg som ett bi. brrr grrr, morr. Vilka spekulationer. Engagemang som heter duga. Nix inte en krona i lön, inga bidrag nada just nu. Så det blir till att jobba se du.  :)  fick väl avgångsvederlag som jag min stackare kan hanka mig fram på.  

Ska jag vara med i en fördelningspool. Hujedamig. De som skriver här kan klara sig själva. Det är ju du din vänstertomte med allt tal om solidaritet som ska ställa upp.

Och så över till det intressanta dina uppgifter tack. Vad har du lön? Vad pröjsar du boendet. Div andra uppgifter av utgifter/inkomster som kan vara av intresse.

AV du kan väl ligga på han om det så ska vi se vad det mynnar ut i. Du kan ju kolla ZOKs konsumtionsmönster med.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 sep 2009 00:54

matahari skrev:
Kallekula skrev:
Gaza bevarat och klart.

Ständigt detta förnekande av att ha svarat på Gaza frågorna!
Ett av dina senare utkast var att du hade samma åsikt som
Carl Bildt i hans blog i frågan kring Gaza kriget vilket var
ett kul försök till vinkling, höger/vänster!

Precis besvarat och klart. Du ser nu argumenterar vi.

matahari

Inläggav matahari » 01 sep 2009 01:19

Nix, det var inget argument, det enda du gjorde var att stjäla från Carl Bildt!
Du vägrade svara på om det var rätt att israelerna mördade små barn
som av en händelse råkade bo i Gaza, du påstod att dessa små barn
var ett slags soldater därav var det okej att de sprängdes i bitar!

Nu kan vi börja argumentera. :)

matahari

Inläggav matahari » 01 sep 2009 01:22

JimmyAberg skrev:o du har rätt, det är därför jag instället blev psyksjuk som emellanåt extraknäcker som transvestithora :)

En spyksjuk transvestishora! Inga dåliga grejjer de inte, nu får byggjobbarna kallsvettningar under läppen!! :)

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 sep 2009 01:22

matahari

Jo det var det visst.

matahari

Inläggav matahari » 01 sep 2009 01:29

Du menar att det var rätt att göra det?

Hörru du får fan inte gå och ändra i texten efteråt för
att det ska se snyggt ut bara för att du har gjort bort
dig tidigare!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 sep 2009 01:30

Fan du ändrade din text. Kunde blivit kul.Såg att skrev nej men tog bort det. Så kunde vi hållt på.

Sa jag att barnen i Gaza var soldater. Nej se du nu ljuger du vännen. Citat från mig i så fall.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 sep 2009 01:33

Till att börja med vill jag avfärda det implicita påståendet att de med mindre pengar hjälper mer. Sån är absolut inte min erfarenhet, dock har de flesta en sådan stolthet att de inte ber om hjälp om det inte verkligen behövs, vilket gör att de flesta inte behöver hjälpa. Då blir det lån till en slarver eller dylikt.

Varför hjälper då inte de "rika" de fattiga? För att oftast känner de inte varandra. Det är ett problem, men det kommer av komplexa fenomen som inte enbart beror på orättvisor utan till stor del på mänsklig psykologi. Vi dras till grupper, inte som accepterar oss, utan som vi accepterar. Många väljer att vara på topp i en grupp för att de inte pallar mer jämnställd eller underställd position i en annan grupp.

Sen vill jag avfärda det här med uteslutande fokus på materiella värden. Klart att det är det mest betydelsefulla om man saknar basala förnödenheter, men då kommer problemet med att det kostar att inte ställa sig till förfogande till marknaden som ett objekt. En kostnad många inte väljer att ta och en kostnad som gör att vi bör sympatisera uppåt så väl som neråt. Vilket de flesta gör.

Du Avantgardet är så motsägelsefull här. Du kritiserar "borgare" för deras ideologi, för att sedan kalla "ideologi" för rationalisering av den situation vi de facto befinner oss i. Då har ju ingen något att stoltsera med utan enbart något nödgat sin situation. Du kallar dig fattig men menar dig klara dig bra på pengarna du har, ja till och med menar du dig kunna försörja andra på det. När du hjälper dina vänner är det en god gärning, när de som har det bättre ställt hjälper sina är det nepotism eller benefaktoren som går i borgarens ledband.

Varför i hela friden hela tiden hålla på att upprätta dessa dikotomier. Fatta att 90% delar på 10%, 8% på 60%, 2% på 30% (och då brister ändå kalkylen eftersom en massa lämnas utanför och ägs "ideellt" av föreningar och slikt). Varför hålla på att snacka om det positiva vi skall ge andra när vi istället kan gå samman för att förvägra de som rånar. Så länge sådant här käbbel och fingerpekande pågår så kommer aldrig något förändras.

Det är som dessa trögtänkta jävlar som kallar bönder rika bara för att deras arvegods kan sättas i pant hos en bank mot pengar. Eller för den delen alla som äger något som förväntas bli föremål för spekulationsmarknaden.

Det som är intressant är varför den här utvecklingen sker, varför fördelningen ser ut som den gör, varför pengar saknas idag när produktionsnyttan ökat hundratals procent, varför människan gått från att vara en resurs för stat eller land till att vara en belastning.

Svaret är enkelt, majoritetens ägande utarmas, systematiskt, genom processer redogjorda för. Utan ägande kan vi inte investera i den natur som är oss given, den natur som försörjer oss. Utan ägande blir vi alla konsumenter och förvägras producentrollen (och nej jag talar inte om en tjänsteproduktion då inga tjänster i världen kan ätas och sörja för vårt mest basala behov). I den omfattning vi diskuterat pengar, nej i den utsträckning vi kan diskutera pengar, så är det ovidkommande. Pengar är inte annat än en symbol, pengar är aldrig den makt som tillkommer en producent.

Äh skit samma, vi kan väl basha på istället. Var väl roligare?!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

matahari

Inläggav matahari » 01 sep 2009 01:33

>Fan du ändrade din text. Kunde blivit kul.Såg att skrev nej men
> tog bort det. Så kunde vi hållt på.
Haha, skulle kolla om du var på alerten men nej då!

matahari

Inläggav matahari » 01 sep 2009 01:35

kallekula:  fick väl avgångsvederlag som jag min stackare kan hanka mig fram på.  

Har du fått sparken?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 sep 2009 01:40

Är det nån som vet vem "the others" är, eller är det vilka till och med? De verkar ha funnits hela tiden, de jävlarna!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

matahari

Inläggav matahari » 01 sep 2009 01:43

http://www.blackwaterwatch.net/about.htm

Well, I mean, the last thing I’ll say is this: You can look at the direction of US policy like this: We have a president now who said he’ll use preemptive military action inside of the borders of another country without informing the leadership of that country, if he deems it’s in the interests of the US, as in the case of Pakistan; a president who’s just delivered what, for all practical purposes, sounded like the victory speech of the previous president for his war based on lies and illegal acts of aggression, and who is surging, beyond the wildest hopes of the Republicans, in Afghanistan, putting more troops than almost any other politician was calling for, and is going to get the US further just sunk into the hole of a very violent and bloody war of occupation in Afghanistan.

This is, once again, an imperial presidency, and I think it’s cause for great, great concern. And unfortunately, the spines of many people that actually have the ear of Obama seem to have been surgically removed now that he is president. And I think it’s very disturbing that people don’t speak truth to power. This is a very dangerous course this president is continuing.

Återgå till "Politik och samhälle"