Skicka medelanden till det förflutna
Moderator: Moderatorgruppen
-
Filosofika
Skicka medelanden till det förflutna
Går det att skicka medelanden till det förflutna???
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
Bevisa, please!
Ifall du med vilje - påstår - att den sk tiden (=vad är tiden?) skulle vara ,,,,,,,, vad du hävdar - assymetrisk. Ja, bäste sing Archaxe: då får du vara vänlig att verifiera/belägga din ståndpunkt. För: din utsaga tolkas inte som en åsikt, utan en "bevisad" slutsats.
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
-
samurajenkalle
Jag har vid några känslomässigt stormiga lägen i livet känt att jag haft en röst någonstans i huvudet som sagt åt mig att fortsätta kämpa. Den har kunnat motivera mig hur hopplöst det än har sett ut.
Vid senare skeden i livet har jag känt mig som ett med den rösten - jag har tänkt på minnena som de stormiga lägena skapat, och känt att det är jag som i nuet sänder ut den hoppingivande rösten.
Det är inget jag reflekterat vidare över, det är bara så det har känts. Nån som känner igen sig?
(Sen att det inte var det du var ute efter är ju en annan femma..
)
Vid senare skeden i livet har jag känt mig som ett med den rösten - jag har tänkt på minnena som de stormiga lägena skapat, och känt att det är jag som i nuet sänder ut den hoppingivande rösten.
Det är inget jag reflekterat vidare över, det är bara så det har känts. Nån som känner igen sig?
(Sen att det inte var det du var ute efter är ju en annan femma..
Mitt inlägg var inte ämnat att analyseras och tas på rent allvar (även om vissa av mina inlägg skall ses så), utan som en ironisk kritik mot en vagt formulerad fråga.
Jag är alldeles för okunnig inom tidsfilosofi och fysik för att kunna uttala mig om hur tiden är beskaffad, men vad jag förstått tyder mycket på att den skulle vara asymmetrisk och flyta i en riktning, men inte den andra. Vi verkar ha mycket lätt att förflytta oss framåt i tiden, men inte bakåt, vilket väl i sin tur är relaterat till vilken aspekt man vill anlägga: förflyttar vi oss i tiden, eller förflyttar sig tiden kring oss?
Vad "står still", så att säga?
Jag är alldeles för okunnig inom tidsfilosofi och fysik för att kunna uttala mig om hur tiden är beskaffad, men vad jag förstått tyder mycket på att den skulle vara asymmetrisk och flyta i en riktning, men inte den andra. Vi verkar ha mycket lätt att förflytta oss framåt i tiden, men inte bakåt, vilket väl i sin tur är relaterat till vilken aspekt man vill anlägga: förflyttar vi oss i tiden, eller förflyttar sig tiden kring oss?
Vad "står still", så att säga?
-
Stortgigihimlen
- Kontakt:
Det verkar som att fler och fler börjar tro på att man kan färdas bakåt i tiden, jag själv tror att det är möjligt. En intressant teori är att om man färdas genom ett maskhål, en genväg i universum, kan man färdas snabbare än ljuset. Om öppningarna i maskhålet är 600 miljoner meter bort från varann och det tar 1 sekund att ta sig egenom skulle man ju färdas dubbelt så snabbt som ljuset. Om man har två öppningar bredvid varann, går in i den ena och kommer ut genom den andra och färdas snabbare än ljuset skulle man komma ut genom öppningen innan man gick in i den andra, alltså rest tillbaka i tiden. Så om du nån gång ser dig själv dyka upp vet du att i du i framtiden kommer att bestämma dig för att prova
.
Iofs är det väldigt vettigt på ett sätt att säga att man kan skicka meddelanden till framtiden och inte till forntiden. Det är ju bara att låta lappen ligga några dar så kommer den fram. På det sättet kommer den knappast fram till forntiden. Common sense-uppfattningen är nog att tiden är asymmetrisk.
Glöm inte att om vi lyckas att åka bakåt i tiden (eller få en motsatt riktning av tiden i allmänhet) så måste vi överge stora delar av termodynamiken, kanske alltihop. Den har ofta försökts att visas vara felaktig, men alltid klarat sig undan.
Tiden flyter endast i en riktning. Det är inget i dagsläget som tyder på annat och det är jag säker på. Läs gärna mer i termodynamiken, den svarar på dem flesta av era frågor angående tidens riktning. Har själv studerat just denna aspekt.
Maskhål är väl mest science-fiction? Har aldrig läst något seriöst om just den teorin iallafall, någon som har bra källor?
Tiden flyter endast i en riktning. Det är inget i dagsläget som tyder på annat och det är jag säker på. Läs gärna mer i termodynamiken, den svarar på dem flesta av era frågor angående tidens riktning. Har själv studerat just denna aspekt.
Maskhål är väl mest science-fiction? Har aldrig läst något seriöst om just den teorin iallafall, någon som har bra källor?
Jag har lämnat forumet. Filosofi är inte så trevligt som jag hade hoppats på.