Någon som kan hjälpa lite snabbt.........

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Restless

Någon som kan hjälpa lite snabbt.........

Inläggav Restless » 16 sep 2009 23:00

Det är så att jag i morse öppnade en wordfil i min mail.

Jag skrev hela dagen och kvällen fram tills nu i den, det var en novell. Sen så sparae jag eländet och stängde av datorn.

Men en känsla av panikångest grep mig när jag förstått att jag sparat ett öppnat dokument, det kändes inte rätt.

Jag satte på datorn på nytt, gick in i mailen igen och öppnade till min förskräckelse samma dokument som i morse!!

Har slitit på mycket idag, så jag undrar nu om någon vet om det senaste dokumentet kanske trots allt kan ligga sparat någonstans?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 sep 2009 00:50

Är det xp du kör?

Det underlättar ju att veta vilket operativsystem du kör.

Fry

Inläggav Fry » 17 sep 2009 01:20

Utgår ifrån att du använder en av de senare Windows-versionerna.

Att det skulle finnas sparat som en fil någonstans på datorn kan du nog glömma. Möjligtvis då att det ligger i samma mapp som originaldokumentet med tecknen ~$ framför filnamnet. Såna filer är nämligen en osparad version av dokumentet, som lätt går att återskapa.

Men rent tekniskt så går det ju inte att ta bort information på en hårddisk, utan det enda sättet det kan försvinna är om informationen skrivs över med ny data. Så kallade revocery program utnyttjar detta och försöker återskapa filer man förlorat. Ju mer man använder datorn från det att man förlorat en fil till åteskapningsprocessen desto större risk att det skrivs över med ny information. Det finns många recovery program, men vilket som är det som fungerar bäst vet jag inte. Hittade ett som heter "Advanced Word Repair" och det kan möjligtvis återskapa dokumentet. Dessvärre kostar det mycket, och om datan överhuvudtaget inte lagrats på hårddisken så kommer inte programmet funka. Det finns säkert gratis recovery program som du kan testa dock.

Återgå till "Tankar och känslor"