Sharialagarna

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Reine Strömvall
Kontakt:

Sharialagarna

Inläggav Reine Strömvall » 24 maj 2005 11:05

Har någon sharialagarna på svenska det skulle vara intressant att diskutera dessa. Lägg ut dessa här då.

mazen
Kontakt:

Inläggav mazen » 03 nov 2006 11:35

hej

lagarna är inte få stycken...de tar upp alltid här på jorden så det är inte så lätt o lägga de men ifall du har några synpunkter om några lagar så lägg fram dem med bevis ifall det finns

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 17 dec 2006 17:25

Jag vet inte om det finns någon "Sharialagbok", och sen skulle det inte förvåna mig om olika muslimska grupper har olika uppfattningar om vissa Shariafrågor.

Några straff känner jag till, som jag kan räkna upp på rak arm. Dödsstraff för mord, stening till döds för otrohet, piskning för sex före äktenskapet, amputering av hand och fot för stöld.

Mycket utav det som praktiseras i Sharia återfinns i Koranen och Haditherna.

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 17 dec 2006 21:55

Nej det finns ingen sharialagbok.
Grunden till sharia finns i en del olika rättskällor.
Dels är det koranen, dels är det hadither, som jag har för mig är texter av de som levde närmast mohammed. Och sedan är det annat som sagts om muhammeds liv.
Vet inte specifikt hur det fungerar med rättskällorna, har läst om det. Men det handlar i princip om främst koranen, sedan texter från de som följde mohammed. De som följde han närmast har mest legitimitet. Sedan kommer jag inte riktigt ihåg andra källor.

Sen så finns det många olika tolkningstraditioner, det är som sagt ganska svårt att tolka en väldigt gammal bok och anpassa detta på dagens samhälle. Och det finns olika uppgifter om vilka texter som är mer legitima än andra osv. Därav flera olika inriktningar inom islam.

Det finns de som är mer moderata som vill ha en mer anpassning till modernt samhälle. Samtidigt som det finns de som är mer fundamentalistiska som vill bokstavligt tro på det som står.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 dec 2006 03:48

Och så är det ett faktum att hans namn likt Jesus utnyttjades för att befästa makt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 18 dec 2006 11:32

Mithra skrev:Mycket utav det som praktiseras i Sharia återfinns i Koranen och Haditherna.

Det mesta som sharia föreskriver återfinns i haditherna; Koranen innehåller förhållandevis få lagar och regler.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

sufi

Inläggav sufi » 19 dec 2006 00:37

"La ikrahe fiyd diyn"  
"Det finns inget tvång i religionen"´

sura 2 i koranen Bakara vers 256

Sharia är byggt på fatwas religiosa åsikter, kommentarer från personer som har levt efter Muhammed och har inget med Koranen eller hadither att göra.
Det är skillnad på originella islam och det som anses som islam idag. Och det finns ingen islamsk stat som är byggt på koranen eller hadither.

http://www.ahmedbaki.com/english/books/ ... govern.htm

Återgå till "Religion och andlighet"