Otrohet, berätta eller ej?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Otrohet, berätta eller ej?

Inläggav Kallekula » 27 dec 2009 05:18

Jag och frun har en inställning till detta. Om så sker berätta inte till någon . Sådant kan hända, men blir det ett mönster är det nog läge att fundera på förhållandet. Vad tycker ni andra?

http://www.youtube.com/watch?v=Q0rRvfwrrGc

p.s att vara 65 år + (och se ut som stryk) och får de blickarna från tjejerna 3.30 in i klippet. Det lär ju inte hända en själv när man är i den åldern.  :)
Fridens Liljor

Justin Case

Inläggav Justin Case » 27 dec 2009 14:12

Kallekula skrev:Jag och frun har en inställning till detta. Om så sker berätta inte till någon . Sådant kan hända, men blir det ett mönster är det nog läge att fundera på förhållandet. Vad tycker ni andra?

Vad är din fråga: om det är okej att vara otrogen (någon enstaka gång) om en överenskommelse om att otrohet är okej gjorts i förväg med ens partner (men att man, enligt den överenskommelsen, inte ska berätta när det skett), eller om otrohet (någon enstaka gång) är okej även utan att något sådant överenskommits först?

Det förstnämnda är väl ganska självklart okej, så jag antar att det är det sistnämnda du undrar över?

Anta att A och hans flickvän aldrig pratat med varandra om huruvida det ska vara tillåtet att ha sex med andra vid sidan om eller inte, och alltså aldrig uttryckligen förbjudit varandra det, men inte heller gett varandra tillstånd till det. Har A då rätt att följa sin natur som man och sprida sina gener, alltså ha sex med vem han vill, och, om han vill, låta bli att berätta det för sin flickvän? Han kan argumentera att eftersom han aldrig lovat henne att avstå från att ha sex med någon annan, är det inte annorlunda än att han, om han har en anställning på ett visst företag, har rätt att i hemlighet utföra uppdrag åt konkurrerande företag så länge han inte lovat det företag han är anställd på att inte göra så.

Eller ska det anses ha ingåtts ett ordlöst avtal om trohet när A blev tillsammans med sin flickvän, ett avtal som A gör fel i att bryta? Vad avgör då när ett par ska anses ha "blivit tillsammans"? När de haft sex en gång? Två gånger? Tre gånger? Hur många gånger?

Det finns de som tror att otrohet inte behöver skapa lidande om den aldrig kommer fram. Men ingen kan nog hålla sådana hemligheter för sin partner utan att det på olika subtila sätt skadar förhållandet och därmed indirekt skapar lidande för partnern. Man kan inte vara lika avspänd om man har en sådan hemlighet som om man inte har det. Den spänningen skadar nog i allmänhet förhållandet. Men det kanske finns undantag: män (och kanske i större utsträckning kvinnor?) som kan bete sig minst lika harmoniskt i sitt förhållande även om de vänstrar?

http://www.youtube.com/watch?v=Q0rRvfwrrGc

p.s att vara 65 år + (och se ut som stryk) och får de blickarna från tjejerna 3.30 in i klippet. Det lär ju inte hända en själv när man är i den åldern.  :)

Säg inte det! Det den mannen har är karisma. Karisma går att öva upp. Sedan sjunger han förstås på ett sätt som är svårt att bräcka. Men att vara fenomenal på att sjunga är bara en av många attraktiva förmågor en man kan ha. Det finns säkert något annat lika attraktivt du kan öva upp, och som fortfarande håller när du är 65.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 27 dec 2009 14:31

Justin Case skrev:Eller ska det anses ha ingåtts ett ordlöst avtal om trohet när A blev tillsammans med sin flickvän, ett avtal som A gör fel i att bryta? Vad avgör då när ett par ska anses ha "blivit tillsammans"? När de haft sex en gång? Två gånger? Tre gånger? Hur många gånger?

Det finns de som tror att otrohet inte behöver skapa lidande om den aldrig kommer fram. Men ingen kan nog hålla sådana hemligheter för sin partner utan att det på olika subtila sätt skadar förhållandet och därmed indirekt skapar lidande för partnern. Man kan inte vara lika avspänd om man har en sådan hemlighet som om man inte har det. Den spänningen skadar nog i allmänhet förhållandet.

Insåg att det ovanstående måste verka motsägelsefullt. Om det är oklart när ett förhållande börjar, hur kan jag då säga att jag tror att otrohet som aldrig kommer fram skadar förhållanden? Att tro så förutsätter ju att man vet vad som gör ett förhållande till ett förhållande, eller? Kanske inte; vi vet t.ex. vilka vi anser vara klart skalliga även om vi inte kan säga exakt hur få hårstrån man måste ha för att vara skallig. När jag tänker efter är det nog främst om man kommit överens om att man har ett förhållande och att sex utanför förhållandet är fel, som jag tror att sex utanför förhållandet skadar förhållandet (även när det aldrig kommer fram att det skett). Svårare att svara på är huruvida sex utanför "något som kanske är ett förhållande men som inte uppenbart är ett förhållande" skadar "detta som man har som kanske är ett förhållande men som inte uppenbart är ett förhållande".

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 dec 2009 16:31

Varför överhuvudtaget lova trohet, monogamism, om ni inte avser att hålla detta? Kom hon på dig Kalle? :wink:

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 27 dec 2009 20:16

Justin

Nja. Jag är mer nyfiken på hur andra ser på detta. Jag och frun har den överenskommelsen, men hur är det med andra par? De flesta par, har ju ventilerat för varandra inställningen till otrohet.

Jag har bekanta där inställningen är att en gång är lika illa som flera och något sådant får absolut inte förekomma.

Att vara otrogen, utan detta avtal/överenskommelse, och ställas inför frågan berätta eller inte berätta. Hum finns nog en hel del vettigt i det du säger. Jag misstänker att det är så att det är i starka förhållanden som det berättas, eftersom den som framför det har en tro på att det kommer reda ut sig. Det plus behovet att berätta.

Sen finns det som kör en feg utväg ur ett dåligt förhållande dvs få den andra parten att göra slut genom att vara otrogen och erkänna det.

Vi resonerar så här. Att vara otrogen någon gång skulle inte stjälpa vårt förhållande. Det är inget vi aktivt söker att vara, men om det skulle hända, varför då dra upp det. Vi tänker oss typ scenariot, full på frirmafestsnesteg.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 27 dec 2009 20:22

Zokrates skrev:Varför överhuvudtaget lova trohet, monogamism, om ni inte avser att hålla detta? Kom hon på dig Kalle? :wink:

Vad heter det anden är stark, köttet svagt eller tvärt om? Ähä du vet ju precis vad jag talar om. Jag har inte varit otrogen (vi har varit ihop i 10 år). Frun det vet jag inte.  :)  men det tror jag inte. Och som sagt skulle hon gjort något snesteg så ...du såg ju vad jag skrev.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 dec 2009 01:09

Ok, på fråga A svarar jag B och på fråga B svarar jag A, på frågan C svarar jag vet inte...
Det är ingen lätt fråga det här med otrohet, det kan finnas barn inblandade i familjen som får lida oförskyllt om föräldrarna separerar på grund av otrohet, men rent generellt anser jag att ärlighet är att förespråka framför lögner och att inte berätta är att ljuga.

Den otrogne bör berätta så att den andra parten kan ta ställning till det inträffade, om det var en flirt, leda eller en kärleksrelation som ledde till otroheten. Sedan är det ju bra om den som varit otrogen testar sig för eventuella könssjukdomar, så att inte den andre drabbas, för där anser jag att man bör dra en skiljelinje mellan sunt förnuft och ren egoism.

Det är dumt att smitta en partner på grund av egoistisk dumhet. Även relationen som sådan kan behöva komma i fokus och det gör den inte genom förnekanden. Att den andre inte tar skada av att inte veta är en usel ursäkt, eftersom nästan allt man gör förr eller senare dyker upp i ansiktet på en. Det är svårt att dölja otrohet, den andre kan "känna" på sig, ana att något inte stämmer, att då få höra att det är inbillning för att senare, kanske långt efteråt få bekräftat att ens misstankar stämde, att den andre då blåljugit, det är oreparabelt för förhållandet, värre än själva otroheten, stannar de kvar med varandra så finns den där taggen för alltid kvar, en tagg som bara väntar på "rätt" tillfälle att vridas om.

Fundra

Inläggav Fundra » 28 dec 2009 11:28

[quote="Kallekula"] Vi resonerar så här. - - - [/quote]

Bara en sån sak! Att man resonerar om t.ex. otrohet och annat som kan "störa" i familjelivet.
Jag vet inte om det är så vanligt att par resonerar om hur de vill ha det; hur de var för sig definierar otrohet. A kanske tycker att en liten puss är bevis för otrohet medan B tycker att det är sex med någon annan än A.

Fundra

Inläggav Fundra » 28 dec 2009 11:37

Ska man berätta eller inte?
Om många andra känner till att h*n varit/är otrogen men den bedragna inget vet, känns det inte okej att inte berätta.
Om ingen annan vet? Knepigare att ta ställning till. Är man den som varit otrogen och det verkligen tynger samvetet ... jag vet inte. Ska man berätta för att lätta på sitt eget dåliga samvete?
Som sagt, bra att resonera om detta innan det händer något.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 28 dec 2009 19:29

Zokrates
Jag vet att det är skillnad på att rationellt fundera jmf när man är mitt uppe i det, med känslor besvikelser osv.

Fundra
Jag vet inte heller hur vanligt det är att resoneras kring orohet och vad som sägs.  Det är just det jag var nyfiken på.  
Inställningen till otrohet (kan vara ett känsligt ämne att tala om ens hypotetiskt eftersom partnern kan få för sig att teori egentligen är en genomförd, eller tänkt att genomföras, handling). Fast ska man inte kunna ha diskussioner om allt inom ett förhållande?
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 29 dec 2009 01:14

tja
det är väl olika
har både berättat och inte
fast mina relationer hinner spricka innan jag hinner bli otrogen  :roll:
det var ju en sanning med modifikation iofs
nån överenskommelse har dock aldrig diskuterats
ingen som har nån praktisk betydelse

så jag svarar

olika

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 29 dec 2009 01:58

....om man inte snackar om saker och ting om man bara kör på så finns ju den extrema risken att det blir:

http://www.youtube.com/watch?v=DFRMBWgy ... re=related

Så varför inte ventilera var man står, tycker och känner innan man handlar?...eller förvarna om konsekvenserna....

(jag bara kände för att få med en Sonny Boy Williamson till)
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 29 dec 2009 10:12

tes
antites
sonny boy

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 dec 2009 16:57

"Allt utom en pungspark, älskling, allt utom en pungspark! Jag klarar av allt utom en pungspark!"

Klenhetens evangelium. Sådana är ni borgarbrackor. Dra nu på smilbanden och erkänn att jag har rätt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 29 dec 2009 21:04

borgarbracka? vem? jag! ???  :lol:

Återgå till "Tankar och känslor"