Anders skrev:Hela den här diskussionen faller på att en kvinna är snyggast i jeans och en sladdrig t-shirt. Riktigt varför mina kvinnliga kollegor enligt egen uppgift spenderar tre kvart i badrumet varje morgon vet jag inte.
Även kvinnor i jeans och sladdrig t-shirt spenderar väl en massa tid i badrummet - med smink och frisyr? De flesta män tänder väl mer på sminkade än på osminkade kvinnor? Du kanske tillhör undantagen, och vissa kvinnor kanske inte blir mer attraktiva med smink, men då pratar vi undantag. Smink framhäver ansiktet, och ansiktet är "själens spegel" och viktigt vid förföring, så det är logiskt att smink ger kvinnor som använder smink en konkurrensfördel, om andra kvinnor inte använder smink. Om däremot
ingen kvinna använde smink, skulle nog männen efter ett tag tända lika mycket på kvinnorna som när kvinnorna hade smink. Att använda smink höjer inte den absoluta attraktionskraften, tror jag, utan bara den relativa attraktionskraften i förhållande till de som inte använder smink. Eftersom kvinnor inte har tillräckligt stor tillit till varandra för att någon större mängd kvinnor ska våga sätta igång med att avskaffa allt smink en gång för alla (och föregå med gott exempel), lever sminkandet kvar. Ungefär som att amerikanska folket vägrar rösta på en politiker som kräver att folket ska lämna ifrån sig sina skjutvapen. Om några ska ha vapen, ska alla ha vapen, annars kommer de som inte har vapen i underläge, och det vore orättvist, resonerar många.
Nu undrar kanske någon varför smink skulle öka kvinnors attraktionskraft men inte mäns. Men även mäns attraktionskraft ökar med smink, bara inte lika starkt. Som sagt: vad som får en kvinna att dras till en man är till endast 50% mannens utseende, medan vad som får en man att dras till en kvinna är till 90% kvinnans utseende. Denna skillnad kan nog förklara varför det lönar sig för en kvinna att ägna en massa tid åt att sminka sig, medan det inte så tydligt lönar sig för en man att göra detsamma. Att sminka sig tar ju tid, och den tiden kan mannen istället ägna åt att tjäna pengar och bygga upp sin sociala status, och det är nog en bättre tidsinvestering i mannens fall. Kvinnor däremot, mer eller mindre
måste sminka sig för att kunna komma högt i social status, eftersom kvinnors utseende har mycket starkare effekt på mäns beslut än vad mäns utseende har på kvinnors beslut.