Sopor Aeternus

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Varney

Sopor Aeternus

Inläggav Varney » 17 jun 2005 15:37

(Kanske inte rätt ställe..)
Jag är hemskt nyfiken på om någon här på forumet känner till Sopor Aeternus verk?

Varney

Inläggav Varney » 19 jun 2005 13:36

hmm...antar att det ska tolkas som ett nej, då. :)
riktigt ledsamt..faktiskt.

Drawing Down The Moon

Inläggav Drawing Down The Moon » 19 jun 2005 13:45

Ja, till en viss gräns. Frågan är bara - vad vill du med den här tråden?

Varney

Inläggav Varney » 19 jun 2005 13:53

nyfikenhet, nyfikenhet och nyfikenhet..
sopor har ju en filosofi som är ett hopkok av diverse.
tyvärr är jag inte nog beläst eller intelligent för att på egen hand klura särskilt mycket, men jag anser det vara ytterst intressant..snarast begeistrande :D
så, tänkte bara att..om någon delade intresset........ - som inte hör hemma någon annanstans, men som för mig personligen, mycket väl hör hemma på "tankat och känslor"

kaospassagererskan
Kontakt:

Inläggav kaospassagererskan » 20 jun 2005 18:26

Åh! sopor aeternus är underbar!
men jag vet inte om jag kan säga så mycket om hans "filosofi"...
I tell you! One must still have chaos in one to give birth to a dancing star!
/Nietzsche

Ahab

Re: Sopor Aeternus

Inläggav Ahab » 20 jun 2005 23:14

Jag har väl en viss bekantskap med Sopor. Anna-Varney är en mycket kompentent musiker med talang som räcker till en hel orkester instrument.

Vad gäller Varneys filosofi är det svårt att skönja några genomgående tankar. Det finns tock teman. Könsbyte och ångesten runt sin egen kropp och sexualitet är ständigt återkommande. En annan är den romantiska besattheten av döden och det groteska. Sopor Aeternus betyder just "evig sömn" eller "evig dvala", vilket förstås syftar till döden. Han har också gjort tolkningar av flera dikter av Edgar Allan Poe. En, "The Sleeper", handlar om hur dödens sömn är vacker och rofylld trots att kroppen äts upp av maskar.

Varney rör sig också med en del hemsnickrade religiösa begrepp. Saturnus, havets gud, är den gudom han oftast åkallar istället för den kristna.

Det här är bara några korta tankar om Sopor. Om du funderar på något särskilt så kasta fram det!

-Ahab

Varney

Inläggav Varney » 21 jun 2005 12:15

ja, tex funderar jag ofta över jusa - jupiter/saturnus union..
han menar ju att han är "slav" under saturn, och därför detta mörker för honom/henne inkarnation efter inkarnation..
det är ju också mycket tal om dessa sfärer..shadowsphere, astralsphere, bardosphere och hej o hå..
han måste ha plockat från så många olika källor när han pusslat ihop sin lilla halvnewage-iga "religion"..det är mycket just om att man inte kan ta livet av sig, innan sin tid för då blir man "förbannad" och får ingen ny kropp på 24000 år,(och att man faktiskt inte vill dö före sin tid heller).. väldigt mycket symboler och siffror hit och dit, ofta 11.
det som tydligast skiner igenom för mig, den obeläste, är ju buddism, men det täcker inte upp särskilt mycket av det.
daughter of the fifth gender?
ja, föresten vem är mästaren som sa detta? (citat från en 13 år gammal intervju med sopor;)
"Concerning Christianity... Well, let me quote and recall one of the great masters: "It's good to be born into a confession, but very stupid to die with the same"."

ja, det får nog räcka så för det här inlägget :)
ha det

Varney

Inläggav Varney » 21 jun 2005 12:29

oh, ps!
:)
eternal sleep, åsyftar inte döden - i vanlig bemärkelse, utan hans önskan att slippa inkarnera mer. dvs ha experimenterat klart här på the earhern sphere..vilket man tydligen har gjort när man når en slags "happiness"/ alltså nirvana...en riktig vila alltså..och komma "hem" som han säger, slippa detta nödvändiga ont att utvecklas "färdigt" spirituellt genom detta lidande..alas, alas :)

Återgå till "Tankar och känslor"