Adolf Hitler existens: Positivt eller Negativt?
Moderator: Moderatorgruppen
Adolf Hitler existens: Positivt eller Negativt?
Detta är egentligen enbart ett test för att se hur röstningar fungerar, då jag ej ännu är säker på hur den funktionen fungerar. Men jag tänkte att om jag ändå ska prova mig på att skapa en omröstning, kan jag lika gärna göra den seriös på samma gång. Men observera, om det finns brister i denna omröstning, så beror det på min bristande kunskap om hur det går till.
Denna röstning gäller Adolf Hitlers existens, och huruvida den var positiv för mänskligheten eller ej. Vanligtvis ser vi ju Adolf Hitler som ett omänskligt monster, som dödade miljoner av oskyldiga människor pga helt ologiska slutsatser. Men jag har funderat mer på detta, och börjar undra över hur världen skulle ha sett ut idag, ifall vi inte hade haft detta monster att avsky.
Kanske svarta människor och judar hade haft en mycket sämre ställning i samhället idag, om Adolf inte demonstrerade för oss hur fruktansvärd rasism är. Kanske hade Amerikas krig med Japan vidareutvecklats till ett förlängt andra världskrig, med långt mycket fler döda, ifall Adolfs existens inte hade pressat USA till att utveckla atombomben. Om de som dog i andra världskriget inte hade dött, kanske dagens världsbefolkning hade varit så stor att än fler hade levt ett liv på gränsen till att svälta ihjäl, pga begränsade resurser osv.
Alternativa tidslinjer är komplicerade att förstå sig på, helt klart. Det är därför jag vänder mig till er och undrar:
Var Adolf Hitlers existens positivt eller negativt för historien/framtiden?
Denna röstning gäller Adolf Hitlers existens, och huruvida den var positiv för mänskligheten eller ej. Vanligtvis ser vi ju Adolf Hitler som ett omänskligt monster, som dödade miljoner av oskyldiga människor pga helt ologiska slutsatser. Men jag har funderat mer på detta, och börjar undra över hur världen skulle ha sett ut idag, ifall vi inte hade haft detta monster att avsky.
Kanske svarta människor och judar hade haft en mycket sämre ställning i samhället idag, om Adolf inte demonstrerade för oss hur fruktansvärd rasism är. Kanske hade Amerikas krig med Japan vidareutvecklats till ett förlängt andra världskrig, med långt mycket fler döda, ifall Adolfs existens inte hade pressat USA till att utveckla atombomben. Om de som dog i andra världskriget inte hade dött, kanske dagens världsbefolkning hade varit så stor att än fler hade levt ett liv på gränsen till att svälta ihjäl, pga begränsade resurser osv.
Alternativa tidslinjer är komplicerade att förstå sig på, helt klart. Det är därför jag vänder mig till er och undrar:
Var Adolf Hitlers existens positivt eller negativt för historien/framtiden?
Filosofi som bäst, kanske.
Om Hitler dött i barnsäng, vi kanske hade fått Hitmann istället,
och tyskarna lyckats förena världen.
Eller så hade naziströrelsen aldrig kommit igång,
och kanske bolschewikerna hade erövrat världen.
Eller Japan - vi som överlevde skulle prata japanska nu.
Faktum, tycker jag... Tyskland startade ett ett flerfrontskrig,
och förlorade därför, och nu så upprepas historien med nazist-u.s.
Spännande tider att leva i...
Faktum kanske är... att EU efterträdde stortyska Europariket.
Jörgen skrev:Filosofi som bäst, kanske.
Historien om EU, men visst Jörgen, flera av idéerna hade säkert Hitler förverkligat om hans krigsplaner hade lyckats.
Vi hade haft ett stortyskland som i mångt och mycket skulle likna dagens EU. Det Hitler misslyckades lyckades Schuman med, Schuman=Hitman?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Schuman
http://sv.wikipedia.org/wiki/Parisfördraget
http://www.eu-upplysningen.se/Medlemska ... menskapen/
Till Jörgen:
Även jag har mina misstankar mot EU, helt och hållet pga att det har grundats i Tyskland. Min oro är att Tyskland....vilket har orsakat alla våra världskrig än så länge... fortfarande innehar en mentalitet som söker sig efter makt. Kanske de helt enkelt har lärt sig av historien att våld inte är vägen till makt. Men de försöker fortfarande få mer och mer makt...och därför försöker finna ultimat makt genom politik, diplomati och övrig skådespeleri?
Detta är ett ämne där jag sällsynt nog kan komma överens med dåtidens "erkända" genier, och därmed citerar jag NÄSTAN Shakespeare:
Han sa:
"Something is rotten in the state of Denmark"
Jag säger:
"Something is rotten in the state of EU"
Även jag har mina misstankar mot EU, helt och hållet pga att det har grundats i Tyskland. Min oro är att Tyskland....vilket har orsakat alla våra världskrig än så länge... fortfarande innehar en mentalitet som söker sig efter makt. Kanske de helt enkelt har lärt sig av historien att våld inte är vägen till makt. Men de försöker fortfarande få mer och mer makt...och därför försöker finna ultimat makt genom politik, diplomati och övrig skådespeleri?
Detta är ett ämne där jag sällsynt nog kan komma överens med dåtidens "erkända" genier, och därmed citerar jag NÄSTAN Shakespeare:
Han sa:
"Something is rotten in the state of Denmark"
Jag säger:
"Something is rotten in the state of EU"
jo jag hade faktiskt britterna i åtanke, fast mycket tidigare, när de gav kineserna opium för att säkra sin handel, så lågt, det trodde jag inte, jag är besviken, bah, be svi ken, kan inte nog understryka detta, för mig själv, man är väl naiv I suppose
ja jo handla om tyskarna, men... varför dyker det upp 2 frågor om att man inte ska ifrågasätta nassarna nu, är det val snart eller
ja jo handla om tyskarna, men... varför dyker det upp 2 frågor om att man inte ska ifrågasätta nassarna nu, är det val snart eller
-
Justin Case
Re: Adolf Hitler existens: Positivt eller Negativt?
Okunnig skrev:Var Adolf Hitlers existens positivt eller negativt för historien/framtiden?
Vad skulle du dra för slutsats om de flesta här skulle svara "positivt" och motivera det med något i stil med de argument du la fram? Skulle du då dra slutsatsen att det var fel att stoppa Hitler? Om det inte är något sådant du försöker komma fram till, vad är då ditt syfte med din frågeställning? Vi kan ju inte ändra på historien, bara (möjligtvis, även om många ifrågasätter det) lära oss av den. Om vi ska lära oss av en alternativ historieskrivning enligt vilken man inte rakt av kan säga att det var bra att Hitler stoppades, kan man inte då enligt samma typ av resonemang komma fram till att inte heller någon av historiens övriga massmördare borde ha stoppats? Att inte en enda våldtäktsman borde ha stoppats? etc. Borde vi ha någon polis eller rättsväsende alls? Vart leder det här tänket?
-
EmilioHawkingson
Det fattas ett alternativ. Nej, det fattas ungefär ett oändligt antal alternativ. Inget är svart eller vit, varje proton är gjord av både en elektron och en proton, utan elektronen kan inte protonen finnas, och vise versa. Utan den mest extrema ondska kan inte den mest extrema skönhet finnas. Om man vill placera Hitler i ett fack om hur vida han var "bra" för världen eller "dålig" för världen så försöker du att få svar på en fråga som jag tror är felformulerad. Om den inte är felformulerad men faktiskt helt rätt ställd så skulle jag i alla fall vara mer intresserad av frågan "Hur har Adolf Hitlers existens påverkat världen från och med att han föddes till denna här precisa stunden. Skulle du säga att den ur ditt perspektiv drar mer åt det negativa? eller mer åt det positiva? Varför 0? / varför 1?
På samma sätt som man inte spelar en låt för sista tonens skull är det dumt att leva för att försöka nå ett slutmål, det finns inget.
Justin Case:
Denna omröstning var inte menat att leda till mycket mer än min egen kunskap om andras åsikter. Jag var helt enkelt nyfiken på hur filosofer ser på saken.
EmilioHawkingson:
Min personliga gissning är att Adolfs existens, så som den var, hade mer dåliga konsekvenser för omvärlden än goda. Men då jag är blott en enda människa, förblir det inget mer än en personlig gissning, och kan därmed mycket väl vara inkorrekt.
Denna omröstning var inte menat att leda till mycket mer än min egen kunskap om andras åsikter. Jag var helt enkelt nyfiken på hur filosofer ser på saken.
EmilioHawkingson:
Min personliga gissning är att Adolfs existens, så som den var, hade mer dåliga konsekvenser för omvärlden än goda. Men då jag är blott en enda människa, förblir det inget mer än en personlig gissning, och kan därmed mycket väl vara inkorrekt.
Och så är myten vi bygger om En Man igång.
En Man kom, En Man härskade, En Man skall stå till ansvars.
Och så kan vi fortsätta intala oss att vi inte hade, har, något med saken att göra.
Ack att få leva under de dagar då moral innebar att söka eudamonia istället för som idag en ekonomisk lösning på livets negativa värde, fly nihilismens bojor, fugere ab nihil.
Vad gjorde så att Hitler kunde avancera så långt? Varför har historien tecknat endast en man som ansvarig? Varför är ett sådant ständigt aktuellt ämne utan en tillbörlig förklaring till sin upprinnelse?
En Man kom, En Man härskade, En Man skall stå till ansvars.
Och så kan vi fortsätta intala oss att vi inte hade, har, något med saken att göra.
Ack att få leva under de dagar då moral innebar att söka eudamonia istället för som idag en ekonomisk lösning på livets negativa värde, fly nihilismens bojor, fugere ab nihil.
Vad gjorde så att Hitler kunde avancera så långt? Varför har historien tecknat endast en man som ansvarig? Varför är ett sådant ständigt aktuellt ämne utan en tillbörlig förklaring till sin upprinnelse?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
J R Auk skrev:
Världen gäspar!
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/varld ... ce=graphic
Oj, stackars tant, vadå mordförsök!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ranad ... 486039.svd
Men vad fan, häng honom direkt...
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hakta ... 485197.svd
Vad säger att vi ändrat på oss sedan dess, bara ett par enkla sax från dagens nyheter i SvD visar ju tydligt att inget förändrats i vår mentalitet.
En större ekonomisk motgång och vips har folket satt en ny Hitler på tronen, jag hävdar bestämt att människan som art inte är klok och därmed ej kan hållas ansvarig för sina gärningar.