Magi och vetenskap
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
Magi och vetenskap
Björne, låt oss se vart vi kommer, ett kosmiskt tärningskast, det första axiomet, Platon var den siste filosofen, vi måste gå till honom, för allt det andra efter Platon är bara humbug, men först,.. när Olof Palme mördades, var det naturligt urval, när Martin luther King sköts till döds, var det naturligt urval, och då Mahatma Gandhi dödades,var det naturligt urval, ifall det inte var naturligt urval, vad var det då, och när Sokrates dödades, och när Jesus dödades, och Apolonius, vi måste fråga oss ifall Jesus var en dålig mutation eller ej, men vi vet att RNA är replikerande, inte muterande, DNA jobbar individuellt, ej kollektivt, den försöker säkerställa sitt eget system, inte anpassa sitt system efter andra DNA, så gener, är ej riktade på det kollektiva, så den teorin är ej användbar på mänskligheten, de som fortsätter att forska i naturligt urval och gen-mutationer som att hitta en kollektiv länk, det är BILLIG vetenskap, motivet är pengar och makt, vi kan ej kalla den för seriös, den typen av billig vetenskap hittar vi ej på NASA, varför Darvin kunnat överlevt beror på att det var möjligt att härleda anti-semitiska tendenser som till viss mån till synes kunde verka logiska, hur som helst gav det darvinistiska ett trycket emot det judiska hävdandet av utvaldhet av Gud, men denna konflikten finns överallt, den har inget med judarna att göra, naturligtvis är dom ej mer utvalda av Gud än den svartaste negern i Afrika, så ytterst kan vi säga, att judarnas utvaldhet brast på grund av högmod går före fall, och därmed borde vi kunna begrava Darvin för alltid som en specifik engelsk KAIN som bara ville döda sin Abel, så vem var Hitlers Abel, naturligtvis Karl Marx, men det fanns en verklig Karl Marx i Hitlers bostadskvarter i Österriket, det var alltså Hitlers avundsjuka till någon viss marxistisk kompis han hade i sin umgängesgrupp som var orsaken till förödelsen i andra världskriget, Du Bjärne verkar på ytan nu en aning Abel-aktig....ifall du kan transformera detta kan vi i nästa steg ta upp Platons ide-värld,,alltså varför Gandhi mördades osv..det kan kallas LAGEN OM ONDSKANS URVAL..
Okunnig skrev:
Innan jag lämnar debatten vill jag dock svara:
Zokrates:
Du är uppenbart emot min tro om att allting handlar om övertygelser, och inte kunskap. Jag respekterar detta, men vill dock påpeka att du hänvisar till egna minnen. Egna minnen är inga bevis, för hur mycket vi än vill tro att vi kan lita på våra egna minnen, har undersökningar faktiskt visat att minnen inte är pålitliga. Men andra ord...risken finns alltid att du minns fel.
Observera att jag här inte påstår att du har fel, jag enbart påpekar att risken finns. Och det kan helt enkelt vara tvärtom, att det är dina minnen som är korrekta, och att det är mina minnen som är felaktiga.
Och detta är inte något som enbart gäller dig eller mig, utan det gäller oss alla. Jag har själv upptäckt felaktigheter i mina egna minnen. Men om du fortfarande är övertygad om att dina minnen är pålitliga ger jag dig denna tanke:
Hur vet du att du har existerat mer än en sekund? Tänk om du just nu kom till existens, och att alla dina minnen är fabricerade av någon okänd yttre kraft? Kan du finna något som helst bevis på att du har existerat mer än en enda sekund?
För trots allt...om det vore möjligt för en yttre kraft att fabricera minnen i hemlighet, så vore det troligt att den yttre kraften skapade minnen som inte orsakade misstankar om att minnena kunde ha varit fabricerade, inte sant? Så hur ska någon av oss kunna veta med säkerhet att våra minnen är korrekta? Eller att vi har existerat mer än en enda sekund?
Tål att tänkas på....
Nog för att jag har fantasi, men skilja på fantasi och verklighet är inte svårt, men som sagt, även fantasin måste ju höra till någon form av verkligheten och här nedan får jag väl ge ett prov på lite fantasi utifrån mina spridda tankar.
Vad är skillnaden mellan övertygelse och kunskap, är inte det beroende på vad övertygelsen gäller och vilken kunskap vi talar om?
För den som inte är med i den senaste tekniken framstår säkert mycket som rena magin, för den som konstruerar något är det inte heller avgörande att känna till vilka krafter som får det att fungera om huvudsaken är att det funkar. Trots all modern vetenskap kan inte ens en kärnfysiker förklara vad det är som gör att föremål har en vikt, gravitation kanske du svarar, men det är ingen förklaring och kunde lika gärna ersättas med ordet magi, men du kanske vill påstå dig veta svaret, eller skall vi helt förkasta vetenskapen för dens brister?
Det enda som räknas för giltigt är de saker som går att säkert upprepa i flera oberoende test, men kan du förklara varför Anna som fick halva hjärnan bortopererad endast haltar lite lätt efteråt, medan Stina som genomgick en likadan operation förvandlades till ett litet vårdpaket bundet till en säng resten av sitt liv? Vetenskap rymmer ett stort fält och inom dessa fälten har man valt att plocka bort allt som ej går att återskapa med ett identiskt resultat under likadana omständigheter, men därav mitt exempel med Anna och Stina, skulle vi kunna dra slutsatsen att hjärnoperationer alltså inte hör till vetenskap, förtjänar den då inte att kallas för kunskap alls, eller skall vi kalla detta för en övertygelse?
Under en väldigt lång tidsperiod var nästan allt symboliskt, verkligheten speglades i symboliken och den var verkligare för våra förfäder då än jämfört med oss idag och hur vi idag uppfattar t.ex en tv-inspelning. Genom symboler trodde de sig kunna påverka livet både andligt och fysiskt och hade det inte funkat för dem så hade de aldrig hållt på så länge ända in till våra dagar med detta. Sett från nutidens "upplysta" människor är det lätt att avfärda allt som okunnighet och vidskepelse, men något bör de ju ha kommit fram till under en så lång praktik och tänker man efter baseras allt det som vi kallar för modern vetenskap på sådant som mycket väl skulle kunnat kallas för magi för den oinsatte, men ingen kallar för den sakens skull en som inte är insatt i kärnfysikik för vidskeplig eller?
Symboliken speglade mest praktiska budskap och fysiska konsekvenser. Du blev sjuk för att en osynlig ond varlse typ en alv skjutit en förgiftad pil i din kropp, du blev förälskad, inte för att personen framför dig var vacker, utan för att en annan osynlig god varelse, typ en amor skjutit en kärleksdoppad pil i din kropp. Med rätt symboler kunde man frammana både skydd mot det dåliga eller kalla till sig det goda och i detta går det över till ritualer som än idag de flesta människor använder utan att kanske ens ha ifrågasatt hur de uppstått. Symboler användes även för att dokumentera levnadshistoria och det vardgaliga livets händelser, årets skiftningar samt vem som ägde vad, symboler är även tecken och tecken är alla de olka skriftspråk som används över hela världen varav kanske kinesiskan en gång i tiden var det mest bildlika skrivspråket, enkla teckningar blev till ord rätt tolkade.
Att "se in i framtiden" eller rättare sagt "att kunna tolka många sorters tecken" var en uppskattad konst, blir det soligt eller oväder, blir det torka eller kallare, vädret talade till dem att agera och detta för att vara förberedd och precis som nu var det lika viktigt för dem att kunna veta på förhand vad som närmar sig och att kunna tyda djur, havet, vinden, stjärnorna månen och solen var den tidens vetenskap. Människorna lyssnade mer till naturen eftersom de levde närmare den samt var helt beroende av den,
därför ville de hedra den, och skapade symboler för att ära, högakta och därigenom minnas att de därmed var beskyddade och oftast att det motsatta gällde, att skydda naturen och ej ta mer än man behövde.
Tecken fanns överallt i naturen men även i det som skapats som bilder av människohänder, detta stod för trygghet och var en naturlig del av magin som vi idag tar för givet, deras alkemi, läkekonst, blev både fysik och biologi och allt som senare utvecklas till alla möjliga vetenskapliga dicipliner som t.ex astronomi, meteorologi och inte minst våra bokstäver. Här gör många ett misstag, de förstår inte att vi som art fortfarande är lika beroende av naturen som människor var förr, rovdrift och skövling straffar oss själva, men så länge det enda symboliska värde som räknas i dag är pengar så kan det bara gå fel, symbolen i sig var aldrig det viktiga, utan det symbolen representerade och där var det naturen och livet, inte det materiella, stolen du sitter på, bilen du åker i eller vad du nu byter ut dina pengar mot.
Men de som talar om att endast den vetenskaplig sanningen är betydelsefull är oftast de som ljuger mest, de som lägger allt i vetenskapens händer har ju lämnat över sitt livsvärde och därmed sin natur i deras ägo vilket leder till ett djupt självbedrägeri mot allt som har med det andliga, spirituella att göra, vilket istället baktalas och fördummas. De fylls snart med avund och hat i sina hjärtan, de när ondskan och de lär sina barn elakheter helt utan insikt, sedan kliar de sig i sina hår, de har ju gjort allt rätt så som de blivit tillsagda och inlärda att göra, trots det blir deras barn sjuka, de drabbas av allergier och själva får de ryckningar i kroppen och glömmer helt bort vilka de en gång varit, så vandrar människor i alla åldrar runt som tomma skal, de väntar i fruktan på döden utan att se att döden redan har tagit dem i besittning helt utan att de märkte hur eller när det skedde. Men de var som Sokrates, en del av samhället och i blind pliktfullhet tog de på sig sina straff utan den minsta tvekan.
Sedan satte de sig att spekulera om de funnits i en sekund eller två.
Själv har jag sett våra förfäders bilder i molnen och bland natthimlens stjärnljus bilder av vår världshistoria så underbara att en psykolog onekligen måste kalla mig sinnessjuk då han inte kan med att ta begreppen spirituell eller andlig i sin mun, men i själva verket är det förmodligen endast min tinnitus jag mentalt lider av som symboliskt nog påminner mig om den ytliga mänsklighetens dödsskrik.
Nej, jag ville inte posta detta eftersom det inte tjänar mycket till, de som vet vet redan, de andra kan jämföras med tre apor bredvid varandra där den ena håller för öronen, den andra för ögonen och den tredje för munnen, med sådana mottagare är allt jag framför ganska meningslöst.
PS
Återger jag egna minnen så gör jag endast det om minnesbilderna är tillräckligt klara för att återges, sedan så finns det ju alltid undantag som mig själv som har ett bevisat mycket gott eidetiskt minne.
- Harald Davidsson
Magi och vetenskap
Zokrates, bli inte upprörd, det är bara de onda krafterna som försöker spela ett spratt med dig genom sitt redskap, som kallar sig med rätta OKUNNIG, du har avslöjat viktiga bitar av den onda uppenbarelsen som de onda känner sig besvärade av, fast det kommer ej komma några visslande kronor genom luften i teve-rummet denna gång, för ondskan som komiskt fenomen befinner sig i döds-skakningar och nästa år är ondskan kanske helt förintad på jorden, du befinner dig i femte chakrat, försök komm upp till det sjätte,
men varför rör du till det så med symboler..Jesus pratade genom parablar med djupaste symbolik..hela gamla riket i egyptien har fortfarande helt öppet för oss en perfekt symbolisk världs-beskrivning som Platon utgår ifrån i sin ide-värld, men Platon pratar om formen-i-sig, och den är förlorad i världen idag, det är därför själv-medvetandet som du tagit upp till fermte chakrat inte fått något genombrott i den sociala världen för en inre vertikal uppstigning steg för steg inom gemene man idag, den har varit blockerad av en paranoid fakta-fastklibbande vetenskapsgrupp, jag är själv auktoriserad vetenskapsman på universitet i sverge, fast min doktorsavhandling är ej färdiggjord, jag mådde illa av humbuget på de svenska universiteten, faktiskt ifall du har tillräckligt många variablar finner du alltid samband.
Fast nu idag är jag en Sherlock Holmes liknande uppenbarelse...som alltid pratar med sin watson
men varför rör du till det så med symboler..Jesus pratade genom parablar med djupaste symbolik..hela gamla riket i egyptien har fortfarande helt öppet för oss en perfekt symbolisk världs-beskrivning som Platon utgår ifrån i sin ide-värld, men Platon pratar om formen-i-sig, och den är förlorad i världen idag, det är därför själv-medvetandet som du tagit upp till fermte chakrat inte fått något genombrott i den sociala världen för en inre vertikal uppstigning steg för steg inom gemene man idag, den har varit blockerad av en paranoid fakta-fastklibbande vetenskapsgrupp, jag är själv auktoriserad vetenskapsman på universitet i sverge, fast min doktorsavhandling är ej färdiggjord, jag mådde illa av humbuget på de svenska universiteten, faktiskt ifall du har tillräckligt många variablar finner du alltid samband.
Fast nu idag är jag en Sherlock Holmes liknande uppenbarelse...som alltid pratar med sin watson