Definition av ordet "Filosofi"?

Moderator: Moderatorgruppen

Okunnig

Definition av ordet "Filosofi"?

Inläggav Okunnig » 05 mar 2010 20:58

Jag är inte utbildad inom filosofi, utan har istället per natur blivit intresserad av de viktigare frågorna. Efter många år började jag inse att jag kanske....bara kanske, är en filosofisk själ. Eller är detta en illusion? Kanske liknelserna mellan mig och filosofiska människor är blott en slump? Jag är än idag osäker på vad filosofi verkligen är.

Så min fråga till er är:

Vad är din definition av ordet "Filosofi"?

P.S.
Jag inser att semantik är upp till var och en, och jag är här inte ute efter något objektiv sanning. Jag hoppas enbart på att tillräckligt många av er svarar och ger er definition av ordet, så jag själv ska kunna få en uppfattning om vad den mest vanliga definitionen är.

Minded

Inläggav Minded » 05 mar 2010 21:05

What is buddha?

Dried shit on a stick.

Minded

Inläggav Minded » 05 mar 2010 21:08

...Är mitt instinktiva 'svar'.

Mer utförligt, och just därför (sannolikt) mindre korrekt, dvs mer felaktigt, dvs längre ifrån sanningen;

Här och nu. Det är att teoretisera, att i viss mån göra, och se på vad som görs - snarare än att vara.

Vad tror du själv?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 mar 2010 19:18

Feel Miss Sophie.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 mar 2010 19:20

Filosof är vad vi gör det till men man skall inte behöva göra sig till för att vara filosof.

Filosofi - en process och levnadsstil snarare än absoluta svar på alla dina frågor.

Att fråga oftare än man ger absoluta svar.

Kunna se saker och ting från olika synvinklar.

Inte låsa sig.

Ha mentalt tvärdrag.

Fritt blås.

Vara blåst.

Eller en fisk...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Plepple

Inläggav Plepple » 23 mar 2010 03:01

Viljan och utförandet att genom en kritiskt öppensinnig inställning analysera allt som förfaller till en grad man själv finner passande för intellektuella begär.

Detta innefattar allt från att ge absoluta svar till att rätt och slätt argumentera med sig själv om konflikten mellan subjektivitet och objektivitet. Påstår jag att "X" är vad vi gör det till så stämmer det likväl i motsatta håll. :3
:3

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 24 mar 2010 01:50

Hej Okunnig!

Bara att du söker en definition på ordet filosofi, tycker jag är ett litet tecken på att du är en filosofisk själ.

Jag har samlat lite citat om filosofi som jag tycker är intressanta från en som anses som vara en av de mest betydelsefulla filosoferna i modern tid - Ludwig Wittgenstein.

----

Filosofera är: att förkasta felaktiga resonemang. 13

Filosofens arbete är ett sammanförande av påminnelser för ett bestämt syfte. 25

Man kan jämföra filosofiska problem med lås på kassaskåp, som kan öppnas genom att man ställer in ett bestämt ord eller ett bestämt tal, så att man inte kan öppna dörren med våld förrän man kommit på just detta ord, och när man kommit på det behövs det ingen ansträngning för att öppna den. 29

Filosofin får inte på något sätt rubba det som faktiskt sägs, den kan alltså när allt kommer omkring endast beskriva det. 29

Ett av de största hindren för filosofin är förväntan på nya, och tidigare okända upplysningar. 33

Att lära sig filosofi är verkligen en återerinran. 33

Om man ville uppställa teser i filosofin, så kunde det aldrig bli någon diskussion om dem, eftersom alla skulle hålla med om dem. 33

Att lära ut filosofi är förbundet med samma oerhörda svårighet som det skulle innebära att undervisa i geografi om eleven bar med sig en mängd felaktiga och falskt förenklade föreställningar om flodernas och bergens banor och förbindelser. 41

Av vilken art är vår undersökning? Undersöker jag sannolikheten av de fall som jag ger som exempel? Eller om de faktiskt inträffar? Nej, jag anför bara vad som är möjligt, ger alltså grammatiska exempel. 45

Det intresserar mig inte att uppföra en byggnad, utan att ha grunderna för de möjliga byggnaderna genomskinliga för mig. Mitt syfte är alltså ett annat än vetenskapsmännens, och min tankerörelse är annorlunda än deras. 75

Filosofin skall göra tankar, som eljest är så att säga dunkla och suddiga, klara och skarpt avgränsade. 81

Det vi kommer fram till i filosofin är trivialt; den lär oss inga nya fakta, utan det gör endast vetenskapen. Men en ordentlig sammanställning av dessa trivialiteter är mycket svår att uppnå och den har oerhört stor betydelse. Filosofi är i själva verket en sammanställning av trivialiteter. 84

Ärelystnad är tankens död. 86

Från slutordet:

Vi har all anledning att tro att Wittgenstein sagt [---] att det inte finns något centralt problem i filosofi [---], samtidigt är det uppenbart att språket utgör det centrala ämnet för hans studier. 81

Karaktär [är] mycket viktigare i filosofi än intelligens. 85

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 mar 2010 07:48

Har äntligen skaffat allt som getts ut på svenska som Wittgenstein skrivit (även det han buntat ihop i gamla skokartonger). Han är en av mina favoriter, bl.a. därför att han privat var tämligen extrem och "socialt inkompetent" eller "asocialt kompetent"... Tractatus har jag på tyska, engelska och svenska...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Okunnig

Inläggav Okunnig » 26 mar 2010 17:29

rekoj:

Tack för listan med citat, många tankeväckande saker där må jag säga :) Måste dock tillåta dem att absorberas in i mig innan jag kan våga mig på att kommentera dem.

Minded

Inläggav Minded » 26 mar 2010 20:29

Rekoj, instämmer med föregående - kul lista.

Jag antar att siffrorna som följer med varje är just dina, och för att visa sammanhörighet? Jag ser flera likheter, återkommer om dem.

Posta gärna fler sådana...

Fan, det kanske är dags för mig att faktiskt börja läsa lite filosofi  :lol:

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 27 mar 2010 14:18

Siffrorna efter är kort och gott sidnummer. :wink:  Alla citat är tagna från en och samma bok - "FILOSOFI" av Wittgenstein (Sammanställningen tror jag dock inte gjord av W själv). Jag rekommenderar er att låna/köpa den boken, det finns många intressanta citat där. Det jag citerade här var specifikt sådant som jag kunde relatera till min egen syn på filosofi, men det finns också mycket annat intressant i boken. På ena sidan har du tyska originaltexten, på andra svenska översättningen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 mar 2010 21:04

rekoj skrev:Siffrorna efter är kort och gott sidnummer. :wink:  Alla citat är tagna från en och samma bok - "FILOSOFI" av Wittgenstein (Sammanställningen tror jag dock inte gjord av W själv). Jag rekommenderar er att låna/köpa den boken, det finns många intressanta citat där. Det jag citerade här var specifikt sådant som jag kunde relatera till min egen syn på filosofi, men det finns också mycket annat intressant i boken. På ena sidan har du tyska originaltexten, på andra svenska översättningen.

Jag köpte den via adlibris nyss. Nu är min Wittgenstein-samling komplett tills man översätter fler fragment.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 09 apr 2010 23:31

För mig betyder filosofi helt enkelt sökandet efter sanningen... eller kärlek för det som är sant.
må gud skydda dig från allt det onda... och skänka dig allt det goda i överflöd!

Återgå till "Filosofi"