Är inte humöret på topp?
Gör så här:
Steg 1.
Känn efter regelbundet hur du mår, då kan man bryta en nedåtgående spiral innan man känner sig uppgiven.
Fysiskt:
1. Drick 1-2 liter extra vatten.
2. Ta en promenad.
3. Andas djupt.
4. Ät långsamma kolhydrater flera gånger under dagen.
5. Ta ett proteintillskott. Aminosyror behövs också till signalsubstanserna i hjärnan.
6. Se till att du får i dig alla vitaminer och mineraler.
7. Hjärnan består av fiskolja, se till att den underhålls.
8. Tänk på syra-bas-balansen.
9. Underhåll tarmfloran.
Psykiskt:
1. Slappna av en stund varje dag, lyssna på musik, läs en bok.
2. Det är inte livet det är fel på utan dina föreställningar om livet.
3. Fantisera inte om undergång. Visualisering skapar kraftfull resonans i ditt medvetande. Visualisera i stället positiva framtidsscenarion. Visualisering är det språk din hjärna förstår, och planer och strategier integreras genom visualisering.
Steg 2.
Fysiskt:
1. Styrketräna, motionera regelbundet.
2. Tänk på vad du äter dagligen, strikt och balanserad kost.
Psykiskt:
1. Meditera för att skapa en koherent medvetande.
2. Lös utmanande uppgifter: Intelligenstest, schack, strategispel.
3. Skriv, måla, skapa.
4. Befinn dig i stimulerande miljöer; naturen.
5. Bryt upp från förstenade föreställningar genom att göra något ovant; utmaningar.
6. Lyssna i stället för att tala.
7. Inse att du har fel till 95% eller mer.
Steg 3.
1. Skaffa barnvakt!
------------------------
Lämna fler tips.
Johan
Är inte humöret på topp? (tipsa om egna knep)
Moderator: Moderatorgruppen
- Johan Ågren
- Administratör
Mitt bästa tips är att resa ut och möta nya miljöer, nya människor, nya situationer.
När man känner att man famlar kan det vara bra att ta en ärlig pratstund med sig själv och/eller med någon som är bra på att lyssna.
Välkomna varje tillfälle att bryta invanda mönster. Det finns ingen anledning att sluta utvecklas.
Ibland styr du världen, ibland är du passagerare. I det första fallet: handla, allting kommer att gå din väg. I det andra fallet: släpp kontrollen och var uppmärksam.

När man känner att man famlar kan det vara bra att ta en ärlig pratstund med sig själv och/eller med någon som är bra på att lyssna.
Välkomna varje tillfälle att bryta invanda mönster. Det finns ingen anledning att sluta utvecklas.
Ibland styr du världen, ibland är du passagerare. I det första fallet: handla, allting kommer att gå din väg. I det andra fallet: släpp kontrollen och var uppmärksam.
Mina tips är att fokusera på framtiden som till åtminstone 25 % chans är av god natur, och att skriva dagbok. Det är min medicin mot melankoli. 
www.fritankande.com - Sekulär humanism och upplyst hedonnism | Lycka är blott ett evolutionärt incitament.
Prata med vännerna och vädra ut det som tynger brukar hjälpa mig rätt mycket. Finns ingen att lyssna just då kan man alltid skriva ner det man tänker på och reflektera över det. Blir det för mycket kan man gå ut på en promenad eller joggingtur el.dyl. som får upp endorfinerna lite. Lite chocklad (inte för mycket!) ska tydligen hjälpa också och det smakar ju absolut inte illa 
Prioritera rätt i livet. Inse att människorna man har omkring sig är det viktigaste, och leva därefter. Satsa på riktiga vänner och familj.
Ta sig tid för sig själv. När det kommer en svacka, boka av allt. Det är OK att ställa in aktiviteter bara för att sitta hemma med en kopp choklad.
Inse att man kan göra saker hela tiden utan att någonsin uppleva något. Upplevelsen är först komplett när man reflekterat över vad man gjort.
Ta sig tid för sig själv. När det kommer en svacka, boka av allt. Det är OK att ställa in aktiviteter bara för att sitta hemma med en kopp choklad.
Inse att man kan göra saker hela tiden utan att någonsin uppleva något. Upplevelsen är först komplett när man reflekterat över vad man gjort.
-
solis
För att kunna må verkligen bra med allt det innebär så har jag lärt mig att när jag mår dåligt så behöver jag tillåta mig att stanna där i det svarta, själens natt. När jag våga uppleva allt detta det, mörka inom mig så går det faktiskt över fortare än om jag försöker att "springa" bort ifrån det genom alla slags aktiviteter.
Det svarta inom mig är tydligen på något mirakulöst sätt en djup gro grund för självkännedom
Där i själens mörker finner jag mängder av underbara frön till välmående kreativitet äkta lycka glädje och så vidare...
Denna min inre "demon" har alltid "juvel" under vingen och när jag når till "juvelen" börjar vandring tillbaka till livet, till ljuset och "juvelen" visar vägen och jag åter igen kan göra saker som jag älskar och mår underbart bra
Det svarta inom mig är tydligen på något mirakulöst sätt en djup gro grund för självkännedom
Denna min inre "demon" har alltid "juvel" under vingen och när jag når till "juvelen" börjar vandring tillbaka till livet, till ljuset och "juvelen" visar vägen och jag åter igen kan göra saker som jag älskar och mår underbart bra
-
Thimmy Bågfeldt
Re: Är inte humöret på topp? (tipsa om egna knep)
Johan Ågren skrev:Är inte humöret på topp?
1. Drick 1-2 liter extra vatten.
2. Ta en promenad.
3. Andas djupt.
4. Ät långsamma kolhydrater flera gånger under dagen.
5. Ta ett proteintillskott. Aminosyror behövs också till signalsubstanserna i hjärnan.
6. Se till att du får i dig alla vitaminer och mineraler.
7. Hjärnan består av fiskolja, se till att den underhålls.
8. Tänk på syra-bas-balansen.
9. Underhåll tarmfloran.
1. Styrketräna, motionera regelbundet.
2. Tänk på vad du äter dagligen, strikt och balanserad kost.
Förutom att hålla humöret på topp bidrar detta även till en tilltalande fysik
Andra har redan nämnt det, men jag vill verkligen understryka andningen som både en varningsklocka för hur du mår och ett verktyg för att må bättre.
Lägg märke till hur du andas när du mår bra. När du blir stressad kryper andningen upp i bröstkorgen istället för magen, du får mindre ork och kanske ont i magen m.fl. besvär. När du inte mår bra kan du känna att du inte får luft ordentligt - lungorna lyder dig inte och kan inte expandera så mycket du vill.
Avbryt då allt annat och fortsätt inte förrän du är nöjd med din andning. Du kommer att må mycket bättre, men sannolikt släpper även stressen och pressen och du kan bli medveten om hur slut du faktiskt är. Ge därför akt på andningen regelbundet, så mår du bättre. Och drick tillräckligt med vatten, särskilt såhär i sommarvärmen!
Lägg märke till hur du andas när du mår bra. När du blir stressad kryper andningen upp i bröstkorgen istället för magen, du får mindre ork och kanske ont i magen m.fl. besvär. När du inte mår bra kan du känna att du inte får luft ordentligt - lungorna lyder dig inte och kan inte expandera så mycket du vill.
Avbryt då allt annat och fortsätt inte förrän du är nöjd med din andning. Du kommer att må mycket bättre, men sannolikt släpper även stressen och pressen och du kan bli medveten om hur slut du faktiskt är. Ge därför akt på andningen regelbundet, så mår du bättre. Och drick tillräckligt med vatten, särskilt såhär i sommarvärmen!
Återgå till "Tankar och känslor"