vem ÄR - Kadmos?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

vem ÄR - Kadmos?

Inläggav * KYREUS * » 29 jun 2005 15:07

Ni mailar, ni snackar på stan...säger folk?
Varför är ni så intresserade av Kadmos identitet?

Invisible *Kadmos
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

precisering!

Inläggav * KYREUS * » 30 jun 2005 13:07

(1)Jag, KADMOS, är Kadmos d. m. dvs Kadmos den mindre, internet-författaren i modern tid.

(2) KADMOZ d. s. dvs KADMOS (eller som det också skrivs: KADMOZ) den större är den store sagohjälten i grekisk mytologi.

"Anamnes" -

IO var prästinna vid Heraion, Heras urgamla helgedom i Argos. Det talas ofta om två grenar till IO; IO´s avkomlingar helt enkelt, och till en av de grenarna hör vår Kadmoz. Med sin mor och sina bröder gav sig Kadmos ut för att söka efter Europa. Enl myten var ´Europa ´en fenicisk kungadotter. En kanske intressantare (legendär) berättelse hävdar att det faktiskt var KADMOS som gav oss det grekiska alfabetet. Själv undrar jag om det är belagt, men tanken är intressant. Kadmos d. m. är ju nämligen i själen grek, har studert koine-grekiskan och funnit många släktskaper med nutida tänkande.

>>>> Vem som faktiskt döljer sig bakom signaturen Kadmos d. m.
är en väl förborgad hemlighet - förhoppningsvis och tills vidare<<<

*KADMOS
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Kontakt:

Re: vem ÄR - Kadmos?

Inläggav Avatar Bhima Gir » 03 jul 2005 02:47

kadmos skrev:Ni mailar, ni snackar på stan...säger folk?
Varför är ni så intresserade av Kadmos identitet?

Invisible *Kadmos

Ser inte problemet/vikten i frågan?
Du kan väl inte va någonting annat än ett medvetande,kropp och själ? Möjligtvsi så skulle du kunna va upplyst men det tvivlar jag på :wink:

mvh/s :)
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till Stardancer!

Inläggav * KYREUS * » 03 jul 2005 12:25

Skämta är svårt. Jag vet. Jag försöker ibland, men lyckas inte alltid. :wink: * Kadmos
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 03 jul 2005 22:17

underbart!! Alla försök av possetivitet är hjärtligt välkomna ;)

Peace
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.

För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

Jediballa
Kontakt:

Inläggav Jediballa » 21 jul 2005 00:15

Jag tror att Kadmos är en mycket ensam människa med stort behova av att hävda sig. Är troligen arbetslös...
:twisted:

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till Jedibella!

Inläggav * KYREUS * » 21 jul 2005 17:09

Hej! Roligt att du bryr dig om mig. Några reflektioner:
1. Æ r inte arbetsløs (skriver från Danmark) dærav de mærkliga bokstøverna
2. Om jag ær sjælvupptagen? Inte alls. Mitt jobb ær att bry mig om andra.
3. Ifall jag ær ensam? Urk. Har alldeles før mycket folk kring mig jæmt.
4. Dæremot - længtar jag mycket efter ækta KÆRLEK. Råkar du veta var man finner den??

*Kadmoz - on the run....
Tro inte; sök!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 jul 2005 17:37

Johan, skicka detta till sopkorgen!

Jediballa skrev:Jag tror att Kadmos är en mycket ensam människa med stort behova av att hävda sig. Är troligen arbetslös...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 21 jul 2005 18:06

suchanother skrev:Johan, skicka detta till sopkorgen!

Jediballa skrev:Jag tror att Kadmos är en mycket ensam människa med stort behova av att hävda sig. Är troligen arbetslös...

Ni svarade Kadmos tillmötesgående, och kanske vill ha kvar inlägget. Du bestämmer Kadmos. Tråden i sig - som Kadmos startat - inbjuder till funderingar kring personen Kadmos. Fast jag är lite förvirrad över vad hela tråden går ut på. Kanske den ska flyttas till mötesplatsen.

Johan

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 jul 2005 18:36

"Ni svarade Kadmos tillmötesgående, och kanske vill ha kvar inlägget. Du bestämmer Kadmos. Tråden i sig - som Kadmos startat - inbjuder till funderingar kring personen Kadmos. Fast jag är lite förvirrad över vad hela tråden går ut på. Kanske den ska flyttas till mötesplatsen.
Johan

Kanske har du rätt Johan. Upplevde dock inlägget som ett taskigt påhopp.

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till dom levande!

Inläggav * KYREUS * » 21 jul 2005 22:35

Taskigt påhopp? Inte alls. Låt alla sæga vad dom tycker. Det gagnar mænniskan; plus kommunikationen; plus debatten.
Min rygg ær gjord av stål.

/Hopliten * KADMOZ
Tro inte; sök!

Jediballa
Kontakt:

Inläggav Jediballa » 23 jul 2005 14:54

Resonemanget som ledde fram till mitt tidigare inlägg är en uppskattning.

Lyder som följer:

Vem har såpass mycket tid att hon/han kan spendera så mycket tid på att skriva i detta forumet?----->Troligen arbetslös eller ett slappt jobb. Kan omöjligen ha ett jobb som kräver mycket tid.

Om en person spenderar så mycket tid här vad tycker flickvännen/pojkvännen om det?------>Förmofligen finns ingen bättre hälft med i bilden. Om det finns det så är det ett kasst förhållande. Ensam i vilket fall.

Varför spendera så mycket tid här? -----> Använder troligen detta forumet som ett socialt substitut pga ensamheten.

Vem skriver så förstoppat och predikande? -----> Kan bara vara någon som inte har folk omkring sig som påpekar detta. Lever i en verklighet som inte finns. Ingen gillar pretentiösa männinskor.

Som ni ser, en approximation.

Nu Behöver det ju inte vara såhär men det Kan ju vara det. Vad vet jag? Än är jag ung och dum.

Hitta kärleken: Om din personlighet i forumet speglar dig i verkligheten kan det bli svårt att hitta någon som står ut med dig. Annars är det bara ut och leta.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 23 jul 2005 17:09

Jag har då inga problem med att "stå ut" med Kadmoz. Min uppfattning är att denne Kadmoz är en tänkande individ. Jag tycker det är befängt att dra paralleller med att en människa skulle vara ensam för att denne tillbringar en hel del tid på detta forum. Andra ser på TV och jag personligen tycker att Kadmoz gör ett bättre val. Vidare uppskattar jag Kadmoz för att han alltid är trevlig, lyssnar och fördömer inte. Jag är inte intellektuellt sett på samma höga nivå som Kadmoz, men vi kan ändå prata med varann fast vi inte använder oss av samma språk.

Så kort och gott - Kadmoz är en trevlig typ :)

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till Jedibella!

Inläggav * KYREUS * » 23 jul 2005 19:59

Det är inte jag som skriver här; det är min betjänt. Själv har jag fullt upp med arbete i mitt intellektuella harem - där horder av tankar vill förföra mig. Eftersom jag är en större tänkare än vad världen upptäckt, vill jag naturligtvis ha recognition. Just nu är jag därför - mitt på semestern - inne i en häftig retorik med EINSTEIN. Syfte: hävda att hans relativitetsterori är aningen relativ. Dvs i praktiken.

/Från hängmattan - KADMOZ
Tro inte; sök!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 jul 2005 20:26

Tur att du valde Einstein, denne omogna barnrumpa som aldrig trädde in i vuxenvärlden.
Leker man i barnets värld kan man säkert få en och annan snilleblixt.
I populärvetenskapen höjs Einstein till skyarna. Han är definitivt inte värd detta.

Återgå till "Tankar och känslor"