Cirkel kring huvudet?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Cirkel kring huvudet?

Inläggav seekeroftruth » 30 maj 2010 08:43

Bild

Bild

Vad skall dessa ringar föreställa? Varför ritar man till dom på huvet som man gör?
må gud skydda dig från allt det onda... och skänka dig allt det goda i överflöd!

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 30 maj 2010 09:50

http://en.wikipedia.org/wiki/Halo_(reli ... conography)

ganska lustigt när de lärde sig perspektiv under renässensen och gjorde glorian i 3d

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 30 maj 2010 13:28

dokido skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Halo_(religious_iconography)

ganska lustigt när de lärde sig perspektiv under renässensen och gjorde glorian i 3d

Intressant att den ursprungliga betydelsen degenererat till "en skiva bakom huvudet" och att detta sedan överfördes till det nya perspektivet. Ursprungligen har det i flera religioner varit att tydliggöra på bilderna vilka som var "upplysta" av gudomlig kraft. Ja och sedan fick vi den traditionella "glorian".

Morningstar

Inläggav Morningstar » 30 maj 2010 14:46

---

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 30 maj 2010 19:01

En annan rolig grej är att jesus o liknande figurer förr i tiden avbildades med skelande ögon, vilket ansågs ge ett mystiskt intryck. (ur minnen från konsthistorien)

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 03 okt 2010 17:57

cirkel kring huvet är för att dessa människor hade lyckats ta upp sina energier till huvet....
de var upplysta av gudsljus....

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 okt 2010 18:05

dokido skrev:En annan rolig grej är att jesus o liknande figurer förr i tiden avbildades med skelande ögon, vilket ansågs ge ett mystiskt intryck. (ur minnen från konsthistorien)

En av de tidigaste målningarna på en apostel från 300 talet e.kr Ser inga skelande ögon på honom då i alla fall.
Bild

Fortfarande inga riktigt skelande ögon, men väl en antydan till det, 600 talet.
Bild
Vissa frågor är det enklast att bara googla fram nuddle.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 03 okt 2010 19:26

Minns inte vilka bilder det var, och när det var. Jag tog till mig det mest som en effekt man kunde använda när man ritar för att nå vissa resultat. Därför jag mindes det. Ikonen i sig brydde jag mig inte om.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 03 okt 2010 21:36

Nu ska jag framföra en lite tråkig teori som jag inte verifierat. Kläckte den precis. När man gör en målning al fresco så måste man förbereda enbart så mycket putsunderlag som man hinner måla på innan putsen torkar. Ett ansikte tar längre tid att göra än bakgrunder och klädytor och därför så förberedde man ofta enbart ett huvud åt gången. För att skiftningarna mellan olika putssektioner skulle te sig naturligt så la man skarvarna efter konturer. Men hur lätt är det att i förhand lägga putskonturerna efter ansiktsformen, och hur snyggt skulle det bli. Man behövde därför en naturlig avgränsning i putsen som var lätt att dölja och göra, och "glorian" var född. Inte det att den saknade mening, men denna mening var sökt utifrån de svårigheter som rådde med tekniken.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 03 okt 2010 21:59

Teorin verkar falla på att al fresco tekniken dykt upp senare än de första ringarna. Men teorin kan möjligen förklara utbredningen. Äh lägger det hela på is ett tag.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 okt 2010 22:02

Johan Ågren skrev:Nu ska jag framföra en lite tråkig teori som jag inte verifierat. Kläckte den precis. När man gör en målning al fresco så måste man förbereda enbart så mycket putsunderlag som man hinner måla på innan putsen torkar. Ett ansikte tar längre tid att göra än bakgrunder och klädytor och därför så förberedde man ofta enbart ett huvud åt gången. För att skiftningarna mellan olika putssektioner skulle te sig naturligt så la man skarvarna efter konturer. Men hur lätt är det att i förhand lägga putskonturerna efter ansiktsformen, och hur snyggt skulle det bli. Man behövde därför en naturlig avgränsning i putsen som var lätt att dölja och göra, och "glorian" var född. Inte det att den saknade mening, men denna mening var sökt utifrån de svårigheter som rådde med tekniken.

Ja, om det bara inte var för den lilla detaljen att det även långt före förekom på statyer och mosaik.
Tunis  mosaik
Bild

jmf med apollo
Bild
runt år 200 e.kr

Bild
mosaik 600 talet
Dessutom en vanlig yttring inom flera religioner, nedan Buddha.
Bild

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 03 okt 2010 22:27

Driver teroin vidare efter nya fynd. Se hur aposteln på den här sidan har ett runt fält kring sig som snarare stöder min teori än att det är en gloria. Kan det vara troligt ändå att det "heliga" är en symbolik som utvecklats med tiden, och att det från början var ett avgränsat fält, kanske utifrån fördelar i framställandet.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=216939

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 03 okt 2010 22:41

Tror att helgonens hår har evolverat ur samma problematik. Man har lagt putsgränserna runt hårsvallet, vilket resulterat i plumpiga och stabbiga frisyrer.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 okt 2010 22:41

Redan på mumiebilden av Osiris 2450 f.Kr finns det drag av det som senare utvecklas till en skiva
Bild
samt på Horus med sin solskiva
Bild
Bild
Samt huvudformen på en farao, tänk på siluetten
Bild
Detsamma gäller för Zeus,
Bild

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 03 okt 2010 22:53

Jag förnekar inte att det även finns annat som motiverar en skiva bakom huvudet. Frågan är varför traditionen förstärks och blir till en stark symbolik under en period där freskerna var bärare av motiven. Även mosaiktekniken driver fram det cirkelformade mönstret genom att det läggs runt huvudet. Tekniken föder här cirkelformen. Notera korset på denna bild utan en gloria, men likväl finns cirkeltendensen i tekniken:

Bild

Inga glorior, men här ser vi hur kraftfullt ett ansikte ser ut omgärdat av en cirkel. Det är ju naturligtvis ett starkt incitament. Det är således ingen uppoffring att göra en gloria runt ett anikte, utan är rent "bildestetisk" motiverat, så utvecklingen blir naturlig när den även synkar med material och teknik.

Bild

Återgå till "Religion och andlighet"