Vad innebär detta egentligen? Om de inte kan så kan de ju inte, och kan de så kan de ju det, säger min vardagslogik mig. Hur kan de både kunna och inte kunna någonting?
När jag sedan läste logik på universitetet fick jag lära mig att vissa logiker (namn?) var kritiska till den basala logiska reglen "p eller icke p", (lagen om det uteslutna tredje) för att det inte överensstämde med vår uppfattning om verkligheten (och då nämdes kvantfysiken igen).
Till er som är mer välorienterade i ämnet, vill ni hjälpa mig förstå detta. Hur väl stämmer det att kvantfysiken inte tar hänsyn till logiken och vad får detta i så fall för konsekvenser för teorin? Vilken legitimitet har teorin i så fall? Vilken bör förändras, logiken eller kvantfysiken om de inte överensstämmer, eller är denna motsägelse "okej"?
Hur ser relationen mellan logik och vetenskap? Måste vetenskapen ta hänsyn till logiken? Måste logiken ta hänsyn till vetenskapen?
(Till sist en annan fråga: Varibestår skillnaden mellan kvantfysik och kvantmekanik?)
Tacksam för svar!
/jeanette