TIDENS NATUR

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Re: Svar till Zokrates!

Inläggav nuddle » 06 jul 2010 17:28

* KYREUS * skrev:Du tangerar många kända sanningar i din senaste kommentar.

En annan inte så omtalad sanning,

är tidens sk

EXISTENTA QOUTA :idea:

Tiden relaterar alltid till sk SITZ IM LEBEN.

Ex: be en 20 åring berätta om sitt senaste år.

Be sedan en 70 åring berätta om sina senaste 10 år.

Jämför berättelsernas omfång, substans och vidlyftighet,
gärna med en moraklocka inom synhåll.

(c) KYREUS

det är många äldre som sagt till mig att tiden går fortare på något sätt när man är äldre... alltså det kan bero på att man inte längre ser fram emot något, allt är tråkigt... känslan förkortar eller förminskar... vilket är underligt...

Användarvisningsbild
* KYREUS **
Ort: Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra...

Svar till Nuddle

Inläggav * KYREUS ** » 06 jul 2010 17:32

Den okända tesen

säger vidare
att blicken på livet sker med olika
existentiella glasögon.

En ung människa kan inte blicka på livet
med erfarenhetens glasögon.
En äldre människa
gläds åt förlupen tid.

Facts of Life.

(c) KYREUS
Från Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra,
dock aldrig iklädd cykelhjälm.

Användarvisningsbild
highway

Inläggav highway » 06 jul 2010 17:49

freddemalte skrev:
Jo jag är med på hur du menar vad gäller tiden och om tiden finns "inom oss" eller "utanför oss" är en lika klurig fråga som om färgen röd finns där ute eller i oss etc. Ja, rent krasst kan man väl tänka så om hela livet och då kan det ju vara allt från att solipsismen är sann till att superpanteismen är sann. Det sistnämnda hittade jag på nyss och skulle väl kunna beskrivas som att jaget (den subjektiva) inte existerar alls utan är ett epifenomen av den yttre världens processer . . . .två ytterligheter som egentligen inte går att skilja på eller reda ut!

Så till det där med fördröjningen. Du gör en mycket intressant distinktion mellan hjärnan och den upplevande individen som om vore det inte samma sak. Hur tänker du då? Även om jag "upplever" det jag gör 0,5 sek efter det att jag gör det är det ju ändå jag som gör det? Sedan kan väl det gälla oavsett fri vilja eller inte?

Fredrik

Det är en klurig fråga om tiden existerar inom oss eller "där ute". Men är detta inte ett forum för att diskutera just sådana saker? Och jag tycker inte du kan jämföra tidens existens med färger. Färger är ett fysiskt fenomen som direkt beror av vilken våglängd elektromagnetisk strålning har. Strålning har ingen färg förrän den når en observatör. Hjärnan kodar av strålningen och ger den en färg så vi kan orientera oss i världen. Evolutionen har valt ut vilka våglängder som användbara för oss människor och just dessa våglängder avkodar hjärnan och sätter en färg på. Men hjärnan kunde lika hjärna ha avkodat strålning till ett ljud och vi skulle levt i en värld liknande fladdermöss som ser världen genom ekon. Men den diskussionen är väl avsett för en annan tråd men minst lika intressant!

Till det med fördröjningen. Hjärnan tar emot enormt mycket information varje sekund från våra sinnen. Det har uppskattats till ungefär 11 miljoner bit/sek. Vi kan aldrig vara medvetna om så mycket samtidigt. Vårat medvetande kan ungefär hålla 16 bitar information per/sek. Om vi skulle vara medvetna om alla kroppsliga processer (t.ex. matsmältning, hjärtrytm, hormonutsöndringar, varje liten muskels läge) samtidigt så skulle vi inte ha mycket tid för annat. Bara det mest viktiga för stunden når medvetandet. Så hjärnans processer och den upplevande individen borde man dra en skarp distinktion mellan. Du är nu antagligen bara medveten om vad jag skriver. Inte om hur tajjt dina strumpor sitter på fötterna eller om hur din tunga ligger i munnen. Medvetandet tar upp ett väldigt litet rum i hjärnan.

Jag rekommenderar er starkt att läsa om Benjamin Libets experiment om "Volitional acts and readiness potential". http://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Libet Där får ni antagligen en klarare bild om vad jag menar med fördröjning.

Det som händer när det känns som tiden stannar är att hjärnan går helt förbi medvetandet. Till exempel när du lägger handen på en varm spisplatta så är det inget medvetet beslut att rycka bort den. Hjärnan sänder ut en signal till muskeln och den rycks bort. Alltså en så kallad reflex. Detta går alldeles för snabbt för att hinna bli medvetet. Efteråt känns det som "slow motion" bara därför att hjärnan justerar tidsskillnaden så att du upplever det som att du tog beslutat att lyfta på handen medans det helt fysiskt omöjligt finns tid att skicka signal först till medvetandet (ditt jag) och fråga om "jag" ska lyfta bort handen och sedan lyfta den.

Och detta leder tillbaka till frågan om tid är ett "subjektivt" fenomen. När du sover är du inte medveten. Och det är helt omöjligt att avgöra hur länge du har sovit när du vaknar (utan hjälp av ringklocka, solsken osv). Om tiden skulle vara ett "objektivt" fenomen skulle du veta exakt hur lång tid du hadde sovit. Men eftersom jag anser att tiden är en produkt av "subjektet" så kan du inte det. Du måste vara medveten för att uppleva tidens flöde.

Förövrigt anser jag att klockan har lett den moderna människan i fördärvet.

Tack för mig!
"He who fights with monsters should look to
it that he himself does not become a monster.
And when you gaze long into an abyss,
the abyss gazes also into you" - Nietzsche

Användarvisningsbild
nuddle

Re: Svar till Nuddle

Inläggav nuddle » 06 jul 2010 17:52

* KYREUS * skrev:En äldre människa
gläds åt förlupen tid.

en sådan människa... är en död människa...

Användarvisningsbild
* KYREUS **
Ort: Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra...

Svar till Nuddle

Inläggav * KYREUS ** » 06 jul 2010 17:54

Inte alls;
att glädjas åt förlupen tid

innebär inte att man inte samtidigt kan glädjas åt framtiden.

Att vara tacksam för livet och tiden
är synnerligen
LEVANDE. :idea:

(c) KYREUS
Från Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra,

dock aldrig iklädd cykelhjälm.

Användarvisningsbild
highway

Inläggav highway » 06 jul 2010 17:59

* KYREUS * skrev:Den okända tesen

säger vidare
att blicken på livet sker med olika
existentiella glasögon.

En ung människa kan inte blicka på livet
med erfarenhetens glasögon.
En äldre människa
gläds åt förlupen tid.

Facts of Life.

(c) KYREUS

Kan det bero på att de nya intrycken minskar med ökande ålder?

Du gör saker mer på rutin.

Ett barn behöver mycket energi till att analysera och defragmentera verkligen. Allt man gjorde första gången minns man ofta. När man blir äldre gör man saker "för första gången" sällan. och skapandet av nya minnen minskar. Så när du tittar tillbaka till barndomen kändes sommarloven som en oändlig tidsrymd just därför att intryck och minnen från den perioden är rikligare!?

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 06 jul 2010 17:59

* KYREUS * skrev:Inte alls;
att glädjas åt förlupen tid

innebär inte att man inte samtidigt kan glädjas åt framtiden.

Att vara tacksam för livet och tiden
är synnerligen
LEVANDE. :idea:

(c) KYREUS

ja, då har du båda sakerna... men jag tänker mig... om du tänker mycket på det som varit... missar du inte lite av det SOM ÄR...

vad säger du KYREUS... är du kommunist förresten

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Tidens natur

Inläggav Harald Davidsson » 06 jul 2010 18:17

Graviterar inte tiden, eller är den viktlös.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 06 jul 2010 18:40

harald... får du någonsin känslan av att ha sex med en kvinna... för mig har den känslan avtagit... förutom när jag ser en kvinna så där LIVE... alltså det är ändå en naturlig process... man kan inte bara göra det som på porr-film... liksom först så skall själarna MÖTAS... pussas och kramas... sedan så skall denna vackra upplevelse krama om båda personerna...men detta kanske tar en två dagar... eller mer... sedan blir sex-akten som en slags explosion... alltså i femte dimensionen.. men jag tror nästan ingen här i Sverige har upplevt det... kanske har jag upplevt det med min fru... fast då blir man så andfådd att man inte kan kyssas mycket länge... det är speciellt... att älska med varandras själ... man kan ju känna då dom möts i mitten... jag älskade med en kvinna så.. det var mycket vackert... inte med ögonen utan med själarna... alla kvinnor kan nog inte det...

Användarvisningsbild
highway

Inläggav highway » 06 jul 2010 21:06

nuddle skrev:harald... får du någonsin känslan av att ha sex med en kvinna... för mig har den känslan avtagit... förutom när jag ser en kvinna så där LIVE... alltså det är ändå en naturlig process... man kan inte bara göra det som på porr-film... liksom först så skall själarna MÖTAS... pussas och kramas... sedan så skall denna vackra upplevelse krama om båda personerna...men detta kanske tar en två dagar... eller mer... sedan blir sex-akten som en slags explosion... alltså i femte dimensionen.. men jag tror nästan ingen här i Sverige har upplevt det... kanske har jag upplevt det med min fru... fast då blir man så andfådd att man inte kan kyssas mycket länge... det är speciellt... att älska med varandras själ... man kan ju känna då dom möts i mitten... jag älskade med en kvinna så.. det var mycket vackert... inte med ögonen utan med själarna... alla kvinnor kan nog inte det...

Vad har detta med tid att göra?

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 jul 2010 09:37

highway skrev:
Det är en klurig fråga om tiden existerar inom oss eller "där ute".  . . . .

Till det med fördröjningen. Hjärnan tar emot enormt mycket information varje sekund från våra sinnen. Det har uppskattats till ungefär 11 miljoner bit/sek.  . . ..

Och detta leder tillbaka till frågan om tid är ett "subjektivt" fenomen. När du sover  . . ..

. . .

Tack för mig!

Oj det var mycket på en gång! Väldigt välformulerat, intressant och genomtänkt! Jag är benägen att hålla med dig i många av de saker du skriver men med följande reservationer:

1. Du svarar enkelt på tankegångarna kring färger. Bra, då har du löst en "stor" filosofisk frågeställning. Om det är jämförbart med tiden eller ej, tja det är ju ren och skär ontologi och fenomenolgi som också har diskuterats länge. Visst kan man påstå att tiden är något inom oss - men rent teoretiskt skulle väl det lika gärna kunna vara så att tiden är något objektivt, externt som "detekteras" av oss, på liknande sätt som t.ex. vibrations- respektive fotonvåglängder detekteras av oss om ljud respektive ljus (läs:färger)?

2. Jag har läst mycket om fördröjningsforskningen och hjärnan och ser inte din poäng vad avser hur mycket vi kan vara medvetna om eller reflexreaktioner etc. Om vi ska förlita oss till forskningen på området så har väl den lett till slutsatsen att det vi i vardagligt tal aningen slarvigt (kanske) kallar medvetandet eller jaget har sin huvudsakliga "hemvist" eller rättare sagt "ursprung" i hjärnan (?). Det är väl hjärnans funktioner och arbetssätt som är själva basen för jagupplevelsen och den personliga erfarenheten, varat? Om så är fallet så kan jag inte se annat än att när hjärnan utför en handling, ett kommando etc. så utförs det av "mig" (jaget) sett ur alla perspektiv (fysiskt, psykiskt, biologiskt, sociologiskt etc.). Men jag kan förstå vad du menar (tror jag) och i så fall kan jag resonera ungefär såhär; "Min hjärna går till mitt jobb nu, men jag följer med" - intressant! ;-)

3. Att tiden inte pågår när vi sover är ett väldigt intressant (aningen solipsistiskt - och det gör ju inget!) antagande och innebär att du anser tiden vara helt privat - men om vi ska acceptera det annanpsykiska (att andra människor har ett medvetande, en upplevelse) ja hur är det då med den tid de varit med om under tiden du har sovit? Jo, jag är med - den är ju subjektiv för dem - så vi får (om dina argument är de riktiga) anta att det inte finns en extern tid - finns inte "jag" finns inte tiden.

Tack . . .

Fredrik

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Tidens natur

Inläggav Harald Davidsson » 07 jul 2010 10:20

Till Harald Davidsson

Graviterar inte tiden, eller är den viktlös...skrev du.

Men tid och gravitation är exakt samma fenomen.

Användarvisningsbild
nuddle

Re: Tidens natur

Inläggav nuddle » 07 jul 2010 11:09

Harald Davidsson skrev:Till Harald Davidsson

Graviterar inte tiden, eller är den viktlös...skrev du.

Men tid och gravitation är exakt samma fenomen.

:D

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Tidens natur

Inläggav Harald Davidsson » 07 jul 2010 11:42

Vad har detta med tid att göra?   skriver du..

allt som händer är tid, inte bara dina väldresserade och artiga tankar,

det är inte tiden som är ur led, men tanken

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Tidens natur

Inläggav Harald Davidsson » 07 jul 2010 12:17

hIGHWAY...

vad har det här med tiden att göra, kan du svara på det, dessutom är det ett sinnesjukt påstående att .....

the abyss gazes also into you"  eller hur.

är du från england,

Återgå till "Filosofi"