bronken skrev:Hur stort är Universum, kan vi förstå detta? Enligt mig så är det vara omöjligt att universum är oändligt av oändligt djup med en environg som aldrig tar slut. Någon stans så börjar intet. Ett inte som är obegripligt och förmodligen består av ett nihilismiskt värde som vi aldrig kommer att begripa oss på.
Vad är intet, finns energi, finns liv, finns det egenskaper, är det gud? Frågor som kommer förstår oss men frågor som vi inte kommer att förstå oss på. Om vi någonsin kommer inse enbart en glimt av sanningen så tror jag att vi kommer at förtärs av den. Intet är ett novationiskt, paradoxalt och ett berusande tillstånd tror jag dock. Enligt min övertygelse så är universums undergång intets novation. Vi kommer förgås av samma öde, skillnaden är att universums öde är allas. Sammanfattat så är intet vår slutgiltiga undergång.
Det finns ett mycket bra avsnitt av Filosofiska rummet som behandlar just detta! http://www.ronnebybokhandel.se/sound/ingenting.mp3
Fredrik
PS. Tänk dig objekt X med utsträckning i rummet, t.ex. en dator. Enligt vår vanliga syn på världen kan den plats den upptar i rummet inte upptas av något annat samtidigt! Om vi nu går fram till datorn och tar bort den från den plats den stod på, vad händer då. Jo omedelbart uppfylls den platsen av något annat, t.ex. luftmolekyler, elemntarpartiklar etc. Det är just den platsen, som datorn upptar som är inget. Ty datorn kan inte stå någon annans stans än i intigheten. DS.