Vem är jag?

Moderator: Moderatorgruppen

Anette

Vem är jag?

Inläggav Anette » 21 mar 2006 15:09

Är jag samma jag som igår? Är jag samma jag som jag kommer vara om några år? Och hur kan man veta att de nära i ens liv faktiskt också är samma som de var då man träffade dem? Är man fortfarande kär i samma person i flera år trots att man (förhoppningsvis) hela tiden utvecklas och går framåt? Kan man säga att man är samma jag som jag på riktigt är? Många frågor.. =)

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

om ID:

Inläggav * KYREUS * » 21 mar 2006 15:31

En människas IDENTITET är som livets puls; som livet självt: ständigt föränderligt; men på ett sätt alltid detsamma.

Redan de gamla grekerna ansåg: "det enda bestående är föränderligheten" - Herakleitos (vill jag minnas)

Pulserande *KADMOZ
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 21 mar 2006 21:19

Det finns olika teorier om den personliga identieten, men de sammanfaller i två kategorier: att identiteten grundar sig animala/fysisk materia eller att identeten grundar sig i det psykologiska. Dock är tanken om den personliga identiteten bara ett medfört symptom som bygger på hur vi genom våran kulturella världsbild försöker se allt som entiteter/objekt.

roggeman

Re: Vem är jag?

Inläggav roggeman » 21 mar 2006 22:57

Anette skrev:Är jag samma jag som igår? Är jag samma jag som jag kommer vara om några år? Och hur kan man veta att de nära i ens liv faktiskt också är samma som de var då man träffade dem? Är man fortfarande kär i samma person i flera år trots att man (förhoppningsvis) hela tiden utvecklas och går framåt? Kan man säga att man är samma jag som jag på riktigt är? Många frågor.. =)

Rent fysiskt så har jag hört att de flesta celler i vår kropp byts ut på ca 7 år. Jag är inte helt säker på att det var 7 år men iallafall. Om man har det i åtanke så kan man väl säga att vi är nya individer efter några år.

mvh

dangdang
Kontakt:

Inläggav dangdang » 21 mar 2006 23:08

Rent fysiskt så har jag hört att de flesta celler i vår kropp byts ut på ca 7 år. Jag är inte helt säker på att det var 7 år men iallafall. Om man har det i åtanke så kan man väl säga att vi är nya individer efter några år.

cellerna är ju kopior. En kopia av Karlsson på taket är ju inte en ny bok.
Är troligen dock fortfarande Världens bästa Karlsson.
"It's not a lie, if you believe it."

Vendela
Kontakt:

existens

Inläggav Vendela » 24 mar 2006 12:24

hur vet jag att jag existerar när ingen ser mig????? :? När ingen är med mig existerar jag då? och hur vet jag det? Hur vet jag att jag inte lever i någons annans hjärna? kanske är vi bara ett vetenskapligt expriment???? Är vi bara personer i en bok som någon läser eller författar? hur vet vi att detta inte är himelen eller helvetet? #-o

Användarvisningsbild
PopJimmy

Re: existens

Inläggav PopJimmy » 24 mar 2006 12:44

Vendela skrev:hur vet jag att jag existerar när ingen ser mig????? :? När ingen är med mig existerar jag då? och hur vet jag det? Hur vet jag att jag inte lever i någons annans hjärna? kanske är vi bara ett vetenskapligt expriment???? Är vi bara personer i en bok som någon läser eller författar? hur vet vi att detta inte är himelen eller helvetet? #-o
Allt det är är bara tankar. Sluta tänk, så märker du att något fortfarande existerar.

From_Ashes_Rise
Kontakt:

Inläggav From_Ashes_Rise » 30 mar 2006 20:12

HEJ. jag är ny
jag skulle sä´ga att du är inte samma "jag" du var dagen innan...
jag mane att du får ju mer och mer erfarenhet. så därför finnsd et ju inget "stort jag" det finn bara små jag som dör efter hand.
men isåfal vad skulle "döden" vara?
men därför "växa" man kanske ifrån varande med tiden.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 30 mar 2006 23:41

Hej From_Ashes och välkommen!
Välkommen till depressionen men också till hoppet här i FF!
Vi är många som delar ditt öde. Vi behärskar det mesta från istiden till nutid, och inte bara det vi har färdiga analyser, bara att stoppa i ugnen i 200C i 30 min så tinar de upp likt mammuts dna.
Kiifen tycke jag hade rigida åsikter. Jävla tur att de inte är frigida.
Ja, vad ska man säga mer. Alla fluktar efter Viola.

From_Ashes_Rise
Kontakt:

Inläggav From_Ashes_Rise » 31 mar 2006 19:32

jag känner mig verkligen välkommen

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Vem är jag?

Inläggav freddemalte » 11 jul 2010 23:05

Anette skrev:Är jag samma jag som igår? Är jag samma jag som jag kommer vara om några år? Och hur kan man veta att de nära i ens liv faktiskt också är samma som de var då man träffade dem? Är man fortfarande kär i samma person i flera år trots att man (förhoppningsvis) hela tiden utvecklas och går framåt? Kan man säga att man är samma jag som jag på riktigt är? Många frågor.. =)

Det handlar ju om vilka krav man har på att något ska anses vara "samma som något annat"? Är min bil densamma om jag byter däck?

Vänligen

Fredrik

Återgå till "Filosofi"