Från kaos till hjärna

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pho-ku

Från kaos till hjärna

Inläggav Pho-ku » 24 jul 2010 01:47

Lawrence beskriver i en poetisk våldsam text vad poesin består av: människorna förfärdigar ständigt ett skyddande parasoll, på vars undersida de ristar ett firmanent och skriver in sina överenskommelser, sina åsikter; men poeten och konstnären gör en reva i firmanentet, de sliter till och med upp firmanentet för att låta lite av blåsten och friheten hos kaos tränga in och som ett plötsligt ljus rama in en vision som rinner upp framför revan, Wordsworth påsklilja eller Cézannes äpple, Macbeths eller Ahabs silhuett. Då kommer massan av imitatörer och lappar revan med en tygbit som vagt påminner om visionen, och massan av kacklande tyckare som fyller upp revan med åsikter: kommunikation.

-D & G
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 24 jul 2010 17:50

optimist  :roll:
fast jag förstod inte sista ordet

menar du/han att kommunikation är det där
eller att kommunikation uppstår i det sista ledet
eller något helt annat

Minded

Inläggav Minded » 25 jul 2010 14:46

Han är fortfarande arg över vad han ser och tidigare blivit ljugen om. Kommunikation är inte slutsatsen. All medveten teknik är.. Gjord av den som håller fast vid något.

Jag har hört det sägas i filmer; Använd det aldrig (typ svärdet eller något) i vredesmod eller för egen vinning. Musashi, en av de sista samurajerna, säger i sin 5 ringars bok, att 'smid inga ränker'.

...Vilket också är de 10 budorden? Karma och synds reella effekt?

Minded

Inläggav Minded » 25 jul 2010 14:54

Haha, poeten och konstnären gör detta... förvisso, i deras ords betydelse. Men det är alls inte bara dessa förärat. Fråga den reellt bästa snickaren i världen vad som gör en snickare. Eller vafan, fråga en prostituerad.

Tekniken att uppröra, liksom Jiva i sina trådar, och bigj i de trådar han gjorde. De bägge får förvisso mycket uppmärksamhet, bara för att man skriver något som går emot de allra flestas tidigare åsikter och tankar - moderaterna är bäst, eftersom att de är de enda som verkligen vet vad vi behöver! Hah, politik..

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 25 jul 2010 19:00

Minded skrev:Haha, poeten och konstnären gör detta... förvisso, i deras ords betydelse. Men det är alls inte bara dessa förärat. Fråga den reellt bästa snickaren i världen vad som gör en snickare. Eller vafan, fråga en prostituerad.

Tekniken att uppröra, liksom Jiva i sina trådar, och bigj i de trådar han gjorde. De bägge får förvisso mycket uppmärksamhet, bara för att man skriver något som går emot de allra flestas tidigare åsikter och tankar - moderaterna är bäst, eftersom att de är de enda som verkligen vet vad vi behöver! Hah, politik..

visst jiva upprörde mig
men inte för att han var orginell
jag fattar inte ett skit av vad han skriver uppriktigt sagt
och bryr mig inte heller
det är det som upprör mig
att han inte bryr sig om att förklara vad han menar
om man vill vara cool och inte vågar diskutera
det är så jag ser på honom

TEKNIKEN GER JAG INTE SÅ MYCKET FÖR  :lol:

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 27 jul 2010 12:16

Från kaos till hjärtat, och sen till hjärnan

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 jul 2010 13:33

Eller tanke  :arrow:  känsla  :arrow:  vilja som de uppmuntrar inom Waldorfpedagogiken. Kaos värjer sig många från. Ordning är lättare att hantera. Ur ett socialt perspektiv förväntas att man följer rådande normer. Ur ett psykologiskt perspektiv skapar det en ... eh, obekvämhet... om man inte håller sig till sina scheman och sånt, både för den aktuelle och dess omgivning. Vi är lite mer än de här aktörerna i livets cirkus med dess roller. Poesin och konsten yppar det i bästa fall, men det är folk ofta för skygglappsförsedda för att se, för det ruckar på ordningen och det är ju inte så bekvämt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 jul 2010 21:15

Jag tycker förresten inte att vi ska missa att vi får celebert sverigebesök av Leonard Cohen i dagarna. Han är en väldigt begåvad man, en av de tydligaste i vår livstid hittills och jag är Jätteglad att få höra honom live http://www.youtube.com/watch?v=o7IuCKfA0PM&feature=fvst

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 27 jul 2010 21:38

Dance me to the end of love.

http://www.youtube.com/watch?v=7pA5UhNa ... re=related

Forsätt att dansa, dansa runt som en dervich.

Ur paniken till kärlekens slut.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 27 jul 2010 21:41

Skogsälvan skrev:Jag tycker förresten inte att vi ska missa att vi får celebert sverigebesök av Leonard Cohen i dagarna. Han är en väldigt begåvad man, en av de tydligaste i vår livstid hittills och jag är Jätteglad att få höra honom live http://www.youtube.com/watch?v=o7IuCKfA0PM&feature=fvst

lyckost

det finns några genier kvar trots allt

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 jul 2010 21:57

Du kan ju haka på, dokido:) Det kanske blir sista chansen att lyssna på honom live, han börjar ju bli till åren.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 27 jul 2010 23:57

nä, går inte ut så ofta längre

läste en bra grej på ett annat forum nyss, nån kille som gillade fight club o snackade om den förlorade generationen (var inte det 50-talets uppror?), enda målet i livet är att bli kändis, uppfostrade av tv
det lät rätt bra tycker jag

frågan är hur många generationer det handlar om, jag känner igen mig och jag är ju från slutet av 50-talet

även om jag inte gillar våldet i fight club, men

tycker det där stämmer bättre med min verklighet än något annat
religion eller politik

även om det inte är speciellt unikt sagt, har säkert hört det förr
men meningslösheten känns äkta

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 29 jul 2010 14:12

Att du inte går ut så ofta är väl om något en anledning att göra det ibland  :) Lou Reed säger det så bra: "We´re so lucky to be alive at the same time as Leonard Cohen".

Rorschach

Inläggav Rorschach » 29 jul 2010 23:49

Skogsälvan skrev:Jag tycker förresten inte att vi ska missa att vi får celebert sverigebesök av Leonard Cohen i dagarna. Han är en väldigt begåvad man, en av de tydligaste i vår livstid hittills och jag är Jätteglad att få höra honom live http://www.youtube.com/watch?v=o7IuCKfA0PM&feature=fvst

Kan inte annat än instämma, har dock inga biljetter.

Återgå till "Tankar och känslor"