GUD!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 aug 2010 15:47

Harald Davidsson skrev:Ja, det är vetenskapligt bevisat att präster o.d. predikar om Gud, men på vilket sätt bevisar det att Gud finns? skriver algot

Du vet inte riktigt vad du pratar om, för här på FF kan du ju ha dina subjektiva uppfattningar, för det är ju bara en lek, inte på allvar, men samhället är på allvar, inte på lek, och samhället säger att Gud existerar genom alla dessa fenomen, som ju vetenskpligt kan undersökas objektivt, som jag redan omtalat,

vad du säger är att samhället är inte sant, det ljuger för sig själv, för du ...Big Man... menar att Gud inte existerar i samhället, och där LJUGER du, för om Gud inte existerade i samhället skulle det ej finnas några fungerande fenomen som vittnar om hans existens. t.ex präster. kyrkor osv..

Har du eller samhället rätt.

det du skriver att på internet hittar man ej vad vetenskap är---

jasså...

KAFKA säger i sin processen att världen alltid har rätt

Snurriga sagor...
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 25 aug 2010 15:56

Harald Davidsson skrev:Objektivt sagt har väl samhället därmed sagt att det finns en GUD...punkt slut
Samhället (vad du nu åsyftar med detta, svårt att veta genom att läsa dina inlägg), låter nog dem (präster och kyrka) hållas, likt de låter kungahuset hållas, med andra ord - samhället "vet" att religionen och allt vad därtill kan kopplas mer är en historisk och kulturell relik som inte längre är speciellt avgörande för landets utveckling (åtminstone inte i Sverige). Därmed inte sagt att delar av religionen kan ha ett kulturellt, privat eller ibland allmänt värde, men att antalet präster och kyrkor skulle vara ett bevis på Guds existens är väl som att säga att antalet korvkiosker och korvförsäljare skulle vara ett objektivt bevis på att korv och hamburgare är nyttigt. Alltså ett löst argument. Obs! Huruvida Gud finns eller inte har väl egentligen ingen betydelse då det uppenbarligen inte märks i våra liv, så guds eventuella existens och betydelse kan ju endast få ett värde om det på något sätt märks att denne Gud existerar. Visst kan något vara av vikt för en även om man inte känner till detta, t.ex. kan ju någon hjälpa någon annan utan att den hjälpte vet om det etc. Men den hjälpte kommer ju aldrig att ha någon användning av att gå runt och tro att denne bli hjälpt om denne inte vet att så är fallet? Så Harald, om du nu prompt är tvungen att förmedla Guds ord och föra fram din kärlek och relation till Gud, varför ändrar du då inte din metodik så att du får mig och andra att känna det som du känner, veta det som du vet och uppleva det du upplever?

Vänligen

Fredrik

PS. Vad gör vi sedan - när vi alla vet att Gud existerar? Vad har du och Gud för plan för oss alla? DS.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2010 17:08

Samhället (vad du nu åsyftar med detta, svårt att veta genom att läsa dina inlägg), låter nog dem (präster och kyrka) hållas, likt de låter kungahuset hållas, med andra ord - samhället "vet" att religionen och allt vad därtill kan kopplas mer är en historisk och kulturell relik som inte längre är speciellt avgörande för landets utveckling (åtminstone inte i Sverige).  skriver Fredrik

Det du skriver är flummande ord, ej vetenskap, subjektivt tyckande, kafferepssnack,
ifall du doktorerar på att Gud existerar objektivt genom alla de fenomen som vi kan tydligt mäta i samhället,

så kan vi finna objerktiva bevis för Guds existens i samhället,
i civilisationen,i världen, i den yttre världen, i nationen, i Europa,
men vi kan ej finna ett enda bevis i fenomen världen att Gud ej
existerar, det är bara subjektivt tyckande, personliga påståenden
utan OBJEKTIV KRAFT..

samhället är alltid rätt, säger Kafka,
ifall vi inte vill ha en Gud måste vi genomföra detta beslut i regering och rixdag
och då avskaffa prästyrket och alla instutioner och byggnader som hör ihop med Gud.
och bränna alla böcker som Guds namn finns omnämnt och
förbjuda religion och religonsutövning för att blicka Gud

Vem bryr sig om vad några personer på FF tycker PERSONLIGEN OCH SUBJEKTIVT OM GUD

det att Gud inte existerar är SEKT-SNACK

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2010 17:13

Därmed inte sagt att delar av religionen kan ha ett kulturellt, privat eller ibland allmänt värde, men att antalet präster och kyrkor skulle vara ett bevis på Guds existens är väl som att säga att antalet korvkiosker och korvförsäljare skulle vara ett objektivt bevis på att korv och hamburgare är nyttigt, skriver Fredrikää

nyttigt är ett värdeomdömme, men som jag sett tidigare i dina inlägg förstår du inte riktigt dess fenomenologi,

vetenskap bygger på att mäta det ena eller det andra, jag har själv doktorerat på svenskt universitet,,
och det är vetenskapligt fullt möjligt att använda statistik för att bevisa Guds objektiva existens genom kvantifierbara variablar..

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2010 17:18

obs! Huruvida Gud finns eller inte har väl egentligen ingen betydelse då det uppenbarligen inte märks i våra liv, skriver Fredrik

Detta är ett genomfalskt och manipulativt påstånde ljusår från
ett balanserat vetenskapligt omdömme
för hur vet du vad som händer i vära liv..är du kanske Gud..

jag har sett dina inlägg här en tid, du har en kåserande, mjukis-stil,
väldigt manipulativ utan den stringens som behövs för att strama åt
texten och tankarna för en mera vetenskaplig struktur, du skulle
absolut inte bli godkänd på ett universitet av någon handläggare.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2010 17:28

Så Harald, om du nu prompt är tvungen att förmedla Guds ord och föra fram din kärlek och relation till Gud, varför ändrar du då inte din metodik så att du får mig och andra att känna det som du känner, veta det som du vet och uppleva det du upplever?  skriver Fredrik

jag vill verkligen betona att jag är totalt ointresserad av ifall du tror på Gud eller inte, och skulle för allt i världen inte vilja försöka övertyga dig, för jag är helt likgiltig till den typ av kommunikation,

min Gud är helt skild från det vi disktuterar här, jag pratar om en objektiv Gud som kan mätas, och varför jag tog upp detta på algots tråd var för att visa att man kan genom .....saken.... påvisa personen, alltså att vi kan genom de objektiva fenomen som är knutna till Gud...alltså saken...härleda oss fram till personen...altså Gud.. jag mår dåligt av alla dessa tyckande-debatter ifall Gud existerar eller inte, vem är intresserad av sådant tyckande, det skulle passa bättre som email kommunikation,

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 aug 2010 17:28

Vad är det för fel på mjukhet? Manipulativt? Varför slåss hela tiden? Jag förstår inte det här.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 aug 2010 17:41

Om vi säger så här då - mannens könsorgan är ganska mjukt utan känsla, med mer känsla hårdnar den, med väldigt mycket känsla blir den mjuk igen.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2010 17:45

Vad är det för fel på mjukhet? Manipulativt? Varför slåss hela tiden? Jag förstår inte det här. skriver du

John Holms Maria, maria är en skön .....mjuk...., vacker, känslig, fin och underbar låt, John som jag hoppas kommer hit snart, är totalt öppen och ärlig, det saknar jag hos Fredrik.

felicia är död, underbar mjukislåt av cornelis, ja, du vet freds...jag vill ge dig min morgon,,,Och  Bruce springsteens mansion on the hill...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 aug 2010 17:52

Jag har ingen aning om vem John Holms är, får ju av begripliga skäl porrassociationer, men jag antar att du inte syftar på den. Förstår du Cornelis Felica? Ja, jag har sagt det förut "om du var vaken skulle jag ge dig...." Kunde du inte valt en bättre låt av Springsteen? The river, Dancing in the dark....

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2010 17:57

Om vi säger så här då - mannens könsorgan är ganska mjukt utan känsla, med mer känsla hårdnar den, med väldigt mycket känsla blir den mjuk igen. skriver skogsälvan

mitt könsorgan kan du ej leka med, jag har gått upp i bergen
och lever som Zarathustra, vi som aldrig körde in den i slidan
varje dag och följde Darvin in i djur riket och tillbringade vår tid
tillsammans med människodjuret, vi som kunde skjuta upp lusten,
vi som orkade bära lidandet att ta upp ormen till huvudet, för att få
elden tänd i vår hand som prometeus, vi som gick bort från flocken
hatade, avskydda avundade för att vi vägrade köra in kuken i fittan, vi
som orkade vandra upp i ensamheten i bergen, vi som skapade vår egen
evolution genom att sublimera orgasmen till skapande gestaltande kraft ...

.säg nej till knullet,,säg ja till lidandet och
ensamheten och den höga bergsluften,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2010 18:09

Jag har ingen aning om vem John Holms är, får ju av begripliga skäl porrassociationer, men jag antar att du inte syftar på den. Förstår du Cornelis Felica? Ja, jag har sagt det förut "om du var vaken skulle jag ge dig...." Kunde du inte valt en bättre låt av Springsteen? The river, Dancing in the dark....skriver du

vet du inte vem John Holm är, han sjöng tillsammans med ola magnell ..svarte rudolf han dansar... de andra Bruce låtarna är inte så mjuka som... hill-låten..

felicia är död, kan någon säga hur, som isen när det våras, som kärlek när det såras..jag var vän med cirnelis hustru..jag minns inte längre hennes namn..

just innan jag stack ner hit..skrev jag några sånger som Bosse och jag tonsatte...

kära marie, du gör mig lycklig och fri.

och en kvinna kom hit 1999 och vi gjorde musik till en
annan skön låt..o stora hjärta..Conny och de andra gilla
min röst..och Illy Raja lova göra bättre musik, den bäste
musikern här i tamil...
men Gud vill jag ska ta andra vägar..

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 aug 2010 18:19

Vi kan ju ta det i ordning (attans vad störigt att jag måste inta den rollen) - du känner till mannens könsorgansfaser? Har du någon invändning mot min förklaring; ganska mjuk utan känsla, hård med känsla, mjuk med mycket känsla? Finns väl ingen anledning att jag skulle leka med din snopp. Till att börja med - håller du med mig i min tankekedja?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2010 18:26

mjuk med mycket känsla...skriver du..

det tror jag inte det finns regler för, men är ganska  individuellt

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 aug 2010 18:28

Det är alltså efter/ som resultat av orgasmen.

Återgå till "Religion och andlighet"