Hej nuddle!
Sympatsikt och välformulerat inlägg! Roligt och bra! Jag ska försöka ge min "vinkling" av det hela och hur jag ser på detta - men som vanligt betyder inte detta att allt jag avser går att förmedla på ett rättvisande sätt gemom enbart text, men det känner du ju redan till
so, lets go:
nuddle skrev:freddemalte skrev:nuddle skrev:- Ok, tack Harald, jag kommer nog aldrig att förstå dina texter och visst kan det bero på min totala frånvaro av att se klart, att förstå världen, ta till mig de signaler som finns runt omkring mig, att se det fantastiska och underbara i de texter du förmedlar, men om du verkligen är intresserad av att jag ska förstå det du vill (försöker) förmedla, kan du då inte ändra din strategi och tala med bönder på bönders vis?
Vänligen
Fredrik
Du kan inte förstå Harald, för du inte anstränger dig TILLRÄCKLIGT att förstå honom...
Ja, jag misstänker att det är något sådant. Att själva intellektet liksom fattas mig. Att jag inte har tillräcklig insikt och kompetens, förstånd och djup för att ta till mig, dels Haralds texter, dels många av de olika religionernas texter som kan återfinnas världen över. Jag kommer troligtvis alltid att famla i mörkret och om jag har tur, kanske jag kan hitta handtaget till dörren som leder en fullständigt förståelse, likt den Harald (och kanske även du) troligtvis besitter och har bevittnat. Spänningen och väntan går inte beskriva på annat sätt än som väldigt, väldigt stor.
Vänligen
Fredrik
Det är inte intellektet Fredrik...
Där har du säkert rätt, det var jag som var slarvig med ordvalet. Har en fullständig respekt för alla människor, deras tro och icke-tro samt andra åsikter och värderingar etc. Det är inte säker att jag håller med i alla avseenden, men jag håller med om att de ska få ha dem och få förmedla dem om, och endast om, de inte å det allra grövsta förnedrar andra människor eller utsätter någon för direkt fara etc. Hur som helst så har jag inga problem att förstå det du skriver och jag har under min uppväxt levt mycket nära både sökande och djupt religiösa människor. Exempelvis så har jag flera släktingar som var djupt involverade i både TM-rörelsen på 60- och 70-talen men även Maharishi- och Bhagwanrörelsen etc. Jag vill minnas att de (mina släktingar) kom hem från Indien med väldigt stor entusiasm med berättelser om Sai Baba och att de till och med bytte namn och började gå runt i röda kläder. Genom detta har jag fått så kallad fördjupad information, erfarenhet och närvaro av vad dessa tankesystem / religioner går ut på och hur de är uppbyggda, så även den danske filosofen / spiritualisten Martinus tankar och böcker. Så vad gäller den typen av andliga tankefundament så fattas det mig ingen information eller "känsla för detta". Vidare har jag under hala min skoltid gått på Waldorfskola i Norrköping vilket (i detta fallet) är likställt med att bli fullmatad med andliga tankegångar och kristna idéer etc. Sist men inte minst har jag under ca 20 år umgåts med en så kallad tvillingsjäl (mycket nära vän) som är Mormon och jag har varit med honom på möten i Mormonernas hus (tempel) vid åtskilliga tillfällen, både i Sverige och i USA. Så där har vi (mycket förenklat och förkortat) statusen på mina upplevelser vad gäller dessa företeelser.
Så då undrar du kanske varför jag verkar så "logisk" och icke-religiös i mina inlägg och mitt förhållningssätt här på forumet? Jo så här ligger det till:
Efter att ha åtnjutit olika former av österländsk och västerländsk religion i olika sammanhang och olika former på tämligen nära håll kan jag personligen inte se eller känna att det ger något extra i mitt liv. Jag ser själva påståendena i religionerna (vad gäller "hur man bör leva") som mer eller mindre motiverade och kan säkert ha en bra grund i relation till samhällsutveckling etc i lagom dos men också vara alldeles för dogmatiska och felriktade för det samhälle vi har idag etc. Sen om vi titta på vad religionerna och de andliga rörelserna påstår om världen som sådan, så är det inte alls i sak främmande för mig men dock tämligen långt ifrån det sunda förnuftet och det rationella. Detta gör att det ska väldigt mycket till för att det för mig ska finnas en anlending att direkt ta till mig detta som visdom och sanningar, ty det är tyvärr alldeles för hopblandat med flummerier, sektoida tendenser, girighet och lurendrejerier.
nuddle skrev:Här i Sverige är folk så hopplösa, de förkastar allt som har med religion att göra, tror att de religiösa är totalt bortblåsta idioter, varför tror de detta? jo, för det står i bibeln att gud skapade eva ur adams revben... det är bland annat på grund av sådana saker, så nu tror alla ateister att alla religiösa människor är totalt knäppa... eller åtminstonde dumma!
Sekulariseringen har säkert sin orsak i att den kristna religionen (och måna andra med den), dels har varit väldigt förtyckande genom historien, dels har väldigt svårt att förhålla sig till den snabba förändringen och utvecklingen i samhället. Sen är det säkert som så att de religiösa har stigmatiserats (på samma sätt som t.ex. invandrare stigmatiserats vad gäller våldtäkter) på så sätt att de förknippas med fundamentalisterna inom respektive religion. Ett tips är ju att sluta använda ordet Gud då det är så infekterat med just fundamentalisternas talesystem och med gamla idéer som inte är applicerbar i dagens samhälle. En annan orsak till att religionen (religiösa) har svårt att hävda sig i dagens samhälle är att många ser hur samhällen ser ut där man har blandat in religionen i politiken på ett kraftfullt sätt. Vi ser det även i USA och det är säkert ett tillräckligt varningstecken bara det.
Jag håller med om att det, med stor sannolikhet, finns massor med visdom, kunskap och tankegångar i både religionerna och delvis vissa andliga rörelser som gått förlorade i det sekulariserade, västerländska samhället. Tankar och kunskaper som skulle berika människors liv och får dem att se helt andra värden, kvaliteter och djup i sina liv. Visst är det säkert så att, precis som det finns stammar och naturfolk som har en väldigt fin kontakt med naturen och är sensibla för minsta förändring i denna, som känner av vilka substanser som finns i växter etc och som betydligt bättre än ingenjörerna på Astra Zenica att förstå sig på de farmakologiska processerna, så finns det även de som har koll på sin kropp, på sin andning och mycket annat här i livet. Inte tu tal om det. Sen är det ju självklart en fråga i sig - vilket sätt är det som vi bör leva på? Inte alldeles lätt att svara på. Sen är det väl så att det växer fram "gudar" och "trosystem" även i sekulariserade och näst intill ateistiska samhällen också, skillnaden är att dessa ta sig uttryck i form av "arbeta åt alla", OMX och Nasdaq, karriärlystnad, lyxiga bilar och stora hus, höga löner och mycket annat. Så visst finns det även en dyrkan i vårt samhälle, men den har ett annat ansikte och ett annat existenssätt. Bra eller dåligt? Ja, det är upp till var och en att avgöra!
nuddle skrev:Men låt mig säga lite om mig... på gymnasiet läste jag natur-teknisk, vetenskap alltså, kemi, fysik osv... jag har länge varit intresserad utav liknande saker som Harald pratar om, och visserligen så möts inte våra tankar på alla punkter, och det är helt naturligt, men jag tror att vi har ca 80% gemensamt, och det är unikt, för jag har inte träffat någon människa i världen som har haft den grad av liknande åsikter som jag, kanske min fru.. men det var inte det jag ville säga...
Ja, det är trevligt och sympatiskt när man kommer i kontakt med någon som har samma känsla för livet som den man själv har. Eftersom jag själv spelar elgitarr så brukar jag likande det vid när man hittar någon som verkligen har samma musikaliska känsla och där man kan spela ihop utan att säga till varandra vad som ska ske och hur det ska göras. Härligt!
Nu vet ju jag inte Haralds syften med att skriva på detta forum! Men om (jag säger OM) det är att försöka få andra forummedlemmar att förstå, känna, uppleva, inser, komma i kontakt med, den feeling, den kunskap, den relation, den visdom etc. som Harald upplever att han besitter / står i kontakt med, ja då är hans metodik, synes det mig, inte särskilt effektiv - av denna anledning har jag tipsat honom om att "tala med bönder på bönders vis". Allt annat riskeras att missuppfattas på olika plan, vilket då leder till att arbetet blir förjävs. Jag kan ju inte sätta mig med en bok i fördjupad fysikalisk kemi och förvänta mig att min dotter på fyra år ska förstå allt jag säger, så om jag (av någon anledning) skulle vilja få henne att förstå fysikalisk kemi måste jag alltså ändra mitt språkbruk och mina bilder så att de anpassas till hennes kunskap och erfarenhet av livet. Så det är nog inte omöjligt, men ganska svårt. Där har Harald en utmaning! Tänk dock på att det inte är säkert att det är särskilt meningsfullt för åhörnrna att verkligen få denna information just nu, precis som att min dotter antagligen inte har någon nytta av fördjupade kunskaper i fysiklaisk kemi
just nu.
nuddle skrev:utan ta tex Yogis, de kan kontrollera sitt hjärt-slag, de kan kontrollera sitt BLOD.flöde, de kan kontrollera sina tankar i minsta detalj, de kan skapa fram olika sinnes.stämningar,,.. är dessa människor knäppa, dumma??? nej, de är genier på att styra över sin kropp med hjälp av sin VILJA... det är denna vilja som utmärker oss människor från djuren, inte bara den men en av de största skillnanderna... fast här i väst så trodde man att det var totalt omöjligt för en människa att kontrollera sådana saker såsom ögon.blinkningar, och det är fortfarande ett nästan okänt fenomen att utlösning och orgasm är två olika saker... alltså väst har tyvärr förkastat en ENORM visdom
Ja, jag kan också imponeras av människor som bär olika förmågot och kompetenser, sen sepalar det egetnligen inte någon roll vad det är eller i vilket kontext. Jag känner dock inte att det i sig behöver vara något tecken på en djupare relation till tillvaron!
nuddle skrev:Faktiskt är det så att på kvant-nivå så står allt still, alltså tiden existerar inte, utan det är sannolikheten som orsakar en rörelse... och denna rörelse är vad som kallas för tid, och sedan har vi en upplösande verkan i universum, som rör sig mot ett enegilöst universum, där allt är kallt, och utan liv, och sedan har vi som du ser här på planeten tellus LIV, alltså atomerna som klumpar ihop sig och bildar enheter, det är två olika krafter alltså... skapelse och anti-skapelse
Ja förhåller mig väldigt öppen till hur världen är beskaffad. Man har kommit fram till mycket inom fysiken och kvantmekaniken, men att dra några förhastade lekmanna-slutsatser av det vågar jag mig inte på. Jag upplever det som otroligt faschinerande att läsa om allt människan vaskar fram om hur världen är beskaffad. Sedan är det ju antagligen så att vissa saker kommer att revideras, andra kommer att bestå. Men att koppla ihop olika fenomen med varandra kräver säkert en väldig analysförmåga och förmåga till att se mönster i världen och helheten etc.
nuddle skrev:Men varför tror inte de flesta vetenskapsmän på gud??? för att de letar efter oberoende mät-instrument för sådant som vissa kan uppleva i sitt inre... de kan känna en kraft, inom sig... eftersom våra kroppar är skapande på ett sådant sätt att använda sig utav alla universum energier, även mörkmateria... och det absoluta, finns också överallt, som en slags energi, och den kan också kännas, men vi har inte tyvärr mät-instrument som kan mäta denna energi, för den är subtilare än mörkmateria, och vetenskapsmän har inte ens lyckats mäta mörkmateria, men de vet att den påverkar ALL synlig materia, och utgör mer än 90% av hela universum... och mörkmateria är oladade partiklar, varken plus eller minus, så mycket vet vi
Ja vet inte om det stämmer? Det finns säkert många vetenskapsmän och vetenskapskvinnor som tror på ett högra och mer komplext system, som tror att världen har ett syfte, ett mål, som tror att det finns en intelligens bakom vår fantastiska värld, som tror att vi alla är delar av en helhet, som tror att det är ett evigt kretslopp, som tror att vi återskapas i framtiden, som tror att något har skapat världen och att de jobbar på att ta reda på hur denna "har gjort". Så det tvivlar jag på att du har rätt i. Men däremot tror jag att du har rätt i att det Sverige inte är många som tror på Gud och det beror väl på att Gud (vad det nu är som avses med detta) framställs på att alldeles för löjeväckande sätt för att folk av idag ska ta till sig den tanken helt enkelt.
Vänligen
Fredrik