Kamp-lekar
Moderator: Moderatorgruppen
Kamp-lekar
Det vi får ut av 'ett rike', är att kamplekarna i viss mån upphör. Utan ett polisiärt system hade vi inte haft hus att värma oss i, ej heller kunnat gå ut, utan att ta med oss vapen för att skydda oss. Det hade varit ett kontinuerligt krig. Detta är vad som kommer med populism. Det mesta är inte längre positivt orienterat, utan negativt. Just eftersom det positiva är just vad som kan förhållas till - antingen uppmuntras eller straffas.
Vad leder filosofi till? Vart leder teknik? Ingenstans?
Re: Kamp-lekar
Minded skrev:Det vi får ut av 'ett rike', är att kamplekarna i viss mån upphör. Utan ett polisiärt system hade vi inte haft hus att värma oss i, ej heller kunnat gå ut, utan att ta med oss vapen för att skydda oss. Det hade varit ett kontinuerligt krig. Detta är vad som kommer med populism. Det mesta är inte längre positivt orienterat, utan negativt. Just eftersom det positiva är just vad som kan förhållas till - antingen uppmuntras eller straffas.
Påstår du att så vore fallet? Att vi utan polis hade varit tvungna att ta med oss vapen?
Personligen tycker jag snarare att det polisiära väsendet är det som ger en skäl att bära vapen. Snarare än det motsatta.
"Vanliga" våldsverkare kan du ju tala med. Du kan springa där ifrån osv. Det finns inte många våldsverkare som du blir så låst gentemot som polisen. De har ju genom det feta skatteuttag vi lider fått resurser att ständigt trappa upp eventuella konflikter. Vilken annan organisation kunde vara så stark?
Oavsett teknik eller filosofi så lider vi utveckling. Dessa tu är väl sätt att försöka förutspå och förhålla sig till det som ännu inte är fallet. Genom dessa kan vi alltså bli orakel och kan rusta oss för det som ännu enbart ses stunda, om ens det.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Polisen är en abstraktion, liksom det mesta annat. Polisen ger en grund för den omsättning, den utveckling vi lider.. Detta ger konsumtion av mcDonalds, snarare än varandra. Detta verkar vara fallet. Ponera två byar utan organisation eller infrastruktur. Eftersom gränserna vill hållas, samt utveckling ska lidas, (maktlekarna), så kommer en balans att uppstå. Lägg till ett antal byar, och ett par år.. Voila - us.
Om du vill riva polisen, och senare också militären, så går du åt grundbulten i hela civilisationens struktur. Först och främst tror jag inte du (eller någon annan) kommer lyckas, de är precis som hasch och knark, överlever alla krig, eftersom de är hårdvaluta, i reell mening. Dessutom, ponera att du lyckas - then what? Vill du bygga upp något, vill du skapa någonting nytt? Hur skulle detta (kunna) vara annorlunda än det som en gång var?
Om du vill riva polisen, och senare också militären, så går du åt grundbulten i hela civilisationens struktur. Först och främst tror jag inte du (eller någon annan) kommer lyckas, de är precis som hasch och knark, överlever alla krig, eftersom de är hårdvaluta, i reell mening. Dessutom, ponera att du lyckas - then what? Vill du bygga upp något, vill du skapa någonting nytt? Hur skulle detta (kunna) vara annorlunda än det som en gång var?
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Minded skrev:Polisen är en abstraktion, liksom det mesta annat. Polisen ger en grund för den omsättning, den utveckling vi lider.. Detta ger konsumtion av mcDonalds, snarare än varandra. Detta verkar vara fallet. Ponera två byar utan organisation eller infrastruktur. Eftersom gränserna vill hållas, samt utveckling ska lidas, (maktlekarna), så kommer en balans att uppstå. Lägg till ett antal byar, och ett par år.. Voila - us.
Tja enda sättet att lyckas är ju att skriva om psykologin för dem. Att få dem att bemäktiga sig själva i sin roll som institutionens utverkare. Men tyvärr så verkar det inte vara de skarpaste verktygen i lådan som man säger, så jag tror absolut inte att jag kan lyckas själv. Och samhället i stort verkar ta ett perverst nöje i att veta att folk slås ihjäl av polisen som en slags substitut för att man bildar mob och lynchar.
Det auktoritära och penalistiska är ju fan grundbulten i den moderna människans psykologi. Det har ersatt naturen som "högre makt" vilket garanterar att livet upprätthålls och inte hela existensen går ur led.
Lida har i äldre svensk betydelse inte det värderande som det idag alltid bär upp. Det konnoterar sådana saker som 'att genomgå', 'uthärda', 'bära' och 'tåla'.
Så visst har jag nog lite buddha där bakom, men jag värderar inte lidandet som han gjorde, eller jag menar för buddhismen är det ju ett krav med livet som lidande för att det skall rättfärdiga nirvana som ju inte ges egenvärde. För mig är det mer ett konstaterande, och något som jag skiver för att motverka de osunda inställningar som språket idag håller (tex som när jag påtalar att man lider ett straff jmfrt man får sitt straff [där det senare ju rymmer rättfärdigandet inom satsen]).
Det existentiella i kastadheten kan uttryckas i att man säger i denna äldre betydelse att vi lider livet också.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Auk, du verkar ha missat mina frågor.. på tal om realitet, heh
Och förvisso, för förtydligandets skull, jag anser ju att alla religioner (och benämnda icke-religioner) är samma 'skrot och korn'. Märk dock att ingen värdering i det, varför det lika gärna skulle kunna stå samma 'guld' eller vafan, inom samma situationstecken :D
Och förvisso, för förtydligandets skull, jag anser ju att alla religioner (och benämnda icke-religioner) är samma 'skrot och korn'. Märk dock att ingen värdering i det, varför det lika gärna skulle kunna stå samma 'guld' eller vafan, inom samma situationstecken :D
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Återgå till "Tankar och känslor"