Islam den människo diskriminerande religionen
Moderator: Moderatorgruppen
Hinduismen har samma problem.
Arrangerade bröllop sker än idag. Föräldrarna anser att genom sin höga ålder och livserfarenhet kan de se tydligare vilken partner som skulle passa deras barn. Ekonomin och kasten har en stor roll i valet av partner, kärlek, de får man av gudar, inte av människor.
Från början rådde månggifte men man tog aldrig två fruar från samma kast. Männen i de högsta kastet hade störst äktenskapsmarknad eftersom en kvinna kan avancera genom giftermål men inte en man. Följaktningen hade kvinnor i högre kast minst äktenskapsmarknad.
och vad jag förstått är det runt hälften av bröllopen som är arrangerade.
I hinduism så mördar man flickor som är oönskade och det verkar vara vanligt.
Varför är vi mer hatiska mot islam än mot hinduer ?
Arrangerade bröllop sker än idag. Föräldrarna anser att genom sin höga ålder och livserfarenhet kan de se tydligare vilken partner som skulle passa deras barn. Ekonomin och kasten har en stor roll i valet av partner, kärlek, de får man av gudar, inte av människor.
Från början rådde månggifte men man tog aldrig två fruar från samma kast. Männen i de högsta kastet hade störst äktenskapsmarknad eftersom en kvinna kan avancera genom giftermål men inte en man. Följaktningen hade kvinnor i högre kast minst äktenskapsmarknad.
Mr.M skrev:Varför är vi mer hatiska mot islam än mot hinduer ?
Jag tror inte att det förhåller sig på det sättet, erkänn du skulle säkert också vilja stena ihjäl din fru om hon varit otrogen.
Skämt åsido, Islam är idag en konkurrent till kristendomen, det "religionskriget" ligger säkert och spökar bakom en hel del av de motsättningar som finns, sedan har vi ju en hel del skillnader i rättsuppfattningen som är svårsmälta.
När det gäller äktenskap tycker jag mer personligen synd om svenska kvinnor, de kan förvisso stava till ordet kärlek, men 99% har inte fattat ett dyft av vad kärlek är, de är genuina materialister rakt ut i fingertopparna.
Jag tror inte att det förhåller sig på det sättet, erkänn du skulle säkert också vilja stena ihjäl din fru om hon varit otrogen.![]()
Nej det är för antikt, basebollträ i skallen på hennes älskare känns bättre..
lol, nej jag är inte så hatisk även om tankarna skulle finns där..
Islam är idag en konkurrent till kristendomen, det "religionskriget" ligger säkert och spökar bakom en hel del av de motsättningar som finns, sedan har vi ju en hel del skillnader i rättsuppfattningen som är svårsmälta.
Det måste då innebära att folk inte är trygga i sin gudstro och använder religionen som skyddsnät.
Rättsuppfattningen känns mer påtaglig och påverkbar och där kan jag förstå ilskan bättre.
När det gäller äktenskap tycker jag mer personligen synd om svenska kvinnor, de kan förvisso stava till ordet kärlek, men 99% har inte fattat ett dyft av vad kärlek är, de är genuina materialister rakt ut i fingertopparna.
Ja vad är kärlek ?
Jag håller med delvis, det mesta går ut på att skaffa ett tryggt liv och valet av partner känns lite förutsägbart.
nuddle skrev:Skogsälvan skrev:Hur slåss man för fred?
Min första tanke var, att slåss för fred,
det betyder nog att anstränga sig för att få fred.
då kom min andra fråga, vilken fred ?
världsfreden som inte existerar ?
vi har krig, vi slåss nog mer för kriget.
slåss för fred... kanske man kan säga. men hur bevarar vi den fred som finns (alla krigar inte)?
Allting har en ende, även krig.
Hur bevarar vi den fred som kommer efteråt ?
Mr.M skrev: slåss för fred... kanske man kan säga, hur bevarar vi den fred som finns ?
Allting har en ende, även krig.
Hur bevarar vi den fred som kommer efteråt ?
http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=Nx9qi0E7H-I
Fujiyama mama, väva in minnet av krigen i humor och skratta åt den mänskliga idiotin.
Mr.M skrev:Hinduismen har samma problem.
Min tes har varit att Islam mer eller mindre förbjuder mycket som går att tjäna "fula" pengar på, nu är många Islamska länder omoderna i den bemärkelsen att de står fast vid idealen om manligt/kvinnligt som är pasé. Religionen behöver uppdateras, men om vi ser till gestalten Muhammed så var denna människa en äkta modernist, i hur han behandlade sina fruar, sina barn m.fl. Muhammed förbjöd tidigt dödandet av flickor, och vi kanske behöver påminna oss om att denne man omvandlade de tämligen brutala araberna samt enade dom till en högt avancerad civilisation. Ingen pratar om Islams gyllene ålder och vad den har gjort för människans välfärd.
Islam är inte bra för kapitalismen, inte bra för lurendrejarna... och inte bra för kyrkans makt män, såsom Påven.
Islam växer sig starkare i världen
Den är inte ute och omvänder folk, och det känns mer som Koranen respekterar folkets val.
Inom kristendomen knäns det inte så ovanligt att dom är ute och försöker konvertera om människor.
Från min religions ateistiska sida så känns Kristendomen som ett kallt asocialt inavels program.
Muslimerna, är inte bara en religion, det finns många icke religiös muslimer. men iaf,
dom har ett mer socialt beteende, om än lite aggressivt och temperamentsfull, dom bryr sig om varandra på ett helt annat sätt än vad kristna gör.
Jag tror att alla religioner har fördelar och nackdelar,
Kvinnosynen i de flesta (inkl kristendomen) matchar inte min syn av kvinnors rättigheter.
jag tror att någon har blossat upp detta hat mot muslimer, inte bara i Sverige, det är i hela den kristna världen som denna fight pågår, den sista sucken för sin egen överlevnad ?
Den är inte ute och omvänder folk, och det känns mer som Koranen respekterar folkets val.
Inom kristendomen knäns det inte så ovanligt att dom är ute och försöker konvertera om människor.
Från min religions ateistiska sida så känns Kristendomen som ett kallt asocialt inavels program.
Muslimerna, är inte bara en religion, det finns många icke religiös muslimer. men iaf,
dom har ett mer socialt beteende, om än lite aggressivt och temperamentsfull, dom bryr sig om varandra på ett helt annat sätt än vad kristna gör.
Kvinnosynen i de flesta (inkl kristendomen) matchar inte min syn av kvinnors rättigheter.
jag tror att någon har blossat upp detta hat mot muslimer, inte bara i Sverige, det är i hela den kristna världen som denna fight pågår, den sista sucken för sin egen överlevnad ?
Mr.M skrev:Islam växer sig starkare i världen
jag träffade en man nyligen, han satt fängslad av Sadam, i mer än 10år, i det röttigaste fängelset du kan tänka dig, han berättade om hur Spanjonerna slaktade muslimerna efter att de hade erövrat landet, inga judra fick finnas heller, många levde i smyg, men muslimer gjorde aldrig på detta vis, förvisso diskriminerade de kristna, och judarna, men de fick ha kvar sina kyrkor och synagor... och leva i spanien med sina muslimska brödrar o systrar, barn till adam o eva. jag tror en liknande historia upprepade sig då man skulle ta över jerusalem. men det var korstågen det. alla är inte sådana.
utdrag ur boken "Think & Grow Rich" - napoleon hill
“The Koran, the revealed word of God, was the closest thing to a miracle in Mohammed’s life. He had not been a poet; he had no gift of words. Yet the verses of the Koran, as he received them and recited them to the faithful, were better than any verses which the professional poets of the tribes could produce. This, to the Arabs, was a miracle. To them the gift of words was the greatest gift, the poet was all-powerful. In addition the Koran said that all men were equal before God, that the world should be a democratic state—Islam. It was this political heresy, plus Mohammed’s desire to destroy all the 360 idols in the courtyard of the Caaba, which brought about his banishment. The idols brought the desert tribes to Mecca, and that meant trade. So the business men of Mecca, the capitalists, of which he had been one, set upon Mohammed. Then he retreated to the desert and demanded sovereignty over the world. “The rise of Islam began. Out of the desert came a flame which would not be extinguished—a democratic army fighting as a unit and prepared to die without wincing. Mohammed had invited the Jews and Christians to join him; for he was not building a new religion. He was calling all who believed in one God to join in a single faith. If the Jews and Christians had accepted his invitation Islam would have conquered the world. They didn’t. They would not even accept Mohammed’s innovation of humane warfare. When the armies of the prophet entered Jerusalem not a single person was killed because of his faith. When the crusaders entered the city, centuries later, not a Moslem man, woman, or child was spared. But the Christians did accept one Moslem idea—the place of learning, the university.”
Återgå till "Religion och andlighet"