Syndernas förlåtelse. Omoraliskt?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 02 okt 2010 12:57

Mr.M skrev:Jag tror det är mer eller mindre omöjligt att få ett genetiskt arv att bli svart på vitt.

Alltså, jag ser inte stora skillnander mellan en adopterad "kiness svensk" och en äkta "svensk". . . .  de finns men de är inte utmärkande, människans gener är inte så lätt föränderliga

Däremot hundar har visat sig kunna förändra sin genetik väldigt snabbt, och där ser man klara skillnander mellan raserna. . . .

Mr.M

Inläggav Mr.M » 02 okt 2010 13:04

Jag glömde svara dig om min värdering om schamanism.

Det här med shamanism, kan du säga något positivt om det, som vi kan ha nytta av i vår egen personlighetsutveckling.

Jag tycker väl att basen i schamanism är att vara nära naturen. Vi bor i städer idag och är långt ifrån 'verkligheten'.
Vi syras sönder av stress och jakten på välbefinnandet. Ett par timmars promenad längs en älv kommer att ge dig otroligt mycket ny energi, den hittar vi inte på en pub eller på jobbet. Det är ren näring för medvetandet och själen.
Shamaner finns i hela världen, från Afrika till Amazonas upp till Antarktis. Så det är ingen kultur i sig. Men värderingar växer fram med att leva nära naturen. Livet får en annan mening. Tyvärr sitter jag själv i min betong grotta och är fastlåst mentalt som metaforiskt.

Att ge en människa en omtanke, (inte med det sagt att man behöver vara snäll), är att ge någon ett stort hopp.
Ett enda litet leende eller ord kan förvandla en persons dag och mer än så. Det jag är ute efter är läkandet. eller som new agarna säger hearing.. fast där drar man till med lite tyngre saker som kristaller och annat roligt.

Jag måste dock påpeka, jag är ingen healer eller schaman. Jag är urusel på att ta hand om folk.
Jag empatiresar med deras tänkandet om att bry sig.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 02 okt 2010 13:12

att överleva i ett fängelse är verkligen att kunna gå emot sina gener, men jag kände faktiskt att det fanns en nomad i dig vid vår första kontakt, det bara kändes så, ja samerna är det ursprungliga svenskarna, men det kom aldrig ner till skåne, de gilla norrland och kiruna, och mörkret halva året, men i Norge vid lofoten är de fiskare, det är ej samma folk som samerna, de kom från .???.. fast eskimåerna som är en slags same-folk, de kom från alaska-ryssland-kina, för kineser ser exakt ut som eskimåer, och dalai Lama också....

för cirka 12 000 År sen var människan centrerad kring pyreneerna bergskedjan mellan spanien och frankrike, det var kanske maximalt en population på 2 till 5000 personer, det var människans population på jorden,,sedan spred hon sig
och för 10 000 år sedan var populationen kanske 100 000....vissa stack till kallare trakter..

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 02 okt 2010 13:19

Det du säger om naturen upplever jag dagligen som rätt. Naturen är neutral och läkande, den försöker inte sitta på människans huvud. Tvärtom, ger den skönhet, enkelhet och en känsla av oföränderlighet, träden springer aldrig bort, och klippan är milliontals år gammal och rör sig aldrig.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 02 okt 2010 13:38

Harald Davidsson skrev:att överleva i ett fängelse är verkligen att kunna gå emot sina gener, men jag kände faktiskt att det fanns en nomad i dig vid vår första kontakt, det bara kändes så, ja samerna är det ursprungliga svenskarna, men det kom aldrig ner till skåne, de gilla norrland och kiruna, och mörkret halva året, men i Norge vid lofoten är de fiskare, det är ej samma folk som samerna, de kom från .???.. fast eskimåerna som är en slags same-folk, de kom från alaska-ryssland-kina, för kineser ser exakt ut som eskimåer, och dalai Lama också....

för cirka 12 000 År sen var människan centrerad kring pyreneerna bergskedjan mellan spanien och frankrike, det var kanske maximalt en population på 2 till 5000 personer, det var människans population på jorden,,sedan spred hon sig
och för 10 000 år sedan var populationen kanske 100 000....vissa stack till kallare trakter..

Jag är inget vidare på specifika same grupper, men det som jag kan dra mig till minnes är att dom ursprungligen kommer från östra sovjetunionen och runt västra Mongoliet, Det som jag tycker är intressant är runskriften som binder ihop samerna med vikingarna och även med mongoler och turkar. Tex hittade vi runskrift som vi inte kunde tolka, men en turk kände igen symbolerna och tydde skriften på den stenen. (om du vill kan jag ge mer information senare när jag pratat med min granne som forskat lite i detta)

Jag gissar på att det finns en ursprungs kärna av samer, men att med årens lopp har spridit ut sig till att bli egna små samhällen.
Talspråket är mycket finsk-ugriskt.

Ett annat minne dök upp, de sydsvenska personerna lider oftare av mörker depression än tex samerna.
Har fr mig att jag läst att dom har något biologiskt 'skydd' mot detta och lider inte av bristen på soljus som andra.
(personligen blir jag mer deppig på sommaren och på vintern är jag glad och pigg.)

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 02 okt 2010 13:46

mina gener är övervägande albanska, bosniska och turkiska

Mr.M

Inläggav Mr.M » 02 okt 2010 13:47

Harald Davidsson skrev:Det du säger om naturen upplever jag dagligen som rätt. Naturen är neutral och läkande, den försöker inte sitta på människans huvud. Tvärtom, ger den skönhet, enkelhet och en känsla av oföränderlighet, träden springer aldrig bort, och klippan är milliontals år gammal och rör sig aldrig.

:-)
Det finns värderingar utöver det som jag tar upp här, men vid någon punkt blir saker alltför för subjektiva och jag kan inte rationellt förklara varför tex naturen har en själ. Så jag låter det bli min egen lilla upplevelse.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 02 okt 2010 13:50

nuddle skrev:mina gener är övervägande albanska, bosniska och turkiska

hej gen granne : -)
undrar hur alla andras bilogiska arv ser ut. Finns det någon som har 'rent' svenskt påbrå med ett par generationer bakåt i tiden.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 02 okt 2010 13:54

Mr.M skrev:

undrar hur alla andras bilogiska arv ser ut. Finns det någon som har 'rent' svenskt påbrå med ett par generationer bakåt i tiden.

alabanera är extremt andliga, en kylig kärlek, men brutalt farliga ifall man gör orätt mot dem
bosnierna är mycket milda, andliga, men något mesiga, och tröga
turkarna är varma, passionerade, djärva och aggresiva

jag tror det finns "äkta" svenskar också, om man undantar samer alltså, de är kraftiga, ljusa, intellektuella, lätt lömska, naiva, lojala och froma

:)

sjävklart måste man inte ta allt detta på allvar

Mr.M

Inläggav Mr.M » 02 okt 2010 14:05

nuddle skrev:
Mr.M skrev:

alabanera är extremt andliga, en kylig kärlek, men brutalt farliga ifall man gör orätt mot dem
bosnierna är mycket milda, andliga, men något mesiga, och tröga
turkarna är varma, passionerade, djärva och aggresiva

jag tror det finns "äkta" svenskar också, om man undantar samer alltså, de är kraftiga, ljusa, intellektuella, lätt lömska, naiva, lojala och froma

:)

sjävklart måste man inte ta allt detta på allvar

Svenskar är omtyckta på nätet. Iallafall där jag varit.
Vi anses lite 'naiva' då vi lever alltför bra, men svensken är mycket hjälpsam person över lag.
kanadensare är lite som svenskar, hjälpsamma och trevliga.

Men sen beror det mycket på vem som dömer och värderar.
Själv Anser jag tex att Amerikanare har blivit boskap i en jättefarm som leds av en minimal hjärna av regering : P
(nä nä, jag dömer inte alla över en kam, men lite roligt är det...)

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 02 okt 2010 15:26

ja, bara slänga ur sig de fördommar man fått

egentligen tror jag det är negativt att klassicifiera människor på det viset, det absolut bästa är att bara läsa av människor utan fördommar, låta deras sätt att vara träda in i en, utan att blanda det med tidigare erfarenheter. . . .

jag tror inte det är bra överhuvudtaget att försöka dela in människor i olika ras-attribut, även om sådana finns, eftersom de är ytterst få och små. . . .

Återgå till "Religion och andlighet"