Harald Davidsson skrev:att överleva i ett fängelse är verkligen att kunna gå emot sina gener, men jag kände faktiskt att det fanns en nomad i dig vid vår första kontakt, det bara kändes så, ja samerna är det ursprungliga svenskarna, men det kom aldrig ner till skåne, de gilla norrland och kiruna, och mörkret halva året, men i Norge vid lofoten är de fiskare, det är ej samma folk som samerna, de kom från .???.. fast eskimåerna som är en slags same-folk, de kom från alaska-ryssland-kina, för kineser ser exakt ut som eskimåer, och dalai Lama också....
för cirka 12 000 År sen var människan centrerad kring pyreneerna bergskedjan mellan spanien och frankrike, det var kanske maximalt en population på 2 till 5000 personer, det var människans population på jorden,,sedan spred hon sig
och för 10 000 år sedan var populationen kanske 100 000....vissa stack till kallare trakter..
Jag är inget vidare på specifika same grupper, men det som jag kan dra mig till minnes är att dom ursprungligen kommer från östra sovjetunionen och runt västra Mongoliet, Det som jag tycker är intressant är runskriften som binder ihop samerna med vikingarna och även med mongoler och turkar. Tex hittade vi runskrift som vi inte kunde tolka, men en turk kände igen symbolerna och tydde skriften på den stenen. (om du vill kan jag ge mer information senare när jag pratat med min granne som forskat lite i detta)
Jag gissar på att det finns en ursprungs kärna av samer, men att med årens lopp har spridit ut sig till att bli egna små samhällen.
Talspråket är mycket finsk-ugriskt.
Ett annat minne dök upp, de sydsvenska personerna lider oftare av mörker depression än tex samerna.
Har fr mig att jag läst att dom har något biologiskt 'skydd' mot detta och lider inte av bristen på soljus som andra.
(personligen blir jag mer deppig på sommaren och på vintern är jag glad och pigg.)