Hur uppfattas adoptivbarn?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 14 nov 2010 15:54

Rorschach skrev:
Korrespondenten skrev:( Jag får intrycket att en del människor har lite svårt med att tolka information? Samma frågor hela tiden? )

Så kan det mycket väl vara, men varför är det synd att du ej är rasist?

Haha!

Humor!

Jag gillar det!

Mr.M

Inläggav Mr.M » 14 nov 2010 16:04

Korrespondenten skrev:Mr.M

Om du tycker att alla, som bor i Sverige är svenskar så har du en sund och önskvärd inställning. Det är den inställningen jag eftersträvar samhället att implementera. Dock, så tror jag ej att du representerar majoriteten av det svenska folket. Detta skulle annars ha visat sig i jämlikhet i samhället, vilket det inte gör. Alla har inte eller får inte samma förutsättningar.

Det är onekligen så att specifika folkgrupper favoriseras och då inkluderar vi ej den inhemska svenska befolkningen, då Sverige är deras egna ursprungsland.

Varför du obevekligen förknippar mig med rasism förstår jag fortfarande inte och jag ser ingen mening med att besvara ett sådant spörsmål ifrån dig längre. Det är ju ingen mening att konstant upprepa sig, då du konstant misstolkar subjektivt.

Jag har själv haft lite funderingar runt minoriteter som samers rättigheter och skyldigheter.
De har sitt språk och sin kultur, de vill leva som ett eget folk. och det är bra.
Sverige vill inte släppa deras markområden och vatten, och samerna vill ju ta del av sverige.

Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar, men det är ju lite så med samerna.
Är dom svenskar ?, nej jag skulle inte vilja påstå det, men dom lever i Sverige.

så här har vi ju ett litet undantag..
Samerna ska inte ha stöd från sverige om dom samtidigt vill vara utanför.
Däremot kan dom få stöd för skador som vi orsakar deras land.

ja det är inte lätt när folk vill det ena och nationen det andra.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 nov 2010 16:22

Korrespondenten skrev:Det lustiga är att adoptivbarnen har själva ej begärt detta. Jag har ingenting emot adoptivbarnen, då dom är oskyldiga. Det är det svenska folket, som är dubbelmoraliska, extremt tarvliga och verkar vara mentalt otillräckliga, då sådana beslut som beskrivits ovan är helt obefogade och irrationella.

Hej Korrespondenten

Du "klumpar ihop" de av dig kallade svenskarna i en homogen grupp vilket lätt uppfattas som att du antar att alla har samma åsikt i denna fråga. Det verkar inte troligt att alla dessa av dig kallade svenskar anser samma sak vad gäller t.ex. invandrare och adopterade.

Jag ska förtydliga vad jag avser här ovan:

Du skriver:  
Det är det svenska folket, som är dubbelmoraliska, extremt tarvliga och verkar vara mentalt otillräckliga, då sådana beslut som beskrivits ovan är helt obefogade och irrationella.

Men hur vet du att det är samma personer i alla lägen som anser det du påstår? Låt säga att vi har följande scenario:

Person A är från Afrika och har invandrat till Sverige.

Person B är från Afrika och har bott i Sverige hela sitt liv och är adopterad.

Låt oss i detta scenario benämna de av dig kallade svenskarna S på ett sådant sätt att en person kan kallas S1 medan en annan S2 osv.

Om S1 behandlar B bättre än A och inga övriga skillnader föreligger, ja då har vi skäl att anta att S1 av någon anledning föredrar B framför A. Du antar att anledningen till detta är att B är adopterad och anser då att detta är irrationellt och visar på en dubbelmoral. Men hur vet du att detta beror på att personen är adopterad och inte på andra faktorer så som de jag listade i inlägg 1045?

En annan fråga som uppkommer är väl: Finns det anledning att anta att S1 hyser åsikter om invandrare vad avser deras utseende och samtidigt adopterar någon med ett sådant utseende? Är det inte mer troligt att a) S1 antingen väljer att inte adoptera ett barn från Afrika om S1 ogillar färgade människor alternativt b) att S1 inte bryr sig om hudfärg och därmed både adopterar en färgad person och dessutom inte hyser några obehagskänslor mot invandrare från Afrika? Ty om vi antar att S1 ogillar färgade invandrare men samtidigt har adopterat någon från Afrika torde väl detta grunda sig på annat än hudfärgen i sig?

Om du dock har rätt, dvs att vi här har att göra med en irrationalitet, hur ska man då lyckas få igenom en ändring vad avser allt detta? Denna, av dig antagna, irrationalitet, eller dubbelmoral, torde väl då sätta hinder för att det skulle vara praktiskt genomförbart att göra något åt situationen? (känslor brukar för övrigt inte vara särskilt rationella).

Om vi, för en stund, tänker oss in i att lagar och regler vad gäller adoption ändras på ett sådant sätt att den som adopteras utseendemässig måste vara så lik de som adopterar att ingen kan anta något annat än att det måste vara biologiska barn. Hur löser man då situationen att föräldrarna kort efter adoption separerar och därefter träffar någon (som de flyttar ihop med) som ser helt annorlunda ut än barnen, t.ex. en invandrare? Då är vi ju tillbaks på ruta 1. Eller ska även dessa lagar och regler gälla huruvida man får leva ihop eller gifta sig med personer som ser annorlunda ut?

Korrespondenten skrev:Varför är svenskar så förtjusta i just dessa två raser? Är det p.g.a. av att dom uppfattas som exotiska, att dom behandlar er bättre, etc?

Åter igen klumpar du ihop de av dig kallade svenskarna men antagligen är svaret på denna fråga olika beroende på om du frågar S1, S2, S3, S4 osv och därmed blir det bara gissningar fram till vi fått alla dessa svar. Helt enkelt ett uppdrag för SIFO om någon är beredd att betala för att få svaret.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 14 nov 2010 16:52

Majoritet är ej liktydigt med 100 %.

"Svenskar" är ej liktydigt med 100 %.

Afrika och Asien dominerar, medans det finns många utsatta östeuropeiska barn.

En infödd utlänning med invandrarföräldrar ställde en fråga angående svenskhet till en svensk som adopterat en asiat: svensken svarade "Ja!" omedelbart angående adotivbarnet, men tvekade tll utlänningen.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 14 nov 2010 17:03

En infödd utlänning med invandrarföräldrar ställde en fråga angående svenskhet till en svensk som adopterat en asiat: svensken svarade "Ja!" omedelbart angående adotivbarnet, men tvekade tll utlänningen.

menar du att om någon i sverige adopterar en från asien så är den mer accepterad än om man adopterar från tex Afrika eller europa eller usa och hur vi förhåller oss till det ?

Rorschach

Inläggav Rorschach » 14 nov 2010 17:23

Korrespondenten skrev:En infödd utlänning med invandrarföräldrar ställde en fråga angående svenskhet till en svensk som adopterat en asiat...

Detta var kryptiskt, vad är en infödd utlänning?

Mr.M

Inläggav Mr.M » 14 nov 2010 17:58

Det där med svensk och inte svensk är problematiskt för mig.
Jag har i 30 års tid levt i en miljö med massor av nationaliteter,
Jag har vänner som är 'svenskar' Turkar, irakier, Afghanistan och så vidare,
Jag träffade många nationaliteter när ja lagade datorer till folk.
Mina barn har klasskompisar som har olika nationaliteter,
i deras skola finns det 60 olika nationaliteter...

Hur i helskotta ska jag hålla koll på vart alla kommer ifrån?
och till vilken nytta ?

"En infödd utlänning med invandrarföräldrar"

Det tolkar jag som andrahandsgenerationen till invandrare. Dvs invandrares förstfödda barn i sverige.

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 14 nov 2010 20:32

Rorschach skrev:
Korrespondenten skrev:En infödd utlänning med invandrarföräldrar ställde en fråga angående svenskhet till en svensk som adopterat en asiat...

Detta var kryptiskt, vad är en infödd utlänning?

När jag hänvisar till en "infödd utlänning", så menar jag barn födda i Sverige och som har invandrarföräldrar.

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 14 nov 2010 20:41

Mr.M skrev:Det där med svensk och inte svensk är problematiskt för mig.
Jag har i 30 års tid levt i en miljö med massor av nationaliteter,
Jag har vänner som är 'svenskar' Turkar, irakier, Afghanistan och så vidare,
Jag träffade många nationaliteter när ja lagade datorer till folk.
Mina barn har klasskompisar som har olika nationaliteter,
i deras skola finns det 60 olika nationaliteter...

Hur i helskotta ska jag hålla koll på vart alla kommer ifrån?
och till vilken nytta ?

"En infödd utlänning med invandrarföräldrar"

Det tolkar jag som andrahandsgenerationen till invandrare. Dvs invandrares förstfödda barn i sverige.

Du tolkar rätt!

En annan problematik man kan finna i det svenska samhället gällande integration är reklam.

Det brukar ofta komma reklam i brevlådan av olika slag. Och ofta finns det människor med i reklamen.

De gånger en eller flera individer i tryck ej råkar se svenskaktig ut, så är det nästan uteslutande bilder på afrikaner, orientaler, mulatter eller europeliknande människor med orientaliskt påbrå.

Med reklam är det tänkt att påverka/förmedla ett budskap.

Om jag nu skulle samla 100 svenska företagare i en lokal och påpeka att hemskickad reklam ifrån alla dessa företag enbart inkluderar människor som tillhör en av de fem ovan nämnda grupperna, vad skulle jag då få för svar?

Att de förespråkar integration, men att de valda grupperna brukar ske undermedvetet utan någon baktanke?

Låter lite, som när en kriminell begår ett brott och kommer på att hänvisning till psykisk sjukdom kan förmildra ens straff!

Tyvärr, jag tror att valen är visst medvetna. Att många gånger inom ex. tryckt media försöka påvisa ett samband mellan vita och svarta och utelsuta andra grupper är inte representativt för samhällets integration i sin helhet. I Sverige bor ej bara svenskar, afrikaner och asiater. Ex. sydlänningar har funnits i Sverige sedan 60-talet ( kanske t.om. fr.om. 40- eller 50-talet? ). Jag vill ogärna använda benämningen "svartskallar" på sydlänningar, men då kanske en del undrande förstår bättre.

De europeliknande människorna med mörkt hår i Sverige, som är mest integrerade idag är valonerna ifrån Belgien. De kom dock redan till Sverige på 1600-talet.

Jag talar om generell integration och ej om att det ändock självklart existerar numerära fall av integration av sydlänningar i Sverige.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 nov 2010 22:03

Jag fattar inte riktigt det här korrespondenten. Menar du att man ser på adoptivbarn att de är adopterade? Hur skulle de annars få ett annat bemötande?

Och om du inte menar det. Inte fan är det konstigt om svenskar tycker någon som växt upp med svenska föräldrar är mer svensk. Jag menar även om du tex du har bott i Sverige i 30 år eller liknande så identifierar du dig som "icke-svensk" och förmedlar säkert det till dina barn.

Nu vet jag inte hur länge du bott här, om du har barn, men jag vet att du inte definierar dig som svensk.

I övrigt så gör ekonomiska faktorer, samt att man "prövas" om man är lämplig för att få adoptera, att många adoptivbarn hamnar i en privilegierad position relativt andra med "utländskt påbrå", detta då föräldrarna för att överhuvudtaget kunna få adoptera måste ha en god ekonomisk situation. Jag har själv också i mina erfarenheter fått intrycket av att de som adopterar generellt är äldre än de som föder barn. De har då haft längre karriär, bättre lön osv.

Är du säker på att det du uppmärksammar inte har att göra att ni "sydlänningar" är så väl integrerade i samhället att ni inte får behålla invandrarepitetet. Men heller inte själva har antagit svensk identitet?

På mig verkar det så.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 15 nov 2010 00:02

Tycker det låter som du inte gillar svenskar, eller hör jag fel? "Cykel på köpet" Dogge är ju störtskön!

Sara Band

Inläggav Sara Band » 15 nov 2010 00:08

Några frågor till Korrespondenten:

Varför är det bättre att adoptera barn som har ett utseende som liknar adoptivföräldrarnas, och var skall i så fall likhetsgränsen dras?

Om en förälder är blond och blåögd och den andre mörkhyad och brunögd så kommer ju barnets utseende att skilja sig en hel del från båda föräldrarnas. Utseendemässigt kommer det ju kanske t.o.m. framstå som om barnet är adopterat. Hur ser du på det? Är det ett problem för barnet, föräldrarna eller kanske för samhället?

Vårt samhälle är långt ifrån jämlikt och rättvist. Vissa är privilegierade av olika anledningar andra kan vara missgynnade.  Min uppfattning är dock att detta sällan beror enbart på etnicitet eller biologi. Det är för mig ganska svårt att se några likheter mellan adopterade och invandrade förutom just utseende och geografiskt ursprung. Att en adopterad person anses positivt särbehandlad i jämförelse med en invandrad som inte vuxit upp i en etniskt svensk familj är kanske inte så märkligt då adoptivföräldrar ofta lever ett privilegierat liv (de måste ha förhållandevis god ekonomi, lämplig bostad, vara friska etc. för att godkännas som föräldrar).

Är det verkligen en motsägelse i att adopterade utlandsfödda har samma förutsättningar som privilegierade etniska svenskar medan många andra utlandsfödda svenskar möter motstånd i samhället på olika sätt?  Och är det, det verkliga problemet? Ligger inte problemet mer i att vi i vårt samhälle har privilegierade och missgynnade grupper?
Kanske är det verkliga problemet att vi alla har svårt att lyfta fram olikheter som något positiv och berikande?

För övrigt så skulle man väl kunna säga att fula människor är diskriminerade mer än vissa etniska grupper med avseende på vilka som finns representerade i reklam av olika slag.
The owls are not what they seem

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 nov 2010 01:06

-Integrerade? Knappast! Det finns många hinder gällande betygsättning i skolan, anställning, arbete med ens rätta kompetens, bostad, banklån, röra sig fritt inom Sverige utan uppmärksamhet, att man skulle vara mindre mentalt kapabel ( Hahahahahaha! ), etc..

Och alla de sakerna gör vi svenskar skillnad mellan person och person också, helt utan att behöva peka på hårfärg eller hudfärg.

Jag tror definitivt att "sydlänningar" är så bra integrerade i samhället att man knappt räknar dem som 'invandrare'. Det är min generella bild. Men vet att det inte upplevs så. Fick stryk av en spanjorsättling som fick för sig att jag var rasist. "Jag" hade hindrat honom hela hans 23 år som han bott i Nacka i villa med sina föräldrar. Han hade det fan inte lätt fick jag höra. Skitsnack förstås, eller inte den subjektiva upplevelsen. Men jag hade chans att syna honom innan. Och såg just detta. Han var hip-hoppare och gillade inte att han inte var en riktig blatte. Han var ju nästan helt svensk och var tvungen att liksom lyfta det här att han hade föräldrar som flyttat hit på 60 talet till abnorma proportioner.

Överhuvudtaget så missar många invandrare att det är skillnad på folk och folk i Sverige, skillnader som inte beror ett dugg på att du är invandrare.

Sen att invandrarnamn såklart fastnar i rutinmässiga avfärdande i mängden av 10.000 sökanden för ett jobb har jag inget som helst problem att förstå. Men det är inte på grund av deras härkomst, vilken lite avvikelse som helst ger samma resultat. Det är bara effekter av den arbetsmarknadspolitik vi för där en stor grupp skall gå arbetslösa och hålla tryck på marknaden.

Men jag fattar ändå inte riktigt hur du menar att folk skulle veta vilka som är adopterade. De flesta brukar ju inte skylta med det, inte så att de presenterar sig som det. Så jag kan liksom inte se det här problemet som du målar ut. Snarare så skulle det då bero på bättre språkkunskaper osv. Det är direkt avgörande har jag märkt. Otroligt många föraktar den som inte lär sig svenska snabbt och bra, precis som de imponeras oerhört av de som bemästrar språket snabbt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Carpe-Diem

Inläggav Carpe-Diem » 15 nov 2010 12:01

Korrespondenten skrev:Hur uppfattas adoptivbarn av svenskar?

What? du får väl fråga en adopterad ;-)

Korrespondenten skrev:Anses de vara "svenskar" mer än ex. infödda utlänningar eller är alla
icke-svenskar utlänningar?

det är nog den som rappar bäst på anställningsintervjun som får jobbet, eller kanske den som liknar en apa mest - hehe

Korrespondenten skrev:Särbehandlas adoptivbarn positivt i samhället av svenskarna själva, medans andra utlänningar motarbetas? Jag har fått ett intryck att adoptivbarn möjligtvis får det lättare i samhället gällande bostad och arbete, medans andra utlänningar får fortsätta med att kämpa mot hinder?

ja för fan vet du, jag såg en adopterad kille på stan som fick en BMW av en främmande snubbe! Shit, det hade aldrig hänt om han var en asylsökande

Korrespondenten skrev:Om jag har rätt, vad är då syftet för t.ex. en sydlänning att födas i detta land? Om man märker denna orättvisa, hur ska man då kunna anse svenskar och adoptivbarn vara ens jämlikar? Detta skapar två läger, vilket ej är samhällsnyttigt. Det skapar istället mer motsättningar.

Du har säkert rätt, ha ha - dom får väl födas någon annan stans?

Korrespondenten skrev:Om någon nu anser att man isåfall kan flytta "tillbaka", fastän man är född och uppvuxen här, så övertala då regeringen att ersätta denna individ för en tillbakaflytt. Och om man har fått bemöta hinder i tex. utbildning och arbete, så kan man tala om miljontals kronor för varje enskild individ, då fria tyglar skulle kunna ha lett till stora verk inom arbete och karriär.

förjävligt - inte sant.

Korrespondenten skrev:Jag skriver detta inlägg, då jag opponerar mig mot all form av orättvisa. Jag hoppas jag har fel? Favoriseras adoptivbarn framför andra "utlänningar"?
så fint av dig - hhhoooo det är så man börjar gråta, vackert.

Korrespondenten skrev:En annan problematik man kan finna i det svenska samhället gällande integration är reklam. Det brukar ofta komma reklam i brevlådan av olika slag. Och ofta finns det människor med i reklamen.

De gånger en eller flera individer i tryck ej råkar se svenskaktig ut, så är det nästan uteslutande bilder på afrikaner, orientaler, mulatter eller europeliknande människor med orientaliskt påbrå.

Tyvärr, jag tror att valen är visst medvetna. Att många gånger inom ex. tryckt media försöka påvisa ett samband mellan vita och svarta och utelsuta andra grupper är inte representativt för samhällets integration i sin helhet. I Sverige bor ej bara svenskar, afrikaner och asiater. Ex. sydlänningar har funnits i Sverige sedan 60-talet ( kanske t.om. fr.om. 40- eller 50-talet? ). Jag vill ogärna använda benämningen "svartskallar" på sydlänningar, men då kanske en del undrande förstår bättre.

ha ha ha! som du förnedrar dig ;-) det är väl bara för dig att springa iväg till en agentur och se till att du får vara med i reklamen ? du menar väl inte att dessa vackra damer inte ska få synas på gator och torg!!! Ha ha  . . .
http://www.ginatricot.com

Korrespondenten skrev:Låter lite, som när en kriminell begår ett brott och kommer på att hänvisning till psykisk sjukdom kan förmildra ens straff!

Ja just - precis, århundradets bästa liknelse eller   ?? not

Korrespondenten skrev:Vad tycker adoptivbarn själva? Anser dom sig vara svenskar? Anser dom sig vara mer svenskar än ex. infödda utlänningar?
ääää de har inte tid med sådana korkade frågor . . . dom måste ju vältra sig i all lyx och flärd - sådant som du missar - ha ha ha . . .

CD
"Curiosity kills the cat" - or? ;-)

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 15 nov 2010 13:18

Skogsälvan skrev:Tycker det låter som du inte gillar svenskar, eller hör jag fel? "Cykel på köpet" Dogge är ju störtskön!

Tycker det verkar som om svenskar ej gillar sydlänningar, eller tror jag fel?

Ett ex.: i en dagstidning för några år sedan kunde jag läsa om "svarta svenskar", men "sydlänningar" benämndes invandrare.

Återgå till "Politik och samhälle"