Rorschach skrev:Korrespondenten skrev:( Jag får intrycket att en del människor har lite svårt med att tolka information? Samma frågor hela tiden? )
Så kan det mycket väl vara, men varför är det synd att du ej är rasist?
Haha!
Humor!
Jag gillar det!
Moderator: Moderatorgruppen
Korrespondenten skrev:Mr.M
Om du tycker att alla, som bor i Sverige är svenskar så har du en sund och önskvärd inställning. Det är den inställningen jag eftersträvar samhället att implementera. Dock, så tror jag ej att du representerar majoriteten av det svenska folket. Detta skulle annars ha visat sig i jämlikhet i samhället, vilket det inte gör. Alla har inte eller får inte samma förutsättningar.
Det är onekligen så att specifika folkgrupper favoriseras och då inkluderar vi ej den inhemska svenska befolkningen, då Sverige är deras egna ursprungsland.
Varför du obevekligen förknippar mig med rasism förstår jag fortfarande inte och jag ser ingen mening med att besvara ett sådant spörsmål ifrån dig längre. Det är ju ingen mening att konstant upprepa sig, då du konstant misstolkar subjektivt.
Korrespondenten skrev:Det lustiga är att adoptivbarnen har själva ej begärt detta. Jag har ingenting emot adoptivbarnen, då dom är oskyldiga. Det är det svenska folket, som är dubbelmoraliska, extremt tarvliga och verkar vara mentalt otillräckliga, då sådana beslut som beskrivits ovan är helt obefogade och irrationella.
Det är det svenska folket, som är dubbelmoraliska, extremt tarvliga och verkar vara mentalt otillräckliga, då sådana beslut som beskrivits ovan är helt obefogade och irrationella.
Korrespondenten skrev:Varför är svenskar så förtjusta i just dessa två raser? Är det p.g.a. av att dom uppfattas som exotiska, att dom behandlar er bättre, etc?
Rorschach skrev:Korrespondenten skrev:En infödd utlänning med invandrarföräldrar ställde en fråga angående svenskhet till en svensk som adopterat en asiat...
Detta var kryptiskt, vad är en infödd utlänning?
Mr.M skrev:Det där med svensk och inte svensk är problematiskt för mig.
Jag har i 30 års tid levt i en miljö med massor av nationaliteter,
Jag har vänner som är 'svenskar' Turkar, irakier, Afghanistan och så vidare,
Jag träffade många nationaliteter när ja lagade datorer till folk.
Mina barn har klasskompisar som har olika nationaliteter,
i deras skola finns det 60 olika nationaliteter...
Hur i helskotta ska jag hålla koll på vart alla kommer ifrån?
och till vilken nytta ?
"En infödd utlänning med invandrarföräldrar"
Det tolkar jag som andrahandsgenerationen till invandrare. Dvs invandrares förstfödda barn i sverige.
-Integrerade? Knappast! Det finns många hinder gällande betygsättning i skolan, anställning, arbete med ens rätta kompetens, bostad, banklån, röra sig fritt inom Sverige utan uppmärksamhet, att man skulle vara mindre mentalt kapabel ( Hahahahahaha! ), etc..
Korrespondenten skrev:Hur uppfattas adoptivbarn av svenskar?
Korrespondenten skrev:Anses de vara "svenskar" mer än ex. infödda utlänningar eller är alla
icke-svenskar utlänningar?
Korrespondenten skrev:Särbehandlas adoptivbarn positivt i samhället av svenskarna själva, medans andra utlänningar motarbetas? Jag har fått ett intryck att adoptivbarn möjligtvis får det lättare i samhället gällande bostad och arbete, medans andra utlänningar får fortsätta med att kämpa mot hinder?
Korrespondenten skrev:Om jag har rätt, vad är då syftet för t.ex. en sydlänning att födas i detta land? Om man märker denna orättvisa, hur ska man då kunna anse svenskar och adoptivbarn vara ens jämlikar? Detta skapar två läger, vilket ej är samhällsnyttigt. Det skapar istället mer motsättningar.
Korrespondenten skrev:Om någon nu anser att man isåfall kan flytta "tillbaka", fastän man är född och uppvuxen här, så övertala då regeringen att ersätta denna individ för en tillbakaflytt. Och om man har fått bemöta hinder i tex. utbildning och arbete, så kan man tala om miljontals kronor för varje enskild individ, då fria tyglar skulle kunna ha lett till stora verk inom arbete och karriär.
så fint av dig - hhhoooo det är så man börjar gråta, vackert.Korrespondenten skrev:Jag skriver detta inlägg, då jag opponerar mig mot all form av orättvisa. Jag hoppas jag har fel? Favoriseras adoptivbarn framför andra "utlänningar"?
Korrespondenten skrev:En annan problematik man kan finna i det svenska samhället gällande integration är reklam. Det brukar ofta komma reklam i brevlådan av olika slag. Och ofta finns det människor med i reklamen.
De gånger en eller flera individer i tryck ej råkar se svenskaktig ut, så är det nästan uteslutande bilder på afrikaner, orientaler, mulatter eller europeliknande människor med orientaliskt påbrå.
Tyvärr, jag tror att valen är visst medvetna. Att många gånger inom ex. tryckt media försöka påvisa ett samband mellan vita och svarta och utelsuta andra grupper är inte representativt för samhällets integration i sin helhet. I Sverige bor ej bara svenskar, afrikaner och asiater. Ex. sydlänningar har funnits i Sverige sedan 60-talet ( kanske t.om. fr.om. 40- eller 50-talet? ). Jag vill ogärna använda benämningen "svartskallar" på sydlänningar, men då kanske en del undrande förstår bättre.
Korrespondenten skrev:Låter lite, som när en kriminell begår ett brott och kommer på att hänvisning till psykisk sjukdom kan förmildra ens straff!
ääää de har inte tid med sådana korkade frågor . . . dom måste ju vältra sig i all lyx och flärd - sådant som du missar - ha ha ha . . .Korrespondenten skrev:Vad tycker adoptivbarn själva? Anser dom sig vara svenskar? Anser dom sig vara mer svenskar än ex. infödda utlänningar?
Skogsälvan skrev:Tycker det låter som du inte gillar svenskar, eller hör jag fel? "Cykel på köpet" Dogge är ju störtskön!
Återgå till "Politik och samhälle"
Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster