Hur uppfattas adoptivbarn?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 15 nov 2010 13:21

Sara Band skrev:Några frågor till Korrespondenten:

Varför är det bättre att adoptera barn som har ett utseende som liknar adoptivföräldrarnas, och var skall i så fall likhetsgränsen dras?

( Har jag redan besvarat i tidigare inlägg. )

Om en förälder är blond och blåögd och den andre mörkhyad och brunögd så kommer ju barnets utseende att skilja sig en hel del från båda föräldrarnas. Utseendemässigt kommer det ju kanske t.o.m. framstå som om barnet är adopterat. Hur ser du på det? Är det ett problem för barnet, föräldrarna eller kanske för samhället?

( Vet du t.ex. vad en mulatt är? )

Vårt samhälle är långt ifrån jämlikt och rättvist. Vissa är privilegierade av olika anledningar andra kan vara missgynnade.  Min uppfattning är dock att detta sällan beror enbart på etnicitet eller biologi. Det är för mig ganska svårt att se några likheter mellan adopterade och invandrade förutom just utseende och geografiskt ursprung. Att en adopterad person anses positivt särbehandlad i jämförelse med en invandrad som inte vuxit upp i en etniskt svensk familj är kanske inte så märkligt då adoptivföräldrar ofta lever ett privilegierat liv. De måste ha förhållandevis god ekonomi, lämplig bostad, vara friska etc. för att godkännas som föräldrar.

( Om då dessa föräldrar är företagare, lärare, banktjänstemän, hyresvärdar, tillhör lärosätens uttagningsnämnd, etc. är dom också lika förstående gentemot andra utländska folkrupper? )

Är det verkligen en motsägelse i att adopterade utlandsfödda har samma förutsättningar som privilegierade etniska svenskar medan många andra utlandsfödda svenskar möter motstånd i samhället på olika sätt?  Och är det, det verkliga problemet? Ligger inte problemet mer i att vi i vårt samhälle har privilegierade och missgynnade grupper?
Kanske är det verkliga problemet att vi alla har svårt att lyfta fram olikheter som något positiv och berikande?

( Partiskhet är visst ett problem. Kan du ej skilja på rätt och fel? )

För övrigt så skulle man väl kunna säga att fula människor är diskriminerade mer än vissa etniska grupper med avseende på vilka som finns representerade i reklam av olika slag.

( Det stämmer, men detta ämne är ej om andra variabler. )

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 15 nov 2010 13:27

Veta vilka, som är adopterade?

Förstår inte riktigt din frågeställning?

För folkgrupper, som ej är av svensk etnicitet, som förstår man ganska snabbt att ett barn är adopterad i följande förhållande: två nordeuropeiska vuxna går omkring med ett barn av afrikanskt eller asiatiskt ursprung, eller om man påträffar en afrikan eller oriental med helsvenskt namn och som dessutom pratar felfri svenska.

Det är klart, det finns ju också den chansen att denne påträffade afrikan eller asiat är född i Sverige av utländska föräldrar och har själv valt att byta sitt namn, för att ex. lättare få arbete.

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 15 nov 2010 13:34

Carpe-Diem:

Är du själv adopterad eller en svensk, som tycker att de "orättvisa" förhållandena jag beskrivit är helt acceptabla?

Du tycker att skadeglädje är roligt? Ja, på film är det roligt, faktiskt! Jag gillar också sarkasm. Ex. så tycker jag att Groucho i bröderna Marx är mycket sevärd och rolig. Mel Brooks är också rolig. Slapstick humor är roligt.

Användarvisningsbild
CarpeDiem

Inläggav CarpeDiem » 15 nov 2010 14:02

Korrespondenten skrev:CarpeDiem:

Är du själv adopterad eller en svensk, som tycker att de "orättvisa" förhållandena jag beskrivit är helt acceptabla?

Du tycker att skadeglädje är roligt? Ja, på film är det roligt, faktiskt! Jag gillar också sarkasm. Ex. så tycker jag att Groucho i bröderna Marx är mycket sevärd och rolig. Mel Brooks är också rolig. Slapstick humor är roligt.
ah, shit du har en trevlig sida (?), kanske visa den istället. skadeglädje, nä du är bara löjlig helt enkelt.

svensk.

CD
"Curiosity kills the cat"

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 15 nov 2010 16:09

Löjlig?

Hahahaha ( var jag löjlig, som simulerade skratt nu? )!

Så, du är en bekymmerslös person?

Är du möjligtvis en kuvbar marionett?

Jag själv är intellektuell.

Du har faktiskt en fördel: skulle Sverige ockuperas av en främmande makt, så skulle de intellektuella utgöra en större fara för makteliten än de kuvbara i samhället.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 15 nov 2010 16:15

Korrespondenten skrev:Du har faktiskt en fördel: skulle Sverige ockuperas av en främmande makt, så skulle de intellektuella utgöra en större fara för makteliten än de kuvbara i samhället.

Om Sverige skulle ockuperas skulle dom få ett sjå med att  lista ut vem som är fiende och vem som är allierad med alla nationaliteter som vi har..

Användarvisningsbild
CarpeDiem

Inläggav CarpeDiem » 15 nov 2010 16:37

Korrespondenten skrev:Löjlig?

Du har faktiskt en fördel: skulle Sverige ockuperas av en främmande makt, så skulle de intellektuella utgöra en större fara för makteliten än de kuvbara i samhället.
spelar den någon roll. om jag är bekymmerslös. fan är det någon mening att bekymra sig över sådana stackare som du.

CD

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 15 nov 2010 18:35

CarpeDiem skrev:
Korrespondenten skrev:Löjlig?

spelar den någon roll. om jag är bekymmerslös. fan är det någon mening att bekymra sig över sådana stackare som du.

CD

Stackare?

För att jag har en åsikt?

Jag kan också tycka att t.ex, politikerlöner ej är i proportion till utbildning och att mer än en politiker väljer yrket enbart för lön och förmåner.

Ska jag betrakta dig som en uppriktig debattör?

Annars får jag framöver själv avgöra, om jag bör besvara några fler frågeställningar eller kommentarer ifrån dig.

Användarvisningsbild
CarpeDiem

Inläggav CarpeDiem » 15 nov 2010 18:38

Korrespondenten skrev:Ska jag betrakta dig som en uppriktig debattör?
du får betrakta mig hur du vill.

Korrespondenten skrev:Annars får jag framöver själv avgöra, om jag bör besvara några fler frågeställningar eller kommentarer ifrån dig.
det spelar ingen roll.

CD

Sara Band

Inläggav Sara Band » 15 nov 2010 20:49

Korrespondenten skrev:
Sara Band skrev:Varför är det bättre att adoptera barn som har ett utseende som liknar adoptivföräldrarnas, och var skall i så fall likhetsgränsen dras?
Har jag redan besvarat i tidigare inlägg

Förvisso har du sagt att adoptivbarn som inte ser ut som sina föräldrar riskera att bli mobbade för detta men det kan ju knappast vara ett hållbart argument då barn riskerar att bli mobbade för allt möjligt. Dessutom undrar jag fortfarande var och hur man ska dra likhetsgränsen.

Korrespondenten skrev:
Sara Band skrev:Om en förälder är blond och blåögd och den andre mörkhyad och brunögd så kommer ju barnets utseende att skilja sig en hel del från båda föräldrarnas. Utseendemässigt kommer det ju kanske t.o.m. framstå som om barnet är adopterat. Hur ser du på det? Är det ett problem för barnet, föräldrarna eller kanske för samhället?/quote]Vet du t.ex. vad en mulatt är?

Givetvis vet jag vad ordet mulatt refererar till men frågan var ju om det är ett problem att växa upp med detta utseende och i så fall -problem för vem?

Korrespondenten skrev:
Sara Band skrev:Vårt samhälle är långt ifrån jämlikt och rättvist. Vissa är privilegierade av olika anledningar andra kan vara missgynnade.  Min uppfattning är dock att detta sällan beror enbart på etnicitet eller biologi. Det är för mig ganska svårt att se några likheter mellan adopterade och invandrade förutom just utseende och geografiskt ursprung. Att en adopterad person anses positivt särbehandlad i jämförelse med en invandrad som inte vuxit upp i en etniskt svensk familj är kanske inte så märkligt då adoptivföräldrar ofta lever ett privilegierat liv. De måste ha förhållandevis god ekonomi, lämplig bostad, vara friska etc. för att godkännas som föräldrar.
Om då dessa föräldrar är företagare, lärare, banktjänstemän, hyresvärdar, tillhör lärosätens uttagningsnämnd, etc. är dom också lika förstående gentemot andra utländska folkrupper?

Varför skulle adoptivföräldrar vara mer korrekta och toleranta än andra? Jag tror inte att likheterna mellan deras adopterade barn och den folkgrupp från vilken barnet härstammar är särskilt påtagliga förutom just utseendet då. Skulle det vara dubbelmoral att behandla sitt barn annorlunda än de okända människor som råkar vara lika det egna barnet rent utseendemässigt?

Korrespondenten skrev:
Sara Band skrev:Är det verkligen en motsägelse i att adopterade utlandsfödda har samma förutsättningar som privilegierade etniska svenskar medan många andra utlandsfödda svenskar möter motstånd i samhället på olika sätt?  Och är det, det verkliga problemet? Ligger inte problemet mer i att vi i vårt samhälle har privilegierade och missgynnade grupper?
Kanske är det verkliga problemet att vi alla har svårt att lyfta fram olikheter som något positiv och berikande?.
Partiskhet är visst ett problem. Kan du ej skilja på rätt och fel?.

Diskriminering är ett problem för den som drabbas och för samhället som helhet, jag är absolut inte av någon annan åsikt.  Vad jag menar är att det grundläggande problemet ligger i att vi alla har svårt att förstå, acceptera och se de positiva aspekterna med olikheter och att det  ligger till grund för olika former av diskriminering eller särbehandling.

Om en adopterad mörkhyad person behandlas annorlunda/bättre än en invandrad mörkhyad person är det precis lika orättvist eller orättfärdigt som om en etnisk svensk behandlas bättre än en invandrad mörkhyad person.

Om invandrade diskrimineras i samhället samtidigt som adopterade från samma geografiska plats och med liknande utseende gynnas så kan man ju kanske dra slutsatsen att diskrimineringen inte har med utseende eller ursprung att göra utan beror på helt andra faktorer?
The owls are not what they seem

Rorschach

Inläggav Rorschach » 15 nov 2010 23:05

Korrespondenten skrev:
Rorschach skrev:
Detta var kryptiskt, vad är en infödd utlänning?

När jag hänvisar till en "infödd utlänning", så menar jag barn födda i Sverige och som har invandrarföräldrar.

Du verkar vara av åsikten att det inte är tillräckliga villkor att att vara född i Sverige av föräldrar med svenskt medborgarskap för att vara svensk - en i min mening något underlig åsikt.

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 16 nov 2010 01:08

Rorschach skrev:
Korrespondenten skrev:
Rorschach skrev:
Detta var kryptiskt, vad är en infödd utlänning?

När jag hänvisar till en "infödd utlänning", så menar jag barn födda i Sverige och som har invandrarföräldrar.

Du verkar vara av åsikten att det inte är tillräckliga villkor att att vara född i Sverige av föräldrar med svenskt medborgarskap för att vara svensk - en i min mening något underlig åsikt.

Det stämmer!

Ett äpple är ett äpple, två är två, en hund är en hund, röd färg är röd färg, etc..

En svensk är en individ med två etniskt svenska föräldrar ( svenska = germaner/nordeuropeer ).

Jag tänker ej ljuga!

Mr.M

Inläggav Mr.M » 16 nov 2010 07:56

visste du att djur adopterar andra raser om de skulle vara föräldrar lösa ?
visste du att djur känner empati för barn som vi gör ? och försvarar försvarslösa utsatta ?
empati är inbyggt i våran genetiska kod.

ska vi vara dummare än djuren ?

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 16 nov 2010 08:31

Hej Korrespondenten,

Har skummat en del i denna tråd de senaste dagarna. Här min bild: Du har spunnit iväg mycket på temat att något som du argumenterar för är väldigt viktigt. Du är full av taggar och konfliktsökande, jag anar en stor känslighet djupt i din psykologi. Genom att du uppträder så känslomässigt överskuggas eventuella andra budskap och en känslosam strid blir det viktiga. Du kan därmed endast komma frammåt i det du eftersträvar i den här tråden genom att blotta detta sår för oss. Är du här tillräckligt länge så kommer många här få en djupare förståelse för din psykologi. Kanske är detta det rätta stället för dig att exponera dig. I så fall, hjärtligt välkommen hit.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 16 nov 2010 10:04

Andreas skrev:Hej Korrespondenten,

Har skummat en del i denna tråd de senaste dagarna. Här min bild: Du har spunnit iväg mycket på temat att något som du argumenterar för är väldigt viktigt. Du är full av taggar och konfliktsökande, jag anar en stor känslighet djupt i din psykologi. Genom att du uppträder så känslomässigt överskuggas eventuella andra budskap och en känslosam strid blir det viktiga. Du kan därmed endast komma frammåt i det du eftersträvar i den här tråden genom att blotta detta sår för oss. Är du här tillräckligt länge så kommer många här få en djupare förståelse för din psykologi. Kanske är detta det rätta stället för dig att exponera dig. I så fall, hjärtligt välkommen hit.

Ursäkta min oförskämdhet, men nu framstår du faktiskt som lite tarvlig.

Mina inlägg reflekterar enbart det faktum att jag har en bestämd åsikt.

Du antar, du förmodar, du utgår ifrån, du tror. Du gissar!

Det hade varit klokare och försiktigare av dig att avsluta en del av dina meningar med ett frågetecken eller också omformulerat en del av dina meningar till frågeställningar. Eftersök mer information först, innan du tar ett beslut. Du kanske skulle vilja uppmana mig till detsamma? Jag har skrivit mina utlägg utifrån det jag ser och hör ute i samhället och jag är ej blind eller döv.

Tyvärr, jag har inget behov av någon slags exponering. Jag eftersträvar ej personlig uppmärksamhet.

Det finns inget sår! Det finns bara en åskådliggöring av ett samhällsfenomen, som kanske istället orsakar sår hos andra? En del kanske ej gillar att jag kan ha rätt?

Återgå till "Politik och samhälle"