Vart, varför, åker själen när den lämnat kroppen?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

matahari

Vart, varför, åker själen när den lämnat kroppen?

Inläggav matahari » 10 nov 2010 22:59

Uppföljare på samma ämne, behandlar de religiösa tro om själ innan födelse och själ efter döden och själens
resa till nått annat samt dem som upplevt utanför kroppen sensationen, d.v.s de beskriver det som om att de
(själen) svävar ovanför sin kropp under en operation t.ex en del påstår sig ha lämnat byggnaden för en stund
likt subrutinen Elvis.

Johan säger:
Och i grunden existerar inte flera själar,

Om han frågar en person som har MPD vad skulle den svara? Lika rationellt felaktigt som Johan?
Motsatsen mest troligt.

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Vart, varför, åker själen när den lämnat kroppen?

Inläggav freddemalte » 10 nov 2010 23:17

matahari skrev:Uppföljare på samma ämne, behandlar de religiösa tro om själ innan födelse och själ efter döden och själens
resa till nått annat samt dem som upplevt utanför kroppen sensationen, d.v.s de beskriver det som om att de
(själen) svävar ovanför sin kropp under en operation t.ex en del påstår sig ha lämnat byggnaden för en stund
likt subrutinen Elvis.

Johan säger:
Och i grunden existerar inte flera själar,

Om han frågar en person som har MPD vad skulle den svara? Lika rationellt felaktigt som Johan?
Motsatsen mest troligt.
Vad avses med själ? Kan du beskriva själen lite så att det finns något reellt att förhålla sig till?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

matahari

Inläggav matahari » 12 nov 2010 01:39

freddemalte skrev:
Vad avses med själ?

Det är det du skall fråga de religiösa, dem som hävdar.
Kan du beskriva själen lite så att det finns något reellt att förhålla sig till?
Tja, vart är ljuset innan man tänder lampan? . . .

I vattnet ovanför kraftstationen smartis!
Du vill postulera att själen är en referens likt metern sparad i ett kassavalv i Paris?
Bild

Din frågeställning kräver nog ett förtydligande av vad du avser med begreppet "själ". Om du enbart avser "det som upplever sitt jag" så handlar det ju om en fundamental syn på tillvaron, vilken oftast ter sig olika för olika kulturer, discipliner och kunskapsområden etc.

1. I den "religiösa" världsbilden (låt mig generalisera för att slippa beskriva alla tänkbara varianter) är "det som upplever sitt jag" något eget, icke-fysiskt som "lever sitt eget liv" och som enbart "bebor" kroppen under den period som kallas livet.

2. I den mer sekulariserade (och oftast vetenskapliga) världsbilden (även här generaliserad) uppstår "det som upplever sitt jag" genom den komplicerade och även fascinerande utvecklingen av den mänskliga hjärnan. En process som från befruktningsögonblicket fram till den vuxna människan "frambringar" detta fenomen (medvetande, jaget, "själen", psyket, etc.)

Så då kommer här två super-generaliserade svar utifrån de olika världsbilderna:

1. Tja, de människor som är religiösa (troende) de re har säkert massor med olika modeller och tankar om vart själen befinner sig när den inte är i kroppen och det finns ju idéer som antar att själen är i en annan kropp (reinkarnation), eller att den är upptagen på en annan existentiell nivå (t.ex. hos Gud), eller att den helt enkelt bara "svävar fritt" i "andevärlden" etc . .

2. Enligt den mer sekulariserade (och ofta vetenskapliga) synen existerar helt enkelt inte själen eller medvetandet innan den biologiska kroppen har konstruerats. Medvetande (varat) är alltså en del av kroppen och kan då bara uppkomma i denna.

Du har redan ställt själsfrågan och till fel person dessutom.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 12 nov 2010 02:12

matahari skrev:
Vad avses med själ?

Kan du beskriva själen lite så att det finns något reellt att förhålla sig till?

Du vill postulera att själen är en referens likt metern sparad i ett kassavalv i Paris?
Bild

Din frågeställning kräver nog ett förtydligande av vad du avser med begreppet "själ". Om du enbart avser "det som upplever sitt jag" så handlar det ju om en fundamental syn på tillvaron, vilken oftast ter sig olika för olika kulturer, discipliner och kunskapsområden etc.

1. I den "religiösa" världsbilden (låt mig generalisera för att slippa beskriva alla tänkbara varianter) är "det som upplever sitt jag" något eget, icke-fysiskt som "lever sitt eget liv" och som enbart "bebor" kroppen under den period som kallas livet.

2. I den mer sekulariserade (och oftast vetenskapliga) världsbilden (även här generaliserad) uppstår "det som upplever sitt jag" genom den komplicerade och även fascinerande utvecklingen av den mänskliga hjärnan. En process som från befruktningsögonblicket fram till den vuxna människan "frambringar" detta fenomen (medvetande, jaget, "själen", psyket, etc.)

1. Tja, de människor som är religiösa (troende) de re har säkert massor med olika modeller och tankar om vart själen befinner sig när den inte är i kroppen och det finns ju idéer som antar att själen är i en annan kropp (reinkarnation), eller att den är upptagen på en annan existentiell nivå (t.ex. hos Gud), eller att den helt enkelt bara "svävar fritt" i "andevärlden" etc . .

2. Enligt den mer sekulariserade (och ofta vetenskapliga) synen existerar helt enkelt inte själen eller medvetandet innan den biologiska kroppen har konstruerats. Medvetande (varat) är alltså en del av kroppen och kan då bara uppkomma i denna.

;-) hummm . . .

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 12 nov 2010 02:19

matahari skrev:
Vad avses med själ?

Bild

Du ställer frågan: "Vart, varför, åker själen när den lämnat kroppen?" och jag frågar: "Kan du beskriva själen lite så att det finns något reellt att förhålla sig till?". Inte svårare än så . . . jag postulerar inget om själen eftersom jag inte vet vad som avses . . . därav min fråga till dig ;-)

Vänligen

Fredrik

Mr.M

Inläggav Mr.M » 12 nov 2010 10:22

"Vad avses med själ? Kan du beskriva själen lite så att det finns något reellt att förhålla sig till? "

mycket bra fråga.
Kan vi se effekter av själslig aktivitet ?
Kan vi empiriskt bevisa att själ existerar,
Kan vi andligen känna en själ ?
Kan vi smälta ihop dessa två saker till att bli en ?

Jag fick en tanke vid kaffet när jag funderade runt om lucifer är ond.
Det var att fri vilja inte existerar i naturen, ingenting ens datorer kan göra val.
(den gör våra val efter vissa ramar)

så jag började fundera på om den fria viljan (utgår från att den existerar)
är kopplad ihop med denna sk själ.

Detta kan bryta mot min tidigare ide om att själ saknar vilja.
men det kan även betyda att den fria viljan får sin kraft från den inre andliga väsendet.

matahari

Inläggav matahari » 17 nov 2010 02:03

freddemalte skrev:
Du ställer frågan: "Vart, varför, åker själen när den lämnat kroppen?" och jag frågar: "Kan du beskriva själen lite så att det finns något reellt att förhålla sig till?". Inte svårare än så . . . jag postulerar inget om själen eftersom jag inte vet vad som avses . . . därav min fråga till dig.

Tja, jag ställer samma fråga som dig men inte till dig, d.v.s kan de religiösa beskriva själen och vart den åker och till? Så vi lär väll få vänta och se vad de kan tänkas ha för argument kring begreppet själ, eller hur?  Gud och själen kanske bara är en är en approximering likt metern inlåst i ett kassavalv?

Du hävdar ju att det inte går att se bevis för Gud.

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... c&start=46

Återgå till "Religion och andlighet"