Mystiska texter

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

DenBohemiskaAmmoniten
Kontakt:

Mystiska texter

Inläggav DenBohemiskaAmmoniten » 30 nov 2010 15:38

Håller på och läser Nietzsches Den glada vetenskapen som innehåller en väldigt vacker essä vid namnet Inom det oändligas horisont:

"Vi har lagt ut från land och går till havs! Vi har raserat bron bakom oss – ja mer än så, marken under våra fötter! Välan, bräckliga farkost! Ta dig i akt! Omkring dig ligger oceanen, den är inte alltid i uppror, det är sant, och ibland breder den ut sig som siden och guld och ett milt sinnes drömmerier. Men det ska komma stunder då det går upp för dig att den är oändlig och att det inte finns något fruktansvärdare än oändlighet. Den arma fågeln, som en gång kände sig fri och nu stöter emot väggarna i denna bur! Ve dig när du grips av hemlängtan till land, som om din frihet varit större där – och det inte längre finns något 'land'!"

Jag gillar texter som den här. Vet ni några liknande texter? De är helt abstrakta, de har ingen anknytning till den konkreta verkligheten. Har ni någon aning om vad som inspirerade honom till den här texten?
"Vad är det för värde med en bok som inte ens kan lyfta oss högt över alla böcker?"
- Nietzsche

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Mystiska texter

Inläggav Algotezza » 30 nov 2010 15:43

DenBohemiskaAmmoniten skrev:Håller på och läser Nietzsches Den glada vetenskapen som innehåller en väldigt vacker essä vid namnet Inom det oändligas horisont:

"Vi har lagt ut från land och går till havs! Vi har raserat bron bakom oss – ja mer än så, marken under våra fötter! Välan, bräckliga farkost! Ta dig i akt! Omkring dig ligger oceanen, den är inte alltid i uppror, det är sant, och ibland breder den ut sig som siden och guld och ett milt sinnes drömmerier. Men det ska komma stunder då det går upp för dig att den är oändlig och att det inte finns något fruktansvärdare än oändlighet. Den arma fågeln, som en gång kände sig fri och nu stöter emot väggarna i denna bur! Ve dig när du grips av hemlängtan till land, som om din frihet varit större där – och det inte längre finns något 'land'!"

Jag gillar texter som den här. Vet ni några liknande texter? De är helt abstrakta, de har ingen anknytning till den konkreta verkligheten. Har ni någon aning om vad som inspirerade honom till den här texten?

Syfilis och opium?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

DenBohemiskaAmmoniten
Kontakt:

Inläggav DenBohemiskaAmmoniten » 30 nov 2010 15:44

haha
"Vad är det för värde med en bok som inte ens kan lyfta oss högt över alla böcker?"

- Nietzsche

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 nov 2010 15:56

DenBohemiskaAmmoniten skrev:haha

När jag var trött på min barnatro efter söndagsskola som barn i ettan och tvåan

(bl.a. med en docka av följande  utseende

Bild

där jag varje vecka lade en slant och så bockade sig dockan som tack)

upplevde jag Nietzsches kristendomskritik som en befrielse och skaffade först en aforismsamling och sedan de flesta andra böckerna i svensk översättning och slök dem med hull och hår, kände jag var framtidens övermänniska redan här och nu. Det var till mig han skrev ju! Annars var Kierkegaard den som fick upp mina ögon för filosofi några år tidigare.

Så här ser f.ö. Freddans dödsmask ut:

Bild

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

DenBohemiskaAmmoniten
Kontakt:

Inläggav DenBohemiskaAmmoniten » 30 nov 2010 16:18

Förlåt mig om jag gav ett pretentiöst första intryck. Jag är inte så värst intresserad av hans kritik mot religion utan mera i hans uttalanden om estetik och etik.

- Nietzsche

J R Auk

Re: Mystiska texter

Inläggav J R Auk » 30 nov 2010 16:37

DenBohemiskaAmmoniten skrev:Håller på och läser Nietzsches Den glada vetenskapen som innehåller en väldigt vacker essä vid namnet Inom det oändligas horisont:

Tror att Strindberg varnade Nietzsche för att segla ut på allt för djupa vatten också.

Jag tolkar ovanstående som en kritik av filosofin genom nihilismen. Men en djup nihilism, som inte bara ifrågasätter antagna värden. Utan som i och med ansättandet av värdena också ifrågasätter all kunskap. Den ger också en berättelse om den psykologi som tar sig an detta projektet. Som ser att det antagna är det som sätter ramar, och i och med ramarna finns något att träda utanför. Därför som han talar om oändligheten som blivit fängelse. Och det omtalas också det irreversibla i processen. När du väl har antagit nihilism (lagt ut från land, raserat bron, marken under dina fötter) så finns ingen väg tillbaks, ingen väg till 'land'.

Friheten hos Nietzsche ligger mycket i att acceptera sig som människa. Som tillhörig något större, något som formar en. Och manar oss att komma i samklang med detta, ens bio-logiska sammanhang. Men sättet som han gör det är genom att reducera vanor och antaganden före att acceptera dem. Dessa är vad människan i sin partikularitet lägger över 'mänskligheten' för att göra den bunden till det partikulära. Men att göra så är att göra sig "mänsklig alltför mänsklig". En rationaliserande varelse som söker rättfärdiga sin reaktiva vilja före att acceptera det mänskliga och söka sig över det. Till övermänniskan. För inspirerad som han är av psykologin och biologin inser han att det mänskliga är historia, och historien är inte slut. Av det som är kommer något annat. Och det andra är vad vi skall vara, skapa genom oss själva. Så som han manar att vilja viljan, vilja viljan till makt, i den yttersta acceptansen av levnadsvillkoren. Rationaliseringen är till för den som hävdar sig genom ömkan inför, söker medlidande hos, andra.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 nov 2010 17:14

DenBohemiskaAmmoniten skrev:Förlåt mig om jag gav ett pretentiöst första intryck. Jag är inte så värst intresserad av hans kritik mot religion utan mera i hans uttalanden om estetik och etik.

Övermänniskan skapar sina egna regler som hon inte följer och sin egen estetik vars gränser hon hela tidens spränger.

Spänningen mellan det dionysiska och det apolloniska...

... och mellan den befintliga etiken och det som finns jenseits von Gut und Böse...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

DenBohemiskaAmmoniten
Kontakt:

Inläggav DenBohemiskaAmmoniten » 30 nov 2010 20:03

"Övermänniskan skapr sina egna regler som hon inte följer och sin egen estetik vars gränser hon hela tidens spränger."

Som konstnär, vilket jag är, är det intressant att läsa om estetik, speciellt när man som mig är jävligt dålig på att uttrycka sig men ändå känner att man "bara" förstår vad konst handlar om. Jag använder alltså ordbok hela tiden då jag plöjer genom Nietzsches verk. Jag vill ju att folk ska ta mig på allvar, jag vill kunna yttra mig om konst utan att låta tråkig och generisk.

"Spänningen mellan det dionysiska och det apolloniska..."

Det där är något jag aldrig förstått mig på, kanske för att jag endast läste genom vad det i grunden handlade om i en Wikipedia-artikel. Vilken av hans böcker behandlar det här? Måste man läsa andra verk än Nietzsches för att kunna begripa sig på det?

"... och mellan den befintliga etiken och det som finns jenseits von Gut und Böse..."

Förlåt men ???

- Nietzsche

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 nov 2010 20:16

DenBohemiskaAmmoniten skrev:

Förlåt men ???

Handlar nog om spänningen mellan ljuset och mörkret, alltså mellan gott och ont, vad brukar det annars handla om?

transversal

Inläggav transversal » 30 nov 2010 21:09

Finnegans wake är ganska abstrakt, liksom The Naked Lunch. Kolla efter cut-up litteratur kanske?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 dec 2010 09:23

DenBohemiskaAmmoniten skrev: "Övermänniskan skapr sina egna regler som hon inte följer och sin egen estetik vars gränser hon hela tidens spränger."

Som konstnär, vilket jag är, är det intressant att läsa om estetik, speciellt när man som mig är jävligt dålig på att uttrycka sig men ändå känner att man "bara" förstår vad konst handlar om. Jag använder alltså ordbok hela tiden då jag plöjer genom Nietzsches verk. Jag vill ju att folk ska ta mig på allvar, jag vill kunna yttra mig om konst utan att låta tråkig och generisk.

Det är den klassiska spänningen i all konst mellan ohämmad orgasm och ordnat förnuft, kort sagt mellan kaos och ordning/kosmos.  Det är i det spänningsfältet allt verkligt, sant och genuint  skapande äger rum och oupphörligt pendlar mellan dessa ytterligheter - vilket gör konsten levande, dynamisk och gränsöverskridande. En lek med döden på allvar för att fördjupa livet, livskänslan.

DenBohemiskaAmmoniten skrev:Det där är något jag aldrig förstått mig på, kanske för att jag endast läste genom vad det i grunden handlade om i en Wikipedia-artikel. Vilken av hans böcker behandlar det här? Måste man läsa andra verk än Nietzsches för att kunna begripa sig på det?

Den här boken är bra intro till Freddans tankevärld:

Nietzsche : kropp, konst, kundskap av Fredrika Spindler
Häftad - 2010 - Svenska - ISBN: 9789186133023
På vilket sätt är Nietzsche relevant för oss idag? Efter sin hyllade bok om Spinoza går Fredrika Spindler i Nietzsche: Kropp, konst, kunskap i närkamp med Friedrich Nietzsches verk.

finns på:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186133020

DenBohemiskaAmmoniten skrev:
"... och mellan den befintliga etiken och det som finns jenseits von Gut und Böse..."

Förlåt men ???

Befintlig etik grundar sig i västvärlden på kristen etik (även om många i stället vill tala om humanism) - en etik som Nietzsche kallar "slavmoral" - vilken upphöjer lidande och svaghet till dygder. Den innebär också en traditionell indelning av världen i "gott och ont" (Gut und Böse). Men bortom denna moral (Gut und Böse-moralen på kristen grund) finns en annan högre moral, enligt N, som bygger på frihet och styrka och individualism.

Nietzsches syrra - den gamla nazze-häxan - satte efter N:s död samman en samling Nietzsche-tankar/aforismer som hon kallade "Der Wille zur Macht" (Viljan till makt) och som blev en av Hitlers inspirationskällor, då han naturligtvis såg sig som der Ûbermensch och hyllade styrka och frihet (för honom och hans kumpaner). Genom systern och sedan nazismen har hans tankar verkligen blev nerbrunade och det har under många år varit svårt att betrakta hans verk utan att göra den kopplingen.

Boken jag nämner  ovan försöker bringa klarhet kring N:s idévärld och vad den kan betyda för oss idag.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 01 dec 2010 13:42

DenBohemiskaAmmoniten skrev:"Spänningen mellan det dionysiska och det apolloniska..."

Det där är något jag aldrig förstått mig på, kanske för att jag endast läste genom vad det i grunden handlade om i en Wikipedia-artikel. Vilken av hans böcker behandlar det här? Måste man läsa andra verk än Nietzsches för att kunna begripa sig på det?

Tragedins födelse

I motsats till alla dem som bemödar sig om att härleda konstarterna ur en enda princip, en enda livgivande källa, nödvändig för varje konstverk, fäster jag blicken vid grekernas båda konstnärliga gudomar, Apollon och Dionysos, och finner i dem levande och åskådliga representanter för två konstvärldar, olika till sina djupaste naturer och sina högsta syften. Apollon är för mig en förklarande genius för principium inividuationis, som ensam kan ge en verklig frigörelse i skenet: medan Dionysos mystiska jubelrop spränger individuationens fängelse; varefter vägen ligger öppen till varats mödrar och tingens innersta kärna. Denna oerhörda motsättning öppnar sig som en klyfta mellan skulpturen såsom den apolliniska konstarten och musiken såsom den dionysiska.

Apollon vill bringa lugn och ro till individerna just genom att dra gränslinjer mellan dem och genom att ständigt påminna om dem såsom heliga lagar för världen med kraven på självkännedom och måttfullhet. Men för att inte denna apolliniska tendens skulle frysa formen till egyptisk stelhet och kyla, för att inte havets rörelse skulle avstanna genom ansträngningen att föreskriva varje våg dess bana och revir, förstörde då och då den höga dionysiska flodvågen dessa små cirklar vilka den ensidigt apolliniska ‘viljan’ ville tvinga hellenerna in i.

man kunde till och med karakterisera Apollon som en härlig gudabild av principium individuationis /…/
när denna principium individuationis bryts, så får vi en inblick i det dionysiskas väsen, som vi bäst kan närma oss genom analogin med ruset. Dessa dionysiska impulser, varvid det subjektiva stegras till fullständig glömska av det egna jaget, vaknar antingen genom bruket av narkotiska drycker, varom alla primitiva människor och folk talar i sina hymner, eller genom vårens mäktiga ankomst, som lustfyllt genomtränger hela naturen.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 dec 2010 16:13

Ja se hur väl man lärt sig att utnyttja Dionysis krafter i samhället. Skatt och förbud mot rusmedel och bara den där skenets verkliga frihet kan infinna sig. Den där friheten är i varat står förborgade för oss då enbart den som bär fascen skall samla människor i grupperingar för samvaro.  :cry:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

DenBohemiskaAmmoniten
Kontakt:

Inläggav DenBohemiskaAmmoniten » 01 dec 2010 18:46

Tack för svaren, jag tror jag fattar vad i konsten det är han vill förklara med de Dyonysiska och Apolloniska tankedragen. Han syftar på den kreativa processen.

- Nietzsche

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 dec 2010 18:55

DenBohemiskaAmmoniten skrev:Tack för svaren, jag tror jag fattar vad i konsten det är han vill förklara med de Dyonysiska och Apolloniska tankedragen. Han syftar på den kreativa processen.

Ja, så tolkar jag det...
Men även när det gäller moral och vetenskap skulle jag tro...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Kultur - konstarterna"