'Mindfuck' enligt urbandictionary.com:
A cinematic technique that uses misdirection to lead to an ending that is at first glance completely unexpected or contradictory, but is coherent and reasonable given hindsight and careful observation of the clues presented.
Vad jag syftar på är alltså filmer med oväntade slut, typ The Others, Fight Club eller Shutter Island.
Nära till hand ligger också filmer som över lag är epistemologiska och djävlas med vår uppfattning om vad som är verkligt eller vad som är sanning, typ Chinatown.
Problemet här tycker jag är att man gör filmer med allt mer oväntade slut i stället för att göra bra, om än mer eller mindre "förutsägbar", film. Det påminner om vad Kant kallade "manierism", en strävan efter originalitet i konsten för originalitetens skull (och som därmed blir föga originell).
Nu tycker jag förvisso att Chinatown och The Others är riktigt bra filmer ("twisten" kändes berättigad i dessa), men när jag hade sett klart Inception tänkte jag att "nu får det tamefaan vara nog!".
Har den klassiska berättarkonsten helt tappat fotfäste (inom filmen) och varför? En del vill väl kanske hävda att oväntade slut alltid förekommit, men är det inte lite väl mycket nu för tiden?