Någon sykunnig ...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Någon sykunnig ...

Inläggav transversal » 03 feb 2011 16:22

Inte alls rätt forum, men tänker att någon kanske har en idé ändå.

Hur gör man för att tyget inte ska "knorva" sig när man syr i trikå?

Sydde med liten zigzag (för att sömmen inte skulle gå av när tyget sträcker sig när man rör sig i plagget), men sömmen blir rynkig.

(Maskinen är näst äldsta modellen av Huskvarna så kanske har något hänt på den fronten med. :-) )

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 03 feb 2011 16:50

Jag vet inte vad det är för maskin. Nyare symaskiner kan du ställa in på elastiska sömmar, finns det inget sånt alternativ? Annars kan du ha ett lite stadigare mellantyg i sömmen. Vad kul  :) Vad syr du för något?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 03 feb 2011 16:55

Du kan ju testa att öka steglängden på sicksacken och inte dra i tyget om du bara ska sy en liten bit också.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 03 feb 2011 21:45

Kan du sy Zokrates, eller är det ett uttryck av allmän hjälpsamhet? Vet inte vilket som skulle göra mig mest glad  :)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 feb 2011 21:47

Både med nål och tråd för hand eller med symaskin.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 03 feb 2011 21:51

Näää?! Vad oväntat kul  :)

transversal

Inläggav transversal » 04 feb 2011 16:06

Skogsälvan skrev:Jag vet inte vad det är för maskin. Nyare symaskiner kan du ställa in på elastiska sömmar, finns det inget sånt alternativ? Annars kan du ha ett lite stadigare mellantyg i sömmen. Vad kul  :) Vad syr du för något?

Ska testa med mellantyg nästa gång. Låter som att det skulle kunna fungera. Jag har sytt upp en kjol som jag hittade på loppis och som inte passade riktigt.

scirocco

Inläggav scirocco » 05 feb 2011 22:33

Även jag har sytt o stickat. Men detta är ett filosofiforum och då Transversal måste jag fråga dig hur en kjol kan passa bättre om den blir kortare?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 feb 2011 03:47

Min mamma säger att jag skall vända på underspolen, men det verkar inte funka, den upprepar samma mönster av att inte häfta tag i övertråden. Det blir lösa, varannan "ihäftande" stygn. Och så skulle jag "trä in" i "spolen" bakifrån" istället för "normalt".

Där har ni något ni kan hjälpa mig med, för vad transversal frågade om förstår jag då rakt inte. Kan man förstå sånt här, det är som med transportregler, något som får de tyska idealisterna att skämmas för sin stringenta kortfattighet.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

scirocco

Inläggav scirocco » 06 feb 2011 08:51

Be din mamma komma och rätta till det. Du kan först kolla spänningen på spolen så att tråden glider ut trögt men inte för trögt. Spolen skall bara ligga i kapseln på ett håll. Rengör där inne.   Sy för hand. Har sytt byxor för hand o tält. Ju större arbete desto mer rogivande. Jag syr gärna i skinn o läder, med sadelmakarnålar.

transversal

Inläggav transversal » 06 feb 2011 19:44

scirocco skrev:Även jag har sytt o stickat. Men detta är ett filosofiforum och då Transversal måste jag fråga dig hur en kjol kan passa bättre om den blir kortare?

Ungefär som att ett par för långa byxor sitter bättre om man syr upp dem så att de passar ens bens längd. Är det konstigt?

Vill man göra frågan till filosofisk kan man ju spekulera kring "myten om kjollängden och ekonomin" som de här försöker avliva.

http://modearkivet.se/index.php/2010/02 ... ollangden/

scirocco

Inläggav scirocco » 06 feb 2011 20:17

Jo förstås,om kjolen eller byxorna hasar i golvet. Tänkte annars om det var en fråga om var på benet en byxa eller kjol slutar det handlar om stil o mode.
    Innan jag tittar på din länk kan jag svara (för att se om det jag hört innan är samma) att vid sämre ekonomi blir det kort kjollängd. Högkonjunktur -lång kjol. Det gäller således att följa med i världsekonomin så att man inte kommer i tokigt plagg. Om man nu skall gå ut.

scirocco

Inläggav scirocco » 06 feb 2011 20:26

Nähä, har tittat på länken. Det har visst inget tydligt samband med ekonomin.
Det kanske bara blir populärt helt enkelt och så vill alla va likadana.  Det verkar vara lite mer blandat mode nuförtiden. Inte så starka trender.

transversal

Inläggav transversal » 06 feb 2011 20:35

Ja, alltså, kjolen hasar inte i golvet, så, ja, det är en fråga om stil och längd, men inte riktigt i den omfattningen som kan inringas i "aktuellt mode". Kjolen slutade förut mitt på knät. Jag sydde upp den så att den slutade ca 10 centimeter ovanför. Det fungerar bättre eftersom jag ofta går runt i stövlar och då blir linjerna "nästan" överlappande med en lång kjol = irriterande, ser "fel" ut. Riktigt lång kjol gillar jag över huvud taget inte, då den fastnar överallt, i cykelhjul osv och blir lerig. Kortare kjol ger annan rörelsefrihet.

Vad det gäller "stil" i allmänhet så är det intressant.

Vad kännetecknar nutidens "stil" alls?

Återgå till "Tankar och känslor"