Vilka är naturlagarna...

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vilka är naturlagarna...

Inläggav Algotezza » 22 feb 2011 14:57

... som alla pratar om?

Vi talar ibland om dem som om det vore solklart vad de handlar om eftersom vi ofta säkert vad vet som strider mot och inte strider mot dem. Om vi inte formulerat dem och är överens om dem - hur kan vi då veta vad som strider och inte strider mot dem?

Naturlagar enligt Wkipedia

Naturlag
Demokritos född cirka 460 f.Kr., död cirka 370 f.Kr., var en grekisk filosof från Abdera i nuvarande Turkiet, tillhörande den atomistiska skolan.Begreppet naturlag har en lång historia som sträcker sig till före vår tideräknings början. Det tillämpades då inom rättsfilosofin, ekonomin, samhällsordningen och i någon mån inom religionen. Om lagarna, som styrde naturens ordning, inte styrdes av Gud så var de instiftade av Gud. En mer mekanistisk teori framfördes av atomisten Demokritos som menade att världsordningen var rent orsaksrelaterad.

René Descartes (1596-1650)Första gången som vi möter begreppet naturlag i en någorlunda modern betydelse är i René Descartes Principia Philosophiae från 1644. Han beskriver tre fundamentala lagar (naturlagar) enligt vilka de materiella kropparna måste röra sig. Därmed hade termen naturlag införts i fysikens ordföråd.

Newtons-Principia MathematicaIsaac Newton(1643-1727) publicerade sin Principia mathematica år 1687 i vilken han också framför tre fundamentala lagar: tröghetslagen, kraftlagen och lagen om verkan och motverkan. dessutom formulerade han tyngdlagen. Med dessa lagar kunde han härleda formen på planetbanorna, lagarna för fallrörelsen o.s.v. Dessa lagar uppfattar vi som naturlagar.

Vad krävs då av en lag för att kallas naturlag?Den skall vara sann (så långt vi kan förstå) och stå i överensstämmelse med våra observationer.
Den skall ha bredd, d.v.s. den skall ge information om så många observationer som möjligt.
Den skall ha en viss förutsägelseförmåga.

Inom fysiken har begreppet lag (naturlag) fått stå tillbaka för begreppet teori. Man försöker formulera naturfenomenen med mer omfattande beskrivningar där lagarna och matematiken sätts in i ett större sammanhang. Einsteins allmänna relativitetsteori t.ex. beskriver samma fenomen som Newtons mekanik med ett generellare sätt och från helt andra utgångspunkter.

Googla själv om ni vill så hittar ni säkert fler sidor om dessa lagar - jag kan inte påstå att alla är direkt överens om vilka de är. Men många kristna är i alla fall överens om att Jesus kan bryta mot dem.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 feb 2011 15:42

Det finns en naturlag,
Den vi skapar. (lagar är mänskligt påfund för att ha kontroll)

Mer rimligt är väll att ta naturen för vad den är, just nu och här.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 feb 2011 15:49

Marko skrev:Det finns en naturlag,
Den vi skapar. (lagar är mänskligt påfund för att ha kontroll)

Mer rimligt är väll att ta naturen för vad den är, just nu och här.

Vad innebär det?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 feb 2011 16:02

Vad jag menar med hur saker är här och nu ?
Släpper jag ett äpple så trillar den ner ala Newtons beräkningar, (här och nu)
hans lagar fungerar i en tredimensionell värld som våran där hastigheterna är låga.
Newtons lagar fungerar inte så bra under andra omständigheter och man får justera det med Einsteins tillägg.
Einsteins konstanter håller än idag, när vi beräknar kosmos, men får justeras en aning mot lorentz formulan.
Hans konstanter funkar inte så bra vid kvantnivå (har jag hört) och mer justeringar får göras.

Matematiken försöker beskriva våran värld med siffror och ekvationer, men är hela tiden en abstrakt del.
en massa pusslande hit och dit för att få det att fungera,
nu lägger matematikerna på nya dimensioner för att få saker att hänga ihop,
Hörde häromdagen att man helt enkelt tagit bort mindre avstånd än plancklängd för att matten ska gå ihop,
det som är mindre och ner mot noll kan skrapas bort... (lagar som vi skapar för att ha kontroll)

jag  tar inte för givet att alla variabler är korrekta, jag tror dessa är en uppfattning efter rådande omständigheter.

Sen vet vi inte hur världen egentligen ser ut. men det är en annan femma.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 22 feb 2011 18:01

Att åldras är en "naturlag" som bara avbryts med döden. 8)

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 22 feb 2011 18:29

"Naturlag" "är inte mer lag än" "trafiklag". "Dock på ett annat plan".
Det matematiken beskriver ("naturlagar") är helt enkelt den "dynamik" (trafik) som detta "intelligenta kaos (som utgör det vi kallar 'verkligheten')" dansar efter.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 feb 2011 22:21

nytt namn skrev:"Naturlag" "är inte mer lag än" "trafiklag". "Dock på ett annat plan".
Det matematiken beskriver ("naturlagar") är helt enkelt den "dynamik" (trafik) som detta "intelligenta kaos (som utgör det vi kallar 'verkligheten')" dansar efter.

Går det att beskriva matematiskt är det väl inte absolut kaos? Kaotiskt kaos?

Självordnande och självupplösande - koas egenskaper - och självreferande och autofagt och autonatalt -autokreativt.  

Världen mellan Muspelheim och Nifelheim. Människan som en lekboll för spelet - kriget - kampen - inte "samverkan" -   mellan den totala konvergernade implosionen "rakt ned" i intet och den totala explosionen i alla riktningar. Det är förutsättningarna för det intelligenta kaos-spelet, dess två diametrala, kontradiktoriska  krafter/poler/ dimensioner,  det som gör kaos själordnande när de är i tllfällig oförutsägbar balans.

Eller nåt ditåt.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 22 feb 2011 23:18

Hej

En naturlag verkar vara lagen om alltings jävlighet, vilken t.ex. ofta brukar visa sig på så sätt att så fort man ska visa en sak eller ett fenomen för någon/några så funkar det inte eller så har fenomenet slutat eller försvunnit.

;-)

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 feb 2011 23:57

freddemalte skrev:Hej

En naturlag verkar vara lagen om alltings jävlighet, vilken t.ex. ofta brukar visa sig på så sätt att så fort man ska visa en sak eller ett fenomen för någon/några så funkar det inte eller så har fenomenet slutat eller försvunnit.

;-)

Vänligen

Fredrik

Varianter på naturlagar och  goda råd i all välmening

Kan något gå fel så gör det det förr eller senare - oftast förr.

Man fyller alltid ut det utrymme man har.

Man har alltid för lite lön oavsett hur hög den är.

Många skulle ge sin högra arm för att bli ambidexter.

Ingen rök utan eld utom när grannarna grillar.

En svala gör så att ingen somnar.

Alla vill till himlen men ingen kommer dit.

Man skall inte kasta Sten om han bor i glashus.

Den som gräver en grop åt andra är kyrkogårdsarbetare.

Den som super ensam har sig själv att fylla.

Skjut gärna upp till morgondagen det då borde gjort i förrgår. All skiter ändå i det.

Första steget till framgångsrik problemlösning är att kunna skapa dem - hur skall man annars kunna lösa dem?

Inkörsportar är det farligaste som finns. Har ni hört talas om en enda som varit vettig? Men vad är det från början  - en bred garageport?

Om inga andra fördärvar min tråd för jag göra det själv.

Själv är bästa piga, sade han som bar hand på sig själv.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 23 feb 2011 13:16

Det finns en del krafter som definieras inom fysiken. Intuitivt så skulle jag vilja säga att det inte finns olika naturlagar/krafter, utan det är alla uttryck för de olika sätten att mäta och observera.

Sedan kommer sällan en olycka ensam. Häromdagen så lyckades jag inom loppet av 2 minuter med följande bedrift: Slå i tummen på höger hand när jag hyvlade. Såga mig på nageln på vänster hands långfinger. Slå mig i huvudet i taket (när jag ställde mig på en stege), och slutligen få in en ganska stor sticka i vänter hands pekfinger när jag skulle skjuta en skiva på plats i taket. I detta fallet berodde det på stress, irritation och brist på mat. Detta överordnande faktum optimerade olycksrisken.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 feb 2011 01:40

En lag som jag tror existerar är lycka och vilja.
Den som vill ha något får aldrig vad den vill ha,
Den som inte vill ha något får allt det som han inte letar efter.
Den som har lyckan med sig för tillfället ska passa på att njuta, för det kommer mer medens solen skiner.
murphys lag är en given naturlag :/

Justin Case

Inläggav Justin Case » 24 feb 2011 02:04

Marko skrev:En lag som jag tror existerar är lycka och vilja.
Den som har lyckan med sig för tillfället ska passa på att njuta, för det kommer mer medens solen skiner.

Det där kan tyckas gälla tillfälligt, men om man ser på mänsklighetens utveckling i stort så har våra förutsättningar till lycka ökat med tiden. Att vi sedan inte i adekvat grad utnyttjat våra ökade förutsättningar till lycka (något vi skulle kunna göra genom att t.ex. uppskatta alla de tekniska, industriella och social-ingenjörskonst-mässiga framsteg vi som art gjort och som möjliggör för oss att leva enklare, längre och friskare liv än stenåldersmänniskan) är en annan sak, det torde vara relativt enkelt åtgärdat: det är bara att ändra attityd.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 feb 2011 02:17

Justin Case skrev:
Marko skrev:En lag som jag tror existerar är lycka och vilja.

Det där kan tyckas gälla tillfälligt, men om man ser på mänsklighetens utveckling i stort så har våra förutsättningar till lycka ökat med tiden. Att vi sedan inte i adekvat grad utnyttjat våra ökade förutsättningar till lycka (något vi skulle kunna göra genom att t.ex. uppskatta alla de tekniska, industriella och social-ingenjörskonst-mässiga framsteg vi som art gjort och som möjliggör för oss att leva enklare, längre och friskare liv än stenåldersmänniskan) är en annan sak, det torde vara relativt enkelt åtgärdat: det är bara att ändra attityd.

Det som är lycka är individuellt, men det finns stora drag.
Jag ser ingen större skillnad på lycka om ett barn ler och har det bra eller om en pensionär ler och har det bra.
Tid är inte lycka på det viset för mig, utan lyckan finns där eller inte i nuet. Ofta varar den en stund och avtar inte direkt.
De teknologiska framstegen är fascinerande, men inte min lycka. Teknologin kan användas bra, men idag är vetenskap en industri som har som syfte att göra vinster till marknaden. Det mesta som skapas är kommersiell skit där man skapar en vision av att lycka är att äga den senaste tekniska prylen... Men jag uppskattar teknologin på det viset att det är ett bra verktyg för att skapa bra förutsättningar för ett bättre liv för många.

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 24 feb 2011 11:42

Trevlig artikel om lycka (man behöver inte vara buddhist för att ta till sig den, den beskriver ungefär i stora drag vad lyckoforskningen säger):

http://www.tidskrift.nu/artikel.php?Id=5994

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 feb 2011 13:48

Lill-Leif skrev:Trevlig artikel om lycka (man behöver inte vara buddhist för att ta till sig den, den beskriver ungefär i stora drag vad lyckoforskningen säger):

http://www.tidskrift.nu/artikel.php?Id=5994
Hej Lill-Leif
Tack! Det var en lättillgänglig och bra sammanfattning! ;-)

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Återgå till "Naturvetenskap"